Vakbonden: “Werknemers handel staan niet in solden!”

Vakbonden: “Werknemers handel staan niet in solden!”

Het gemeenschappelijke vakbondsfront BBTK – LBC/CNE heeft vandaag actie gevoerd in de Brusselse Nieuwstraat om “de solden rond de arbeidsvoorwaarden van winkelbedienden” aan te klagen. Een honderdtal militanten deelde pamfletten uit aan de shoppende consumenten.

 

5 verschillende paritaire comités

Dat de vakbonden de soldenperiode hebben uitgekozen om actie te voeren, mag niet verwonderen. “De solden betekenen heel wat werk aan de winkel voor de bedienden van de handel. Daarbij vragen de werkgevers van hun personeel steeds méér: meer flexibiliteit, meer laatavondopeningen, meer zondagswerk, ... maar ze willen daar zo weinig mogelijk voor teruggeven”, zo vinden de vakbonden.

 

“Op dit ogenblik bestaan er 5 verschillende paritaire comités in de sector. Dat komt heel wat werkgevers goed uit, want zo kunnen ze vlotjes gaan ‘shoppen’ onder al die diverse arbeidsvoorwaarden, onder meer door kunstmatig zelfstandige bedrijven op te richten los van de moederonderneming. Zo komen we vaak tot situaties waarbij een bediende, die hetzelfde werk doet als zijn collega, werkt aan arbeidsvoorwaarden die tot 25% slechter kunnen zijn”, aldus het vakbondsfront.

 

Actie in Brusselse Nieuwstraat

De vakbonden eisen een opwaartse harmonisering van de vijf paritaire comités met als einddoel één enkel paritair comité: “De sectoronderhandelingen voor de handel zijn nog altijd aan de gang en hebben nog geen afdoend resultaat opgeleverd. De enige denksporen die de werkgevers hebben voorgesteld, bleken valse oplossingen en losten totnogtoe onze eisen niet in. De werkgevers lijken niet bereid tot toegevingen en we hebben besloten om dat te laten weten…” En dus verzamelden vandaag een honderdtal militanten en werknemers op het Muntplein in hartje Brussel. Van daar wandelden ze door de Nieuwstraat en deelden aan de aanwezige shoppers pamfletten en postkaarten uit.

 

Het gemeenschappelijke vakbondsfront BBTK – LBC/CNE heeft vandaag actie gevoerd in de Brusselse Nieuwstraat om “de solden rond de arbeidsvoorwaarden van winkelbedienden” aan te klagen. Een honderdtal militanten deelde pamfletten uit aan de shoppende consumenten.

 

5 verschillende paritaire comités

Dat de vakbonden de soldenperiode hebben uitgekozen om actie te voeren, mag niet verwonderen. “De solden betekenen heel wat werk aan de winkel voor de bedienden van de handel. Daarbij vragen de werkgevers van hun personeel steeds méér: meer flexibiliteit, meer laatavondopeningen, meer zondagswerk, ... maar ze willen daar zo weinig mogelijk voor teruggeven”, zo vinden de vakbonden.

 

“Op dit ogenblik bestaan er 5 verschillende paritaire comités in de sector. Dat komt heel wat werkgevers goed uit, want zo kunnen ze vlotjes gaan ‘shoppen’ onder al die diverse arbeidsvoorwaarden, onder meer door kunstmatig zelfstandige bedrijven op te richten los van de moederonderneming. Zo komen we vaak tot situaties waarbij een bediende, die hetzelfde werk doet als zijn collega, werkt aan arbeidsvoorwaarden die tot 25% slechter kunnen zijn”, aldus het vakbondsfront.

 

Actie in Brusselse Nieuwstraat

De vakbonden eisen een opwaartse harmonisering van de vijf paritaire comités met als einddoel één enkel paritair comité: “De sectoronderhandelingen voor de handel zijn nog altijd aan de gang en hebben nog geen afdoend resultaat opgeleverd. De enige denksporen die de werkgevers hebben voorgesteld, bleken valse oplossingen en losten totnogtoe onze eisen niet in. De werkgevers lijken niet bereid tot toegevingen en we hebben besloten om dat te laten weten…” En dus verzamelden vandaag een honderdtal militanten en werknemers op het Muntplein in hartje Brussel. Van daar wandelden ze door de Nieuwstraat en deelden aan de aanwezige shoppers pamfletten en postkaarten uit.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top