Veritas en Boops-‘n-Burps illustreren kracht van vernieuwing

Veritas en Boops-‘n-Burps illustreren kracht van vernieuwing

De laatste sessie van het Vlerick Retail Platform van 2014 staat in het teken van verandering en groei: hoe kan een strategiewijziging zorgen voor (hernieuwde) groei? Veritas en Boobs-‘n-Burps geven het voorbeeld op 9 december.

Veritas: na 125 jaar springlevend

Als het over succesvolle strategieverandering in de retail gaat, is Veritas in het afgelopen decennium uitgegroeid tot één van de voorbeelden bij uitstek. De accessoire- en mercerieketen is bijna 125 jaar oud, maar is vandaag dynamischer dan ooit.

 

“Een bedrijf kan alleen zo lang blijven bestaan als het voor zichzelf sleutelmomenten maakt, zonder zijn authenticiteit te verliezen,” zei bestuursvoorzitter Marc Peeters daar eerder al over. “Die momenten waarop het bedrijf zich opnieuw uitvindt, hebben een accelererende kracht. Samen vormen ze het collectief geheugen, wat voor mij de sterkste basis is voor een bedrijfscultuur.”

 

Die ‘knooppunten’ in de geschiedenis van Veritas zijn onder andere het ontstaan van het familiale conglomeraat in 1923, waarbij een coöperatieve vennootschap werd opgericht met de zeven families die vandaag nog steeds de aandeelhouders van Verigroup zijn, maar ook de volledige integratie van alle zelfstandige winkels in één filiaalketen in 2010.

 

In 2002 is Veritas immers aan een enorme ommezwaai begonnen: “We moesten herstructureren als we nog een toekomst voor Veritas wilden. Het individualisme werd geparkeerd en er werd een top-down kapitaalstructuur in gebruik genomen. Alle processen, bedrijfssystemen en zo meer werden op die manier veranderd,” zei Marc Peeters daarover.

 

Het is ook in die periode (vanaf 2007) dat Veritas aan zijn ambitieuze expansie van tien winkelopeningen per jaar begon én zijn bekende logo met de knoop inruilde voor een moderne, frisgroene schijf. “Dat het een sleutelmoment was, kan ik je verzekeren. Het was emotioneel heel zwaar om afscheid te nemen van het logo met de knoop,” herinnert Marc Peeters zich.

 

Buitenlandse plannen worden concreet

Recentere mijlpalen waren dan weer de opening van de webshop, de verhuis naar een gloednieuw hoofdkantoor vorig jaar en als klap op de vuurpijl de aankondiging dat Veritas zijn aandeelhoudersstructuur openstelt voor een externe partner, om met een buitenlandse expansie van start te kunnen gaan.

 

“Onze ambitie is om over circa vijf jaar zowat 200 winkels te hebben”, liet Peeters daarover optekenen. “Voor België en Luxemburg hebben we recentelijk nog een studie laten doen, waaruit bleek dat er plaats was voor circa 140 verkooppunten. Dat betekent dat we de andere in het buitenland zullen openen.” De eerste buitenlandse testwinkels zijn voor 2105 voorzien.

 

Boobs-‘n-Burps: een eigenzinnige start-up

Ook het verhaal van Roeline Ham en haar eigenzinnige babywinkels Boobs-‘n-Burps, biedt op het Vlerick Retail Platform een mooi voorbeeld van ondernemerschap. Boobs-‘n-Burps is opgericht in 2010 en bestaat uit een webshop en drie fysieke winkels (Dilbeek, Antwerpen, Gent) en verdere expansie is op komst.

 

“Borstvoeding geven doet zeer, laat je achter met uitgeknepen theezakjes in plaats van gevulde cups, en als je seks hebt, zijn je tieten no-go-zone voor je partner.” De omschrijving die je als eerste aantreft op de website van Boobs-‘n-Burps is meteen typisch voor de stijl van het jonge bedrijf: direct, humoristisch en met een duidelijke missie. Die missie is: borstvoeding promoten en jonge moeders daarbij zo goed mogelijk ondersteunen.

 

Moeders en hun borsten staan centraal bij Boobs-‘n-Burps, wat zich vertaalt in sterk doorgedreven service, met opvallende diensten als de ‘boobfoon’: “In dringende gevallen én op aanraden van een vroedvrouw, mag je ons buiten de openingsuren bellen en wij zorgen ervoor dat je geholpen wordt. Da's ons engagement, naar jou en je borsten.”

 

Of nog de dienst ‘SOS Tiet’: “Beval je morgen en geen idee wat je nodig hebt? Aan huis gekluisterd met je nieuwe spruit? Hieronder zetten we onze survivalkit voor de jonge moeder samen. Boobs-‘n-Burps to the rescue!!”

 

Doel: marktleiderschap in borstvoeding

Toch kunnen en menen de dames het ook bloedserieus: “De doelstelling van de firma is om duurzaam te groeien en daarbij economisch rendement te combineren met sociale meerwaarde door borstvoeding toegankelijk, makkelijk en aantrekkelijk te maken. Boobs-‘n-Burps is service-gericht en mission-oriented met een gezonde businessaanpak. Het heeft de ambitie marktleider te worden in de niche van zwangerschap en borstvoeding”, aldus de mission statement op de website.

 

Het team bestaat uit "9 topdames en een diploma lactatiekunde. Met de prijs ‘De Belofte 2011’ op zak en een partnerschap met sociale investeringsmaatschappij SI2 Fund.”

 

“We kunnen een lijstje aanleggen met iedereen die niet in ons en ons concept geloofde. Die borstvoeding klasseerde als “onbelangrijk” of “overroepen”. Nog steeds hebben we af en toe het gevoel dat er mensen twijfelen aan onze goeie bedoelingen. We zouden een boekje kunnen opendoen over het zoeken naar een startlening. Er heerst zeker geen makkelijk ondernemersklimaat in België. Maar gelukkig: no regrets!”

 

“Daarom, aan iedereen die een eigen zaak wil starten: doorzetten is de boodschap! Het is vechten en knokken, maar wees creatief en blijf geloven in je eigen plannen. En dan zal je zien: de beste beslissing uit je leven”, aldus oprichtster en CEO Roeline Ham.

 

 

Wil je zelf horen wat sprekers Ine Verhaert (Veritas) en Roeline Ham op het Vlerick Retail Platform op 9 december te vertellen hebben? Klik hier voor meer informatie en inschrijvingen.

 

RetailDetail mag zelf ook drie lezers trakteren op een gratis toegangskaart voor deze dag. Mail om kans te maken voor 2 december 19u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top