Autosalon zorgt ook voor rush op sites autozoekertjes

Autosalon zorgt ook voor rush op sites autozoekertjes

Wie dacht dat het Autosalon enkel de verkoop van nieuwe auto's een boost geeft, vergist zich. Ook de tweedehandsmarkt profiteert van het salon, zo melden zoekertjessites 2dehands.be en Kapaza.

"Kijken op salon, kopen op tweedehandsmarkt"

"Het lijkt misschien tegenstrijdig of zelfs ironisch, maar blijkbaar doet de Belg op het Autosalon inspiratie op, om zijn wagen vervolgens tweedehands te kopen. Het is een trend die elk jaar sterker wordt", zegt Claire Selis, Head of Marketing bij zoekertjessite Kapaza. "De periode van het Autosalon staat voor ons gelijk met een sterke stijging van het verkeer op onze site en van de advertenties en zoekopdrachten voor tweedehandsvoertuigen."

 

De cijfers die Kapaza.be naar voren schuift, ogen indrukwekkend: tot 16% meer bezoeken voor de categorie Auto's en tot 15% meer geplaatste advertenties tijdens de periode van het Autosalon.

 

Tweedehands in de lift

Ook bij concurrent 2dehands.be, naar eigen zeggen "de grootste zoekertjessite wat betreft aantal bekeken pagina's en aantal bezoeken", merken ze die trend: "De auto- en motorrubriek van de website wordt maandelijks meer dan vijf miljoen keer bezocht", zegt woordvoerster Petra Baeck. "Dat is bijna twee keer zoveel als andere Belgische websites die auto's te koop aanbieden."

 

Die 'rush' op tweedehandse auto's in de maanden januari en februari wordt trouwens bevestigd door de cijfers van de DIV (Directie Inschrijvingen Voertuigen). Waar het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen in januari 2014 één procent lager lag dan in januari 2013, steeg dit cijfer voor tweedehandsauto's die maand met 17% en in februari 2014 zelfs met 20%. Overigens werden vorig jaar in ons land 35% meer tweedehandsauto's ingeschreven dan nieuwe.

 

Kwart tussen 5.000 en 10.000 euro

Op 2dehands.be (en zijn Franstalige tegenhanger 2ememain.be) staan momenteel zo'n 80.000 autozoekertjes, bij Kapaza zijn dat er circa 50.000. Volgens Petra Baeck van 2dehands.be verandert een kwart van de occasiewagens (23%) in ons land van eigenaar voor een bedrag tussen de 5.000 en de 10.000 euro, gevolgd door de prijsvork 2.000 à 5.000 euro (17% van de transacties).

 

De populairste modellen in 2014 waren de Volkswagen Golf, de BMW 3-reeks, de BMW 5-reeks, de Audi A4 en de Mercedes-Benz C-klasse. "Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz en Audi de meest gebruikte zoektermen zijn", zegt Claire Selis van Kapaza. Ook bij 2dehands.be staan Volkswagen, BMW en Mercedes in het lijstje van de meest gezochte merken, samen met Opel en Peugeot.

Tags: