Autosupermarkt Cardoen rijdt tegen de trend in

Autosupermarkt Cardoen rijdt tegen de trend in
Terwijl de hele autosector vierkant draait, loopt de verkoop bij Cardoen op wieltjes. "De voorlopige resultaten voor 2012 tonen een tweecijferige groei ten opzichte van dezelfde periode in 2011", zegt Ivo Willems, commercieel directeur van de keten van acht autosupermarkten.

Tegen de trend in

Met dat resultaat gaat Cardoen tegen de trend in en bevestigt de autosupermarkt zijn "acyclische karakter", want de klassieke concessiehouders zien momenteel zwarte sneeuw. Niet alleen in eigen land overigens, ook in de rest van Europa boert de autoverkoop achteruit.

 

Als belangrijkste verklaring voor het eigen succes schuift Cardoen zijn focus op de particuliere eindklant naar voren, gecombineerd met zijn flexibele internationale aankooppolitiek die de autosupermarkt de kans geeft om snel in te spelen op wijzigende markttendensen: “Wanneer er overstocks in Europa zijn en het aanbod groot is, daalt de prijs. Bij ons koop je een nieuwe wagen met gemiddeld 24% korting ten opzichte van de officiële catalogusprijs. Er zijn zelfs uitschieters boven de 30%."

De consument is veranderd

Daarnaast spint Cardoen ook garen bij het verander(en)de koopgedrag van de consument. "Consumenten zijn vandaag heel sterk met hun eigen time management begaan. En je kan vandaag ook bij de merkdealers koopjes doen, maar waarom zou je vijf of meer garages bezoeken als je hetzelfde aanbod aan nog scherpere prijzen op slechts één plaats kan vinden?", vervolgt Ivo Willems.

 

De klant verwacht vandaag ook dat de verkoper zo dicht mogelijk bij hem aanschuift, zoals bij internetverkoop het geval is. Daarom zweert Cardoen bij een omnichannelaanpak: "Consumenten kunnen online kiezen uit het aanbod van gemiddeld 1.000 wagens in voorraad en vervolgens de wagen van hun keuze reserveren op de website. Desgewenst doen ze een proefrit en staat hun nieuwe wagen al na enkele dagen op hun oprit. Wij bieden dus een heel andere klantervaring vergeleken met de klassieke dealers", aldus nog Ivo Willems.

Internet dé 'trigger'

Cardoen liet ook een peiling uitvoeren naar de aankoopintenties van haar websitebezoekers. "De enquête bevestigt dat 89% van de respondenten zich eerst informeert via het internet alvorens een auto echt te gaan bekijken of testrijden. Een gelijkaardig percentage respondenten wil daarbij vooral types en modellen van verschillende fabrikanten kunnen vergelijken. Vandaag kiest 60% van de respondenten zijn of haar ideale auto op het internet en 22% geeft aan dat ze die auto zelfs zouden willen aankopen via het internet. Van deze 22% geeft 4 op de 10 respondenten aan dat ze verwachten om op deze manier hun wagen aan een betere prijs te kunnen aankopen." Aan de Cardoen-enquête namen 672 mensen deel.

Tags: