Autosupermarkt Cardoen rijdt tegen de trend in

Autosupermarkt Cardoen rijdt tegen de trend in
Terwijl de hele autosector vierkant draait, loopt de verkoop bij Cardoen op wieltjes. "De voorlopige resultaten voor 2012 tonen een tweecijferige groei ten opzichte van dezelfde periode in 2011", zegt Ivo Willems, commercieel directeur van de keten van acht autosupermarkten.

Tegen de trend in

Met dat resultaat gaat Cardoen tegen de trend in en bevestigt de autosupermarkt zijn "acyclische karakter", want de klassieke concessiehouders zien momenteel zwarte sneeuw. Niet alleen in eigen land overigens, ook in de rest van Europa boert de autoverkoop achteruit.

 

Als belangrijkste verklaring voor het eigen succes schuift Cardoen zijn focus op de particuliere eindklant naar voren, gecombineerd met zijn flexibele internationale aankooppolitiek die de autosupermarkt de kans geeft om snel in te spelen op wijzigende markttendensen: “Wanneer er overstocks in Europa zijn en het aanbod groot is, daalt de prijs. Bij ons koop je een nieuwe wagen met gemiddeld 24% korting ten opzichte van de officiële catalogusprijs. Er zijn zelfs uitschieters boven de 30%."

De consument is veranderd

Daarnaast spint Cardoen ook garen bij het verander(en)de koopgedrag van de consument. "Consumenten zijn vandaag heel sterk met hun eigen time management begaan. En je kan vandaag ook bij de merkdealers koopjes doen, maar waarom zou je vijf of meer garages bezoeken als je hetzelfde aanbod aan nog scherpere prijzen op slechts één plaats kan vinden?", vervolgt Ivo Willems.

 

De klant verwacht vandaag ook dat de verkoper zo dicht mogelijk bij hem aanschuift, zoals bij internetverkoop het geval is. Daarom zweert Cardoen bij een omnichannelaanpak: "Consumenten kunnen online kiezen uit het aanbod van gemiddeld 1.000 wagens in voorraad en vervolgens de wagen van hun keuze reserveren op de website. Desgewenst doen ze een proefrit en staat hun nieuwe wagen al na enkele dagen op hun oprit. Wij bieden dus een heel andere klantervaring vergeleken met de klassieke dealers", aldus nog Ivo Willems.

Internet dé 'trigger'

Cardoen liet ook een peiling uitvoeren naar de aankoopintenties van haar websitebezoekers. "De enquête bevestigt dat 89% van de respondenten zich eerst informeert via het internet alvorens een auto echt te gaan bekijken of testrijden. Een gelijkaardig percentage respondenten wil daarbij vooral types en modellen van verschillende fabrikanten kunnen vergelijken. Vandaag kiest 60% van de respondenten zijn of haar ideale auto op het internet en 22% geeft aan dat ze die auto zelfs zouden willen aankopen via het internet. Van deze 22% geeft 4 op de 10 respondenten aan dat ze verwachten om op deze manier hun wagen aan een betere prijs te kunnen aankopen." Aan de Cardoen-enquête namen 672 mensen deel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top