"Autoverkoop in ons land trekt niet opnieuw aan"

"Autoverkoop in ons land trekt niet opnieuw aan"

Het gaat niet goed met de autoverkoop in ons land. Na een barslecht voorjaar had de hele sector gehoopt dat de verkoop vanaf september - wanneer traditioneel de tweede grote verkoopgolf in ons land op gang komt - zou aantrekken. Maar alle gratis opties en forse kortingen ten spijt, is dat niet het geval. Eén magere troost: ook de rest van Europa is in hetzelfde bedje ziek.

Consument blijft aankoop uitstellen...

"Het is duidelijk, de autoverkoop trekt niet opnieuw aan", zegt Philippe Decrock, van Federauto de koepelorganisatie van autoverkopers. "Na twee goede verkoopsjaren meldden merken ons begin dit jaar een gedaalde verkoop van 20%, sommigen zelfs 30%. Iedereen dacht dat het na september zou beteren maar de consument blijft zijn aankoop uitstellen."

 

En dus grijpen de automerken én de dealers naar de grote middelen en pakken ze uit met ferme kortingen: bijna 10% korting op een Volvo V60, 20% korting op een Ford Focus, 23% op een Ford Fiësta, 27% op een Opel Meriva, 33% op een Fiat Punto. "Zelfs de goedkoopste wagens verkopen nog amper. We moeten iets doen", zuchten de invoerders in koor.

 

Behalve met kortingen zwaaien de merken ook met extraatjes om de verkoop opnieuw aan te wakkeren: 7 jaar garantie + 7 jaar onderhoud + 7 jaar pechbijstand bij Mazda, 0%-financiering bij Opel, gratis uitrustingspakketten ter waarde van 6.000 euro bij Audi, noem maar op.

...en wordt steeds minder trouw

Ook de garagehouder zelf ziet zich verplicht zijn duit in het zakje te doen. Hij moet niet alleen de korting van het merk slikken, vaak moet hij ook nog eens aan zijn eigen winstmarge knabbelen om te vermijden dat een collega-dealers de deal afsnoept.

 

"Het idee dat een garagehouder verdient aan het onderhoud van de wagen klopt ook niet meer. Mensen stellen zelfs dat onderhoud steeds langer uit", zegt Philippe Decrock. "Vaak zijn kopers voor het onderhoud niet eens trouw aan de garagist die hen een mooie korting gaf."

 

Volgens Federauto kunnen veel garagisten hun technici zelfs niet meer voltijds aan de slag houden: "Dan worden ze technisch werkloos en doen ze beroep op het sociaal fonds. Dat fonds betaalde dit jaar al 12% meer uit dan vorig jaar."

België zwaar getroffen

De Belgische autosector is lang niet de enige die het lastig heeft. Heel Europa is in hetzelfde bedje ziek, al deelt ons land toch wel zeer zwaar in de klappen.

 

De autoverkoop in de Europese Unie is voor de 11e maand op rij gedaald, zo maakte de Europese vakorganisatie van autofabrikanten ACEA vandaag bekend. Europeanen kochten in augustus 8,9 procent minder auto's dan dezelfde maand vorig jaar. België doet het nog slechter met een daling van liefst 17,3%.

Tot en met augustus van dit jaar zijn in de hele Europese Unie slechts 8.268.642 nieuwe auto's verkocht, hetzij ruim 7% minder dan in diezelfde acht maanden een jaar geleden. En ook nu scoort ons land beduidend slechter met min 11,5%.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top