"Autoverkoop in ons land trekt niet opnieuw aan"

"Autoverkoop in ons land trekt niet opnieuw aan"

Het gaat niet goed met de autoverkoop in ons land. Na een barslecht voorjaar had de hele sector gehoopt dat de verkoop vanaf september - wanneer traditioneel de tweede grote verkoopgolf in ons land op gang komt - zou aantrekken. Maar alle gratis opties en forse kortingen ten spijt, is dat niet het geval. Eén magere troost: ook de rest van Europa is in hetzelfde bedje ziek.

Consument blijft aankoop uitstellen...

"Het is duidelijk, de autoverkoop trekt niet opnieuw aan", zegt Philippe Decrock, van Federauto de koepelorganisatie van autoverkopers. "Na twee goede verkoopsjaren meldden merken ons begin dit jaar een gedaalde verkoop van 20%, sommigen zelfs 30%. Iedereen dacht dat het na september zou beteren maar de consument blijft zijn aankoop uitstellen."

 

En dus grijpen de automerken én de dealers naar de grote middelen en pakken ze uit met ferme kortingen: bijna 10% korting op een Volvo V60, 20% korting op een Ford Focus, 23% op een Ford Fiësta, 27% op een Opel Meriva, 33% op een Fiat Punto. "Zelfs de goedkoopste wagens verkopen nog amper. We moeten iets doen", zuchten de invoerders in koor.

 

Behalve met kortingen zwaaien de merken ook met extraatjes om de verkoop opnieuw aan te wakkeren: 7 jaar garantie + 7 jaar onderhoud + 7 jaar pechbijstand bij Mazda, 0%-financiering bij Opel, gratis uitrustingspakketten ter waarde van 6.000 euro bij Audi, noem maar op.

...en wordt steeds minder trouw

Ook de garagehouder zelf ziet zich verplicht zijn duit in het zakje te doen. Hij moet niet alleen de korting van het merk slikken, vaak moet hij ook nog eens aan zijn eigen winstmarge knabbelen om te vermijden dat een collega-dealers de deal afsnoept.

 

"Het idee dat een garagehouder verdient aan het onderhoud van de wagen klopt ook niet meer. Mensen stellen zelfs dat onderhoud steeds langer uit", zegt Philippe Decrock. "Vaak zijn kopers voor het onderhoud niet eens trouw aan de garagist die hen een mooie korting gaf."

 

Volgens Federauto kunnen veel garagisten hun technici zelfs niet meer voltijds aan de slag houden: "Dan worden ze technisch werkloos en doen ze beroep op het sociaal fonds. Dat fonds betaalde dit jaar al 12% meer uit dan vorig jaar."

België zwaar getroffen

De Belgische autosector is lang niet de enige die het lastig heeft. Heel Europa is in hetzelfde bedje ziek, al deelt ons land toch wel zeer zwaar in de klappen.

 

De autoverkoop in de Europese Unie is voor de 11e maand op rij gedaald, zo maakte de Europese vakorganisatie van autofabrikanten ACEA vandaag bekend. Europeanen kochten in augustus 8,9 procent minder auto's dan dezelfde maand vorig jaar. België doet het nog slechter met een daling van liefst 17,3%.

Tot en met augustus van dit jaar zijn in de hele Europese Unie slechts 8.268.642 nieuwe auto's verkocht, hetzij ruim 7% minder dan in diezelfde acht maanden een jaar geleden. En ook nu scoort ons land beduidend slechter met min 11,5%.
Tags: