Bijna een vijfde minder auto's verkocht voorbije twee maanden

Bijna een vijfde minder auto's verkocht voorbije twee maanden

Goed nieuws voor het milieu, minder voor de autohandelaren: de voorbije twee maanden stuikte de autoverkoop behoorlijk in elkaar. "We gaan richting min 19 procent voor de eerste twee maanden van het jaar", zegt Joost Kaesemans van de beroepsvereniging Febiac, die pas begin maart de officiële cijfers voor februari bekendmaakt. Als de pessimistische prognose klopt, betekent dit dat februari zo mogelijk nog slechter was dan de maand januari, die al een daling van 16% liet zien tegenover dezelfde maand een jaar eerder...

Wachten op 1 maart

Naar de verklaringen voor die terugval is het niet ver zoeken: eerst was er de afschaffing van de ecopremie eind 2011, die ervoor zorgde dat flink wat Belgen nog snel een milieuvriendelijke(re) auto kochten om de groene korting mee te kunnen pikken. Daarmee werd 2011 meteen een recordjaar. Vervolgens was er de hele heisa rond de belasting op bedrijfswagens, waardoor flink wat bedrijven de kat uit de boom keken. En alsof dat nog niet volstond, was er de onzekerheid rond de nieuwe belasting op de inverkeerstelling (BIV) die in Vlaanderen voor flink wat verwarring zorgde. Resultaat: bijna een vijfde minder auto's verkocht in januari en februari dan over dezelfde periode een jaar eerder.

 

De autosector koestert nog wel hoop, want in maart en april gelden de oude en de nieuwe BIV-berekeningswijze naast elkaar en geniet de belastingbetaler het gunstigste van beide tarieven."Heel veel wagens in Vlaanderen wachten op parkings om vanaf 1 maart te worden ingeschreven. Vooral voor kleine of compacte wagens kan dat een paar tientallen tot vele honderden euro's schelen", zegt Kaesemans. "Maart wordt dus een heel belangrijke maand." De nieuwe regeling rond de BIV gaat officieel in mei van start.

 

Autosupermarkt Cardoen schenkt BIV

"Op zijn zachtst uitgedrukt is de situatie erg onduidelijk voor wie voor de aankoop van een auto staat", zegt Karel Cardoen, zaakvoerder van de grootste onafhankelijke autoverdeler van ons land. Dat het inderdaad een kluwen van jewelste is, blijkt uit volgend cijfervoorbeeld. "Wie vóór 1 maart een BMW 118d inschrijft, betaalt 495 euro aan BIV. Wie dat na 1 maart doet, betaalt 385 euro. Tenzij je wacht tot 1 mei, want vanaf dan is het 458 euro. Een bedrijf dat dezelfde wagen inschrijft, zou echter na 1 maart 278 euro betalen en voor een particulier in Brussel verandert er dan weer niets: die betaalt in maart én in juni gewoon hetzelfde bedrag als voordien, 495 euro", aldus nog Cardoen.

 

"Omdat het zo ingewikkeld is en we machteloos staan tegenover deze nieuwe regelgeving, hebben we een oplossing uitgewerkt om het alvast voor onze klanten wat makkelijker te maken." De groep doet van 1 tot 11 maart het bedrag voor de BIV cadeau op een selectie van 500 wagens in stock. Autosupermarkt Cardoen telt vandaag 7 vestigingen in ons land (Antwerpen, Dendermonde, Doornik, Gent, Hasselt, Namen en Vilvoorde) en verkocht vorig jaar 12.400 auto's.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top