Golf GTI viert 35e verjaardag met exclusieve online verkoop

Golf GTI viert 35e verjaardag met exclusieve online verkoop

In 1976 verscheen de allereerste Golf GTI op onze wegen. Om die 35ste verjaardag te vieren, kreeg het wagentje niet alleen een speciale beperkte serie - “GTI 35” genaamd - maar ook een zeer exclusieve manier van verkopen: de 35 genummerde exemplaren zijn enkel via de dedicated miniwebshop te koop. E-commerce maakt dus zelfs in de autosector zijn opgang.

 


“Moment van de waarheid”

“Een dikke week was op de website enkel een aftelklok te zien. Bestellen kon namelijk pas van zodra die klok op nul zou staan, en dat was op 20 september om 10 uur. Geïnteresseerden konden zich vooraf via mail kenbaar maken, zodat wij hen een sms’je konden sturen net voor de eigenlijke verkoop van start ging. Kwestie van het moment van de waarheid niet uit het oog te verliezen”, zegt Luc Malcorps, director media relations bij Emakina, het Brusselse agentschap dat het concept voor Volkswagen uitwerkte.

 

Ook sociale media zoals Facebook en Twitter werden gretig ingezet om van de stunt een succes te maken. Of de 35 exemplaren intussen al de deur uit zijn of niet, willen ze bij het bureau vooralsnog niet kwijt. Wel heeft het concept al eerder zijn succes bewezen: in juni van dit jaar pakte zustermerk Audi met eenzelfde stunt uit. Toen ging het om een limited edition van slechts 25 exemplaren van de Audi A1, die in nog geen 20 minuten de deur uit waren.

“Stimulans voor de dealers”

De vraag die dan rijst, is natuurlijk of de VW-dealers daar wel zo blij mee zijn? “Er leeft inderdaad wat angst bij autodealers rond internetverkoop van auto’s, maar wij zijn ervan overtuigd dat we met een actie als deze ook hun verkoop kunnen stimuleren”, zegt Malcorps.

 

De kandidaat-kopers moeten namelijk de concessiehouder aankruisen bij wie ze hun Golf GTI 35 willen afhalen. Wie achter het net vist, belandt op een wachtlijst: zo beschikt het automerk meteen over een lijstje van mensen die zich hebben geout als GTI-fan én kandidaat-koper. Een veelbelovend prospectiebestand, heet zoiets.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top