Moorkens neemt belang in Franse Groupe Bernard

Moorkens neemt belang in Franse Groupe Bernard
Moorkens Distribution, deel van de holding Alcopa, breidt zijn activiteiten uit naar de Franse automarkt. De Antwerpse familiale holding heeft een participatie van 34% genomen in Groupe Bernard en legt daar nog eens 16 miljoen euro aan vers kapitaal bovenop. Moorkens ziet in eigen land nog amper groeimogelijkheden en lonkt dan ook naar het buitenland.

61.300 voertuigen

Groupe Bernard is de grootste Franse distributeur van vrachtwagens en de op één na grootste concessiehouder van personenwagens van de merken Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Nissan, Infiniti, Mercedes-Benz en Smart. Groupe Bernard verkocht vorig jaar 61.300 voertuigen - goed voor een omzet van 980 miljoen euro - en telt 2.430 medewerkers. Het familiebedrijf is actief in de regio's Rhône-Alpes, Bourgogne en Franche-Comté.

 

CEO Jean-Patrice Bernard hoopt naar eigen zeggen met de alliantie aan een bredere Europese strategie te kunnen werken, onder meer richting Zwitserland en Duitsland. De groep is zelf al 15 jaar actief in Polen met vrachtwagendochter Bernard Trucks en heeft sinds november vorig jaar ook een filiaal van Renault Trucks in Boekarest.

 

Groeien in België 'moeilijk'

Moorkens, vooral actief op de as Antwerpen-Brussel en in de streek rond Hasselt, heeft stilaan zijn plafond bereikt in ons land. De familiale groep kocht zich onder meer al in bij andere autobedrijven zoals GMAN en Rietje uit Antwerpen en Bruyninx uit Hasselt. Eerder nam de groep ook de concessies van het failliete Kroymans over. Alles samen telt Moorkens intussen zowat 30 vestigingen en verkoopt het zo goed als alle grote merken.

 

"Verder groeien in België is moeilijk", bevestigt Benoît Dejean, financieel directeur van Moorkens, aan zakenkrant De Tijd. "We staan nu sterk in Antwerpen en andere stedelijke gebieden en willen niet de stap zetten naar een netwerk van kleine concessies in landelijke regio’s. We hebben liever grote geconcentreerde platformen die we makkelijk kunnen beheren en waar schaalvoordelen zijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top