Tanktoerisme naar Luxemburg kan weer op gang komen

Tanktoerisme naar Luxemburg kan weer op gang komen

Dieselrijders zullen de komende jaren steeds vaker een ommetje maken om te tanken in Luxemburg. Door de hogere accijnzen in België wordt dat meer en meer de moeite waard, zegt de mobiliteitsorganisatie VAB.

Belgische accijnzen gaan de hoogte in

Vandaag bespaart een Belgische dieselrijder al 11,30 euro als hij 50 liter tankt in Luxemburg, maar tegen 2018 zal het prijsverschil nog stijgen tot 18,30 euro. Die oplopende verschillen zijn het gevolg van een beslissing van de regering-Michel. De regering verhoogt de accijnzen op diesel om een deel van de taxshift te financieren. In 2016 en 2017 stijgen ze met 4 cent per liter en het jaar nadien komt daar nog eens 3 cent bij.

 

Alleen in Italië en Nederland zal diesel dan nog duurder zijn. In landen als Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland zal voor een liter dus minder betaald moeten worden.

 

300 miljoen euro extra opbrengst voor Schatkist

Voor benzine geldt dit niet. Voor deze brandstof verlaagt de regering-Michel de accijnzen tegen 2018 met 8 cent per liter. Ze motiveert dit door te verwijzen naar het minder vervuilende karakter van benzine tegenover diesel. Dieselmotoren zijn weliswaar zuiniger dan benzinemotoren, maar ze stoten wel stikstofoxides (NOx) en fijne roetdeeltjes uit.

 

De maatregel om diesel extra te belasten, moet tegen 2018 300 miljoen euro opbrengen. Al kan de maatregel de particuliere dieselrijder, toch als die geen 20.000 kilometer per jaar rijdt, er ook wel voor doen opteren om een benzinewagen te kiezen.

Tags: