Volkswagen populairste automerk van de Belgen

Volkswagen populairste automerk van de Belgen

Met 61.904 nieuw ingeschreven wagens in 2011 - goed voor een marktaandeel van 10,82% - heeft Volkswagen zich gekroond tot populairste automerk van de Belgen. Het springt daarmee over Renault, dat 61.470 nieuwe wagens aan de man bracht en uitkomt op een marktaandeel van 10,74%.

572.211 nieuwe wagens ingeschreven

U kon het hier al lezen op basis van voorlopige cijfers: 2011 was een absoluut recordjaar voor de Belgische autoverkopers. De definitieve cijfers zijn nu bekendgemaakt door automobielorganisatie Febiac, en die ogen ronduit indrukwekkend: er werden vorig jaar liefst 572.211 nieuwe wagens ingeschreven in ons land, een stijging met 4,5% tegenover een jaar geleden, dat toen ook al een record brak.

 

Volkswagen en Renault zijn veruit de twee populairste merken, met elk een marktaandeel van boven de 10%. Vooral de prestatie van VW springt in het oog: een stijging met liefst 15,68%. De nummers 3 en 4, Peugeot en Citroën (allebei uit de PSA-stal), gingen er stevig op achteruit en halen nog slechts een marktaandeel van 8,51% en 7,97%. Opel sluit de top-5 af met 42.852 verkochte wagens, een stijging met 5,27% en goed voor een marktaandeel van 7,49%.

Schrik voor een terugval

Het verdwijnen van de federale korting heeft duidelijk voor een eindejaarsrush van jewelste gezorgd in de showrooms. Alleen al in de maand december werden er dit jaar 48.763 nieuwe personenauto's ingeschreven, liefst 66,8% meer dan de 29.243 inschrijvingen vorig jaar.

 

"Het verdwijnen van de federale korting op factuur voor auto's met een lage CO2-uitstoot heeft een duidelijk, maar vermoedelijk kortstondig effect op de markt. Een aantal inschrijvingen dat in principe voor 2012 voorzien was, werd vervroegd", klinkt het bij Febiac, dat het effect op het hele jaar 2012 zeker niet wil overroepen: "Het betreft immers minder dan 20.000 auto's op een markt van meer dan een half miljoen..."

 

Febiac maakt zich echter wél zorgen over twee andere fenomen: "In de allereerste plaats de macro-economische situatie, die op dit moment niet rooskleurig te noemen is. Het consumentenvertrouwen is zoek. Anderzijds is het afwachten hoe de fleetmarkt gaat reageren op de aanpassing van de bedrijfswagenfiscaliteit in het kader van het pas bereikte regeerakkoord."

Tags: