Volkswagen verkocht tot nog toe 4,5% minder auto’s

Volkswagen verkocht tot nog toe 4,5% minder auto’s

De voorbije 11 maanden reden er wereldwijd 4,5% minder Volkswagens uit de showrooms. In Wolfsburg houden ze hun hart vast, in het besef dat het nog te vroeg is om die daling toe te schrijven aan het milieuschandaal bij de Duitse autobouwer.

Kwart minder verkocht in de VS

Volkswagen verkocht van januari tot november dit jaar 5.335.700 auto's, goed voor een daling met 4,5% tegenover dezelfde periode vorig jaar. In november daalde de wereldwijde verkoop 2,4% tot 496.100 auto's. Die daling enkel en alleen op rekening van het milieuschandaal schrijven, is te kort door de bocht: vaak zitten er weken tot zelfs maanden tussen een bestelling en de levering van een wagen. De precieze effecten van het milieuschandaal zijn dan ook nog verre van duidelijk, beseffen ze op de hoofdzetel in Wolfsburg maar al te goed.

 

Opvallend: in Europa en China, de twee belangrijkste afzetmarken van het merk, werden meer Volkswagens verkocht. In China steeg de verkoop zelfs 8,6% tegenover een jaar eerder.

 

Elders zag het merk de verkoop dan weer fors dalen: in Brazilië halveerde de verkoop, in Rusland zakte de verkoop 31,8% en in de Verenigde Staten - waar geen diesels van VW meer worden verkocht - loopt de daling op tot net geen kwart (24,7%).

 

CO2-affaire minder omvangrijk dan gevreesd

Intussen kwam er begin deze week toch alweer iets beter nieuws van bij Volkswagen: bij het schandaal met de CO2-uitstootwaarden blijken in plaats van de eerder aangekondigde 800.000 auto's van de Volkswagengroep nu 'maar' 36.000 auto's betrokken. "Bij interne metingen werden slechts bij 9 modelvarianten afwijkingen vastgesteld", klonk het.

 

"Het staat vanaf nu vast dat op bijna alle modellen de effectieve CO2-uitstoot overeenkomt met de uitstoot die op de technische fiche vermeld staat. De vermoedens over illegale manipulatie van de verbruiksgegevens zijn dus niet bevestigd."

 

Naast de CO2-zaak kampt Volkswagen ook nog altijd met het veel omvangrijkere schandaal rond de sjoemelsoftware, waarmee de groep milieutesten omzeilde bij dieselmotoren in zo'n 11 miljoen wagens wereldwijd. Bij monde van kersvers topman Matthias Müller gaf VW intussen toe dat het bewust voor de sjoemelsoftware had gekozen, omdat de fabrikant simpelweg "niet de techniek noch het geld noch de tijd" had om de bewuste EA 189-dieselmotoren aan de uitstooteisen in de Verenigde Staten te laten voldoen. In die zaak zijn intussen negen medewerkers geschorst, zo klonk het donderdag op een persconferentie.

Tags: