RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven BricoMaxedaPraxis
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Benelux
  • Personen Erik Cuypers
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Omnichannel is bullshit”, zegt Maxeda-CIO Erik Cuypers

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin9 februari, 2023

“Stop in ‘s hemelsnaam met omnichannel”, vindt Erik Cuypers, CDO en CIO bij Maxeda DIY. De groep boven Brico en Praxis ziet alleen maar klanten: “Nog nooit kwam er een klant met de tattoo ‘ik koop online’ binnen.”

Alleen een omniconsumer

Dat Cuypers niet gelooft in omnichannel is zacht uitgedrukt. Waarom precies legt hij uit op het RetailDetail Omnichannel Congress. “Het begrip is bullshit. Er zijn alleen maar klanten, geen ‘online klanten’ of ‘offline shoppers’. Zeg daarom ook niet omnichannel maar omniconsumer, want het is uiteindelijk puur om die consument dat het draait.”

Van die ‘omniklanten’ heeft Maxeda DIY er acht miljoen. Om het werkelijk rond hen te laten draaien, verzamelt de bouwmarktgroep onder andere 360°-feedback en heeft het zijn loyalty-app. “De meest gedownloade app na Google”, maakt Cuypers zich sterk. Vorige maand lanceerde het bedrijf ook een eigen marktplaats. Zo kunnen Brico en Praxis echt een one-stop-shop worden: dankzij de verkooppartners telt het assortiment 100.000 nieuwe SKU’s, en dat zal blijven groeien.

Processen worden vergeten

“We zijn bezig met web 3.0. Het is vandaag werkelijk de tijd van AI, bovenal van data. Iedereen zegt wel dat ze met data bezig zijn, maar dat zijn ze helemaal niet”, zegt Cuypers, die zich bij Maxeda toelegt op een data-driven, smart supply chain. “Je moet vijf jaar vooruitkijken – want over vijf jaar is de smartphone er al niet meer.”

Transformeren doe je volgens de CIO langs drie assen: de processen, de beleving en nieuwe operationele modellen. Je moet alle drie tegelijk aanpakken, maar vooral dat laatste is moeilijk. Zeker fysieke retailers hebben nog steeds een afstand en omarmen data nog te weinig. “Echt durven disrupten doet pijn. Dus wordt ingezet op experience, want dat is makkelijker. En de processen worden vergeten.”

De doe-het-zelfmarkt heeft het extra moeilijk omdat het een slow-mover is. “De omloopsnelheid is beperkt. Een grasmachine koop je niet om de drie maanden. Sommige vijzen in onze stock verkopen we eens in de twee jaar. Wij hebben een veel complexere logistieke keten. Plus, de stock in de reisindustrie kan op één usb-stick, dat scheelt”, weet Cuypers, die eerder ook bij Thomas Cook werkte.

“Omnichannel is dood”

Door een platform te creëren, verkopen leveranciers van Brico en Praxis nu direct aan de klant. Dat scheelt een hoop, zeker in de toeleveringsketen. Het is dan wel des te belangrijk om de vraag te kunnen inschatten. Cuypers is daarom gepassioneerd door data science: “Wij weten hoe groot iemands tuin is. We kunnen het surfgedrag van maanden combineren met het zoekgedrag op de website. Zo hoeven we content niet te personaliseren, maar kunnen we profileren.”

“Bijvoorbeeld: de iPhone heeft een meettool. Koppel dat als klant aan onze databank met parket, kies je parket en de afmetingen komen er vanzelf bij. De juiste hoeveelheid parket staat binnen de 24u klaar. Dat is fantastische experience, en heeft het ons iets gekost? Nee, want alles is voorhanden.” Of dat dan geen omnichannel is? Nee, dat is gewoon de klant volgen, klinkt het heftig: “Stop nu eens met die omnichannel. Omnichannel is dead.”

Erik Cuypers komt spreken op het RetailDetail Omnichannel Congress op 23 maart, net als Wim Mathues (Decathlon), Frederik De Vetter (Media Markt) en tal van anderen.

Klik hier voor meer info en tickets.
Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin18 november, 2024
    Nieuwe baas voor Aveve

    Stefan De Clercq verlaat de groep Arvesta na zeven jaar als directeur van de afdeling retail & franchise. Vanaf 1 januari zal Kristof Douven hem opvolgen aan het roer van tuinketen Aveve.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN