Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten

Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten

Medi-Market heeft zijn eerste supermarkt voor (para)farmaceutische producten geopend, met zo'n 7.000 referenties op het gebied van gezondheid, cosmetica en lichaamsverzorging. 

20 vestigingen tegen 2020

In de handelszone City-Nord in Gosselies (Charleroi) heeft Medi-Market de allereerste parafarmaciesupermarkt van ons land geopend. De zaak is zo'n 1.000 m² groot en verkoopt "gezondheidsproducten waarvoor je geen doktersvoorschrift nodig hebt of die niet geregistreerd zijn als geneesmiddel", gaande van voedingssupplementen over homeopathie tot babyvoeding en lichaamsverzorging.

 

Oprichter Yvan Verougstraete, die zijn geesteskind omschrijft als de 'Decathlon van de gezondheid", verzamelde een startkapitaal van 4,5 miljoen euro en heeft grote ambities: begin 2015 opent de webshop (met 32.000 producten van 1.030 merken), in de lente van 2015 krijgen ook Antwerpen, Brussel en Luik een eerste Medi-Market supermarkt. Gent volgt wellicht nog hetzelfde jaar en tegen 2020 moeten er al 20 Medi-Markets zijn, verspreid over het hele land.

 

Drogist en apotheek onder één dak

Medi-Market mag wettelijk gezien geen geneesmiddelen verkopen, dat mag alleen bij apotheken. Verougstraete heeft daar echter een oplossing voor: "Per vestiging zullen we twee bedrijven oprichten: een Medi-Market Parafarmacie en een Medi-Market Farmacie. Elke winkel zal, conform de wet, zijn eigen ingang hebben en zijn eigen producten." Beide winkels zullen wel vlak naast elkaar liggen en zelfs met elkaar in verbinding staan: "Zo kunnen we binnenin met een glazen muur en een glazen deur werken, zodat de klant makkelijk van de ene zaak naar de andere kan."

 

De combinatie stuit weliswaar op veel kritiek bij de Algemene Pharmaceutische Bond (APB): "In de Verenigde Staten is het ook zo begonnen", zegt woordvoerder Jan Depoorter in Het Nieuwsblad. "Die zogenaamde gigantische apotheken zijn in geen tijd gewone grootwarenhuizen geworden, waar ze ook alcohol en frisdranken verkopen en waar ergens vanachter nog een apotheekje verborgen zit. Echte apotheken begeleiden de patiënten in hun medicatiegebruik, doen aan opvolging,... Dat is hier allemaal niet het geval, dit is gewoon platte commerce."

 

Voor winkelketen Kruidvat, die ook een aanzienlijk assortiment 'gezondheidsproducten' verkoopt, is Medi-Market een nieuwe concurrent. "Een beetje concurrentie is niet erg, het houdt ons scherp. We zullen deze ontwikkeling dan ook met veel belangstelling opvolgen", aldus woordvoerster José Mes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top