Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten | RetailDetail

Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten

Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten

Medi-Market heeft zijn eerste supermarkt voor (para)farmaceutische producten geopend, met zo'n 7.000 referenties op het gebied van gezondheid, cosmetica en lichaamsverzorging. 

20 vestigingen tegen 2020

In de handelszone City-Nord in Gosselies (Charleroi) heeft Medi-Market de allereerste parafarmaciesupermarkt van ons land geopend. De zaak is zo'n 1.000 m² groot en verkoopt "gezondheidsproducten waarvoor je geen doktersvoorschrift nodig hebt of die niet geregistreerd zijn als geneesmiddel", gaande van voedingssupplementen over homeopathie tot babyvoeding en lichaamsverzorging.

 

Oprichter Yvan Verougstraete, die zijn geesteskind omschrijft als de 'Decathlon van de gezondheid", verzamelde een startkapitaal van 4,5 miljoen euro en heeft grote ambities: begin 2015 opent de webshop (met 32.000 producten van 1.030 merken), in de lente van 2015 krijgen ook Antwerpen, Brussel en Luik een eerste Medi-Market supermarkt. Gent volgt wellicht nog hetzelfde jaar en tegen 2020 moeten er al 20 Medi-Markets zijn, verspreid over het hele land.

 

Drogist en apotheek onder één dak

Medi-Market mag wettelijk gezien geen geneesmiddelen verkopen, dat mag alleen bij apotheken. Verougstraete heeft daar echter een oplossing voor: "Per vestiging zullen we twee bedrijven oprichten: een Medi-Market Parafarmacie en een Medi-Market Farmacie. Elke winkel zal, conform de wet, zijn eigen ingang hebben en zijn eigen producten." Beide winkels zullen wel vlak naast elkaar liggen en zelfs met elkaar in verbinding staan: "Zo kunnen we binnenin met een glazen muur en een glazen deur werken, zodat de klant makkelijk van de ene zaak naar de andere kan."

 

De combinatie stuit weliswaar op veel kritiek bij de Algemene Pharmaceutische Bond (APB): "In de Verenigde Staten is het ook zo begonnen", zegt woordvoerder Jan Depoorter in Het Nieuwsblad. "Die zogenaamde gigantische apotheken zijn in geen tijd gewone grootwarenhuizen geworden, waar ze ook alcohol en frisdranken verkopen en waar ergens vanachter nog een apotheekje verborgen zit. Echte apotheken begeleiden de patiënten in hun medicatiegebruik, doen aan opvolging,... Dat is hier allemaal niet het geval, dit is gewoon platte commerce."

 

Voor winkelketen Kruidvat, die ook een aanzienlijk assortiment 'gezondheidsproducten' verkoopt, is Medi-Market een nieuwe concurrent. "Een beetje concurrentie is niet erg, het houdt ons scherp. We zullen deze ontwikkeling dan ook met veel belangstelling opvolgen", aldus woordvoerster José Mes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.