Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten | RetailDetail

Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten

Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten

Medi-Market heeft zijn eerste supermarkt voor (para)farmaceutische producten geopend, met zo'n 7.000 referenties op het gebied van gezondheid, cosmetica en lichaamsverzorging. 

20 vestigingen tegen 2020

In de handelszone City-Nord in Gosselies (Charleroi) heeft Medi-Market de allereerste parafarmaciesupermarkt van ons land geopend. De zaak is zo'n 1.000 m² groot en verkoopt "gezondheidsproducten waarvoor je geen doktersvoorschrift nodig hebt of die niet geregistreerd zijn als geneesmiddel", gaande van voedingssupplementen over homeopathie tot babyvoeding en lichaamsverzorging.

 

Oprichter Yvan Verougstraete, die zijn geesteskind omschrijft als de 'Decathlon van de gezondheid", verzamelde een startkapitaal van 4,5 miljoen euro en heeft grote ambities: begin 2015 opent de webshop (met 32.000 producten van 1.030 merken), in de lente van 2015 krijgen ook Antwerpen, Brussel en Luik een eerste Medi-Market supermarkt. Gent volgt wellicht nog hetzelfde jaar en tegen 2020 moeten er al 20 Medi-Markets zijn, verspreid over het hele land.

 

Drogist en apotheek onder één dak

Medi-Market mag wettelijk gezien geen geneesmiddelen verkopen, dat mag alleen bij apotheken. Verougstraete heeft daar echter een oplossing voor: "Per vestiging zullen we twee bedrijven oprichten: een Medi-Market Parafarmacie en een Medi-Market Farmacie. Elke winkel zal, conform de wet, zijn eigen ingang hebben en zijn eigen producten." Beide winkels zullen wel vlak naast elkaar liggen en zelfs met elkaar in verbinding staan: "Zo kunnen we binnenin met een glazen muur en een glazen deur werken, zodat de klant makkelijk van de ene zaak naar de andere kan."

 

De combinatie stuit weliswaar op veel kritiek bij de Algemene Pharmaceutische Bond (APB): "In de Verenigde Staten is het ook zo begonnen", zegt woordvoerder Jan Depoorter in Het Nieuwsblad. "Die zogenaamde gigantische apotheken zijn in geen tijd gewone grootwarenhuizen geworden, waar ze ook alcohol en frisdranken verkopen en waar ergens vanachter nog een apotheekje verborgen zit. Echte apotheken begeleiden de patiënten in hun medicatiegebruik, doen aan opvolging,... Dat is hier allemaal niet het geval, dit is gewoon platte commerce."

 

Voor winkelketen Kruidvat, die ook een aanzienlijk assortiment 'gezondheidsproducten' verkoopt, is Medi-Market een nieuwe concurrent. "Een beetje concurrentie is niet erg, het houdt ons scherp. We zullen deze ontwikkeling dan ook met veel belangstelling opvolgen", aldus woordvoerster José Mes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.