Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten

Medi-Market opent eerste Belgische supermarkt voor (para)farmaceutische producten

Medi-Market heeft zijn eerste supermarkt voor (para)farmaceutische producten geopend, met zo'n 7.000 referenties op het gebied van gezondheid, cosmetica en lichaamsverzorging. 

20 vestigingen tegen 2020

In de handelszone City-Nord in Gosselies (Charleroi) heeft Medi-Market de allereerste parafarmaciesupermarkt van ons land geopend. De zaak is zo'n 1.000 m² groot en verkoopt "gezondheidsproducten waarvoor je geen doktersvoorschrift nodig hebt of die niet geregistreerd zijn als geneesmiddel", gaande van voedingssupplementen over homeopathie tot babyvoeding en lichaamsverzorging.

 

Oprichter Yvan Verougstraete, die zijn geesteskind omschrijft als de 'Decathlon van de gezondheid", verzamelde een startkapitaal van 4,5 miljoen euro en heeft grote ambities: begin 2015 opent de webshop (met 32.000 producten van 1.030 merken), in de lente van 2015 krijgen ook Antwerpen, Brussel en Luik een eerste Medi-Market supermarkt. Gent volgt wellicht nog hetzelfde jaar en tegen 2020 moeten er al 20 Medi-Markets zijn, verspreid over het hele land.

 

Drogist en apotheek onder één dak

Medi-Market mag wettelijk gezien geen geneesmiddelen verkopen, dat mag alleen bij apotheken. Verougstraete heeft daar echter een oplossing voor: "Per vestiging zullen we twee bedrijven oprichten: een Medi-Market Parafarmacie en een Medi-Market Farmacie. Elke winkel zal, conform de wet, zijn eigen ingang hebben en zijn eigen producten." Beide winkels zullen wel vlak naast elkaar liggen en zelfs met elkaar in verbinding staan: "Zo kunnen we binnenin met een glazen muur en een glazen deur werken, zodat de klant makkelijk van de ene zaak naar de andere kan."

 

De combinatie stuit weliswaar op veel kritiek bij de Algemene Pharmaceutische Bond (APB): "In de Verenigde Staten is het ook zo begonnen", zegt woordvoerder Jan Depoorter in Het Nieuwsblad. "Die zogenaamde gigantische apotheken zijn in geen tijd gewone grootwarenhuizen geworden, waar ze ook alcohol en frisdranken verkopen en waar ergens vanachter nog een apotheekje verborgen zit. Echte apotheken begeleiden de patiënten in hun medicatiegebruik, doen aan opvolging,... Dat is hier allemaal niet het geval, dit is gewoon platte commerce."

 

Voor winkelketen Kruidvat, die ook een aanzienlijk assortiment 'gezondheidsproducten' verkoopt, is Medi-Market een nieuwe concurrent. "Een beetje concurrentie is niet erg, het houdt ons scherp. We zullen deze ontwikkeling dan ook met veel belangstelling opvolgen", aldus woordvoerster José Mes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

AS Watson wil Holland & Barrett overnemen

22/06/2017

AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, heeft gesprekken aangeknoopt rond een mogelijke overname van Holland & Barrett. AS Watson zou maar liefst een miljard pond (1,15 miljard euro) willen neertellen.

Estée Lauder verdubbelt gamma Victoria Beckham

22/06/2017

Het klikt duidelijk tussen Estée Lauder en Victoria Beckham. De eerste twee ‘limited collections’ die de ex-Spice Girl bedacht voor de Amerikaanse cosmeticareus waren in een mum van tijd uitverkocht, en dus komt er een vervolg.

Back to top