“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar” | RetailDetail

“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar”

“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar”

De invoering van statiegeld op blikjes en plastic flessen dreigt de winkeliers zo'n 40.000 euro per jaar te kosten. "Dat is een kwart van de gemiddelde bedrijfswinst", zegt Unizo-directeur Luc Ardies, die een golf aan faillissementen vreest.

18.120 euro/jaar voor de machine

Om het probleem van zwerfvuil aan te pakken, overweegt Vlaams milieuminister Joke Schauvliege (CD&V) om statiegeld van 25 eurocent per blik of petfles in te voeren. "De knoop is nog niet doorgehakt", laat het kabinet weten. "De studiefase is net achter de rug. De bevindingen worden nu met alle belangenorganisaties besproken en één van de komende weken zal de beslissing vallen."

 

Na eerder verzet van Fedustria en Comeos is nu ook Unizo in actie geschoten. Uit een impactanalyse van de ondernemersorganisatie moet immers blijken dat de investering een (te) zware financiële dobber wordt voor tal van supermarktuitbaters.

 

"Zo'n statiegeldmachine kost, afhankelijk van de grootte, tussen de 10.000 en 32.000 euro. Maar de winkelier kan dat op pakweg zeven jaar afschrijven, waardoor de kost per jaar op 3.826 euro uitkomt", zegt directeur Luc Ardies in Het Laatste Nieuws. "De grootste kosten vormen de triage en de interventies van het personeel. En het onderhoud van de machine. Dat mag je toch rekenen op 18.120 euro per jaar."

 

+ 17.500 euro aan 'verloren verkoop'

Een andere kost, die vaak wordt vergeten, is de zogenaamde 'verloren verkoop', gaat Ardies voort: "De machine moet ergens in de winkel worden geplaatst. Kleinere supermarkten (750 tot 1.000 m²) hebben vaak geen plaats om die machine te zetten. Het enige alternatief is verkoopruimte opofferen. Gemiddeld moet je toch rekenen op 12 m²". Dat verlies aan ruimte kost de winkelier jaarlijks nog eens 17.500 euro, zo becijferde Unizo.

 

Alles bij elkaar riskeert de invoering van het statiegeld supermarktuitbaters dus een kleine 40.000 euro extra per jaar te kosten. "Voor een sector waar de gemiddelde winstmarge 3% bedraagt, is dat een serieuze aderlating. Het gaat gemiddeld om een kwart van de bedrijfswinsten van de winkeliers", besluit Luc Ardies.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.