“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar”

“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar”

De invoering van statiegeld op blikjes en plastic flessen dreigt de winkeliers zo'n 40.000 euro per jaar te kosten. "Dat is een kwart van de gemiddelde bedrijfswinst", zegt Unizo-directeur Luc Ardies, die een golf aan faillissementen vreest.

18.120 euro/jaar voor de machine

Om het probleem van zwerfvuil aan te pakken, overweegt Vlaams milieuminister Joke Schauvliege (CD&V) om statiegeld van 25 eurocent per blik of petfles in te voeren. "De knoop is nog niet doorgehakt", laat het kabinet weten. "De studiefase is net achter de rug. De bevindingen worden nu met alle belangenorganisaties besproken en één van de komende weken zal de beslissing vallen."

 

Na eerder verzet van Fedustria en Comeos is nu ook Unizo in actie geschoten. Uit een impactanalyse van de ondernemersorganisatie moet immers blijken dat de investering een (te) zware financiële dobber wordt voor tal van supermarktuitbaters.

 

"Zo'n statiegeldmachine kost, afhankelijk van de grootte, tussen de 10.000 en 32.000 euro. Maar de winkelier kan dat op pakweg zeven jaar afschrijven, waardoor de kost per jaar op 3.826 euro uitkomt", zegt directeur Luc Ardies in Het Laatste Nieuws. "De grootste kosten vormen de triage en de interventies van het personeel. En het onderhoud van de machine. Dat mag je toch rekenen op 18.120 euro per jaar."

 

+ 17.500 euro aan 'verloren verkoop'

Een andere kost, die vaak wordt vergeten, is de zogenaamde 'verloren verkoop', gaat Ardies voort: "De machine moet ergens in de winkel worden geplaatst. Kleinere supermarkten (750 tot 1.000 m²) hebben vaak geen plaats om die machine te zetten. Het enige alternatief is verkoopruimte opofferen. Gemiddeld moet je toch rekenen op 12 m²". Dat verlies aan ruimte kost de winkelier jaarlijks nog eens 17.500 euro, zo becijferde Unizo.

 

Alles bij elkaar riskeert de invoering van het statiegeld supermarktuitbaters dus een kleine 40.000 euro extra per jaar te kosten. "Voor een sector waar de gemiddelde winstmarge 3% bedraagt, is dat een serieuze aderlating. Het gaat gemiddeld om een kwart van de bedrijfswinsten van de winkeliers", besluit Luc Ardies.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top