“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar” | RetailDetail

“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar”

“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar”

De invoering van statiegeld op blikjes en plastic flessen dreigt de winkeliers zo'n 40.000 euro per jaar te kosten. "Dat is een kwart van de gemiddelde bedrijfswinst", zegt Unizo-directeur Luc Ardies, die een golf aan faillissementen vreest.

18.120 euro/jaar voor de machine

Om het probleem van zwerfvuil aan te pakken, overweegt Vlaams milieuminister Joke Schauvliege (CD&V) om statiegeld van 25 eurocent per blik of petfles in te voeren. "De knoop is nog niet doorgehakt", laat het kabinet weten. "De studiefase is net achter de rug. De bevindingen worden nu met alle belangenorganisaties besproken en één van de komende weken zal de beslissing vallen."

 

Na eerder verzet van Fedustria en Comeos is nu ook Unizo in actie geschoten. Uit een impactanalyse van de ondernemersorganisatie moet immers blijken dat de investering een (te) zware financiële dobber wordt voor tal van supermarktuitbaters.

 

"Zo'n statiegeldmachine kost, afhankelijk van de grootte, tussen de 10.000 en 32.000 euro. Maar de winkelier kan dat op pakweg zeven jaar afschrijven, waardoor de kost per jaar op 3.826 euro uitkomt", zegt directeur Luc Ardies in Het Laatste Nieuws. "De grootste kosten vormen de triage en de interventies van het personeel. En het onderhoud van de machine. Dat mag je toch rekenen op 18.120 euro per jaar."

 

+ 17.500 euro aan 'verloren verkoop'

Een andere kost, die vaak wordt vergeten, is de zogenaamde 'verloren verkoop', gaat Ardies voort: "De machine moet ergens in de winkel worden geplaatst. Kleinere supermarkten (750 tot 1.000 m²) hebben vaak geen plaats om die machine te zetten. Het enige alternatief is verkoopruimte opofferen. Gemiddeld moet je toch rekenen op 12 m²". Dat verlies aan ruimte kost de winkelier jaarlijks nog eens 17.500 euro, zo becijferde Unizo.

 

Alles bij elkaar riskeert de invoering van het statiegeld supermarktuitbaters dus een kleine 40.000 euro extra per jaar te kosten. "Voor een sector waar de gemiddelde winstmarge 3% bedraagt, is dat een serieuze aderlating. Het gaat gemiddeld om een kwart van de bedrijfswinsten van de winkeliers", besluit Luc Ardies.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top