“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar”

“Invoering statiegeld kost winkelier 40.000 euro per jaar”

De invoering van statiegeld op blikjes en plastic flessen dreigt de winkeliers zo'n 40.000 euro per jaar te kosten. "Dat is een kwart van de gemiddelde bedrijfswinst", zegt Unizo-directeur Luc Ardies, die een golf aan faillissementen vreest.

18.120 euro/jaar voor de machine

Om het probleem van zwerfvuil aan te pakken, overweegt Vlaams milieuminister Joke Schauvliege (CD&V) om statiegeld van 25 eurocent per blik of petfles in te voeren. "De knoop is nog niet doorgehakt", laat het kabinet weten. "De studiefase is net achter de rug. De bevindingen worden nu met alle belangenorganisaties besproken en één van de komende weken zal de beslissing vallen."

 

Na eerder verzet van Fedustria en Comeos is nu ook Unizo in actie geschoten. Uit een impactanalyse van de ondernemersorganisatie moet immers blijken dat de investering een (te) zware financiële dobber wordt voor tal van supermarktuitbaters.

 

"Zo'n statiegeldmachine kost, afhankelijk van de grootte, tussen de 10.000 en 32.000 euro. Maar de winkelier kan dat op pakweg zeven jaar afschrijven, waardoor de kost per jaar op 3.826 euro uitkomt", zegt directeur Luc Ardies in Het Laatste Nieuws. "De grootste kosten vormen de triage en de interventies van het personeel. En het onderhoud van de machine. Dat mag je toch rekenen op 18.120 euro per jaar."

 

+ 17.500 euro aan 'verloren verkoop'

Een andere kost, die vaak wordt vergeten, is de zogenaamde 'verloren verkoop', gaat Ardies voort: "De machine moet ergens in de winkel worden geplaatst. Kleinere supermarkten (750 tot 1.000 m²) hebben vaak geen plaats om die machine te zetten. Het enige alternatief is verkoopruimte opofferen. Gemiddeld moet je toch rekenen op 12 m²". Dat verlies aan ruimte kost de winkelier jaarlijks nog eens 17.500 euro, zo becijferde Unizo.

 

Alles bij elkaar riskeert de invoering van het statiegeld supermarktuitbaters dus een kleine 40.000 euro extra per jaar te kosten. "Voor een sector waar de gemiddelde winstmarge 3% bedraagt, is dat een serieuze aderlating. Het gaat gemiddeld om een kwart van de bedrijfswinsten van de winkeliers", besluit Luc Ardies.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top