2017 was recordjaar voor Miko | RetailDetail

2017 was recordjaar voor Miko

2017 was recordjaar voor Miko
Miko

De koffie- en kunststoffengroep Miko heeft er naar eigen zeggen een recordjaar opzitten. Zo wist het ondanks een zware vergelijkingsbasis toch een omzetstijging te bewerkstelligen. Ook de winst maakte een kleine groei door.

 

Sterke prestatie koffiedivisie

De omzet van Miko steeg in 2017 met 7% naar bijna 205 miljoen euro. Dat er sprake is van een stijging is sterk, aangezien Miko in 2016 een groot eenmalig contract binnenhaalde in Indonesië en er dus sprake was van een zware vergelijkingsbasis, schrijft De Tijd. De bedrijfswinst steeg wel met slechts 1,7%: dat kwam omdat de winst in de kunststoffendivisie met 38% daalde, net vanwege dat grote contract in Indonesië. “Abstractie makend van het grote contract in Indonesië in 2016 zou de bedrijfswinst van de divisie met 26% zijn gestegen”, stelt Miko.

 

Bij de koffieafdeling steeg de omzet met 12% en de winst met maar liefst 71%. Die groei heeft het onder andere te danken aan sterke prestaties in Scandinavië, waar Miko in 2016 Smiling Faces overnam. De nettowinst voor de volledige groep steeg met 27% naar 11,3 miljoen euro, wat te danken was aan een belastinghervorming.

 

Dit jaar wordt er opnieuw 15 miljoen euro uitgetrokken voor nieuwe investeringen. Zo wil Miko in Polen de productiecapaciteit opvoeren. De voorbije zeven jaar investeerde Miko alles samen 150 mijloen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.