Albert Heijn gebruikt humor als wapen | RetailDetail

Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.