Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Gastro-nationalisme bedreigt onze voedingsindustrie”

21/06/2017

De export van Belgische voedingsproducten boomt, maar nauwelijks verdoken protectionistische maatregelen vormen een bedreiging. Intussen wegen grensaankopen en prijsdruk op de binnenlandse omzet, zegt sectorfederatie Fevia.

Delhaize neemt kaap van 30 Shop & Go 24/7’s

21/06/2017

Delhaize zet met Shop & Go al langer in op uitgebreide openingsuren en sinds kort blijven ook meer en meer vestigingen van de kleinste formule van het supermarktbedrijf 24 uur per dag geopend. Ondertussen gaat het al over 32 winkels.

AB InBev wil twee Duitse biermerken verkopen

21/06/2017

AB InBev is op zoek naar een overnemer voor de Duitse biermerken Hasseröder en Diebels. De Belgische bierreus hoopt ongeveer 200 miljoen euro te vangen voor de deal.

Omzet Colruyt Group groeit met meer dan 3 procent

20/06/2017

De omzet van de Colruyt Group is in het boekjaar 2016/2017 met 3,4% gegroeid naar 9,493 miljard euro. Ook de winst steeg, al is dat te danken aan de verkoop van de Franse foodservice business Pro à Pro, die op 1 februari werd afgerond.

Verkoop Devos Lemmens &co moet 1 miljard euro opleveren

20/06/2017

Private-equitybedrijf CVC heeft de zakenbanken UBS en Messier Maris aangesteld om op zoek te gaan naar een overnemer voor Continental Foods uit Puurs, waar onder andere de sauzen van Devos Lemmens worden gemaakt.

Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden

20/06/2017

De Europese Commissie heeft laten verstaan dat ze geen probleem heeft met het verbod dat Hongarije voor bepaalde symbolen wil instellen. Het gaat daarbij onder andere over de rode ster in het logo van Heineken.

Back to top