Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Managementwissel bij Savencia Benelux

24/07/2017

Algemeen directeur Toni Di Renzo verlaat Savencia om een eigen onderneming op te richten. Hij wordt opgevolgd door Nicolas Gruener. 

Delhaize zet expansie verder

24/07/2017

De supermarktketen opende dit jaar al 13 winkels en plant nog eens 16 openingen in de tweede jaarhelft. Bovendien worden in totaal wel 120 winkels in een nieuw jasje gestoken. 

AB InBev neemt producent energiedrankjes over

24/07/2017

AB InBev heeft met Hiball een producent van energiedrankjes overgenomen. Hiball is een kleine speler in de markt die biologische energiedrankjes maakt. Daarnaast heeft het bedrijf nog een eigen merk van bruiswaters en frisdrank.

Nieuwe app Albert Heijn geeft meer info over producten

24/07/2017

De AH Productscanner, een nieuwe app van Albert Heijn, maakt het voor klanten mogelijk om door middel van augmented reality extra informatie te krijgen over producten, zoals ingrediënten, voedingswaarden, recepten en herkomst.

Lidl neemt in Turnhout intrek in voormalige Albert Heijn

24/07/2017

Op 26 juli opent in Turnhout een nieuwe vestiging van supermarktketen Lidl. Die neemt daar de intrek in een voormalig pand van Albert Heijn. In september en oktober gebeurt hetzelfde in Oudenaarde en Leuven.

Sligro bouwt aan foodservice in België

24/07/2017

Sligro Food Group gaat haar onderneming in België verder uitbouwen vanuit het hoofdkantoor van Java Foodservice in Rotselaar, dat volgend jaar officieel van naam verandert. De bouw van een eerste vestiging in Antwerpen gaat dit najaar dan toch van start. 

Back to top