Albert Heijn gebruikt humor als wapen | RetailDetail

Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".