Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Albert Heijn gebruikt humor als wapen

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Nog voor de eerste Albert Heijn-winkel in Brasschaat de deuren opent, lanceert de supermarktketen al een charmeoffensief. AH probeert op voorhand klanten te engageren door een ludieke website op te zetten, de sociale media voor de kar te spannen en resoluut de landsverschillen uit te spelen.

Buitenlandse charme

De Belgische website staat centraal in de campagne van Albert Heijn. Daar valt vooral de aankondiging van een wedstrijd en het “Nederlands-Vlaamse woordenboek” op. Onder het mom van "Albert Heijn voor beginners", lijst de site een aantal afwijkende productbenamingen op. Of hoe je speels kunt vertellen dat je nog niet aan een aanpassing van de etiketten begint...

 

Als onderdeel van de promotoer rijdt Albert Heijn bovendien met een caravan (Nederlands cliché bij uitstek) naar naburige dorpspleinen. Wie kan raden hoeveel producten in het aanhangwagentje zitten, krijgt aankoopbonnen. Door met een heuse caravan rond te trekken, blijft de campagne zo niet beperkt tot het online universum.

Doordachte marketing

Een gewaagde aanpak, dat zeker. Maar men kan de Nederlandse supermarkt al zeker niet verwijten dat het op het gebied van marketing ondoordacht of nonchalant tewerk gaat. Alle succesingrediënten zijn aanwezig. Wie bijvoorbeeld meedoet aan de wedstrijd, krijgt tips als ze Albert Heijn België leuk vinden op Facebook. Op slag wint AH aan visibiliteit op de sociale media, maar ook de consument denkt er iets aan te hebben.


Met het klantenmagazine Allerhande, vrolijke reclameslogans en woordspelingen staat Albert Heijn in Nederland al langer bekend om zijn communicatie. Of de stijl ook in België zal aanslaan, blijft echter nog de vraag. Sommige experten denken er alvast het hunne van.


Onmiddellijk haasten critici zich om in de pers met de vinger te wijzen op verkeerde “vertalingen”. Als men bij Albert Heijn kotelet als karbonade aan de man brengt, kan het namelijk nog wel eens flink in het honderd lopen daar in Brasschaat. Wat er ook van zij, de Nederlanders hebben hun slag al thuisgehaald: ze zijn niet onopgemerkt binnengekomen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top