Aldi verandert folderaanpak! | RetailDetail

Aldi verandert folderaanpak!

Aldi verandert folderaanpak!

Heeft u het ook al gemerkt ? De überdiscounter Aldi heeft sinds kort zijn jarenlange strategie verlaten. Deze bestond eruit om op pagina 1, 2 en 3 van zijn folders eenmalige aanbiedingen te zetten, om de klant te dwingen de winkels frequent te bezoeken. Pas na de eerste drie pagina’s bracht men  de voedingsproducten in aanbieding. Nu gaat de supermarkt opeens omgekeerd tewerk.


Er werd reeds een tijdje geëxperimenteerd met actieweken gekoppeld aan landen zoals Spanje, Italië of Azië. Het was een eerste stap weg van het vaste model. De folder van deze week brengt dan ook prominent een nieuw Aziatisch aanbod in beeld.


Toch is deze wending des te opmerkelijker, aangezien voeding meer op de voorgrond komt. Volgens ingewijden zou de echte reden voor de ommekeer de prijsagressiviteit van de huismerken van collega’s zijn.  Onder de hoogroterende producten is het prijsverschil met de huismerken van bijvoorbeeld Colruyt minimaal.


 

Foto's v.l.n.r.: Folder van 14 januari 2010 en folder van 12 januari 2011. Bemerk hoe hetzelfde thema 'Azië' volgens het nieuwe concept opvallend anders naar voren wordt gebracht.

 

De vernieuwde  strategie moet daarom het kwalitatieve aanbod van Aldi meer benadrukken, eerder dan het imago van een echte prijsvechter. Telkens als één of andere vergelijkingstest in Test-aankoop verschijnt, zien we weer dat Aldi kwalitatief goede producten verkoopt. Op die manier kunnen we eigenlijk spreken van een upgrading bij Aldi! Voor een discounter is upgraden echter dansen op een slappe koord…


Sectorgenoot Frans Colruyt gaf aan RetailDetail toe dat hij de upgrade bij collega Lidl alvast met verbazing volgde, met onder meer de introductie van vers brood en merkproducten. Hij poneerde dat dit een gevaarlijk manoeuvre was , vermits “je niet een beetje zwanger kan zijn”. Hij roemde in dit artikel daartegenover dan ook de consequente houding van Aldi: duidelijk, consequent en helder voor de consument.


We zijn daarom benieuwd of deze koerswending behouden blijft , of dat men terug naar het beproefde concept zal grijpen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Heeft u het ook al gemerkt ? De überdiscounter Aldi heeft sinds kort zijn jarenlange strategie verlaten. Deze bestond eruit om op pagina 1, 2 en 3 van zijn folders eenmalige aanbiedingen te zetten, om de klant te dwingen de winkels frequent te bezoeken. Pas na de eerste drie pagina’s bracht men  de voedingsproducten in aanbieding. Nu gaat de supermarkt opeens omgekeerd tewerk.


Er werd reeds een tijdje geëxperimenteerd met actieweken gekoppeld aan landen zoals Spanje, Italië of Azië. Het was een eerste stap weg van het vaste model. De folder van deze week brengt dan ook prominent een nieuw Aziatisch aanbod in beeld.


Toch is deze wending des te opmerkelijker, aangezien voeding meer op de voorgrond komt. Volgens ingewijden zou de echte reden voor de ommekeer de prijsagressiviteit van de huismerken van collega’s zijn.  Onder de hoogroterende producten is het prijsverschil met de huismerken van bijvoorbeeld Colruyt minimaal.


 

Foto's v.l.n.r.: Folder van 14 januari 2010 en folder van 12 januari 2011. Bemerk hoe hetzelfde thema 'Azië' volgens het nieuwe concept opvallend anders naar voren wordt gebracht.

 

De vernieuwde  strategie moet daarom het kwalitatieve aanbod van Aldi meer benadrukken, eerder dan het imago van een echte prijsvechter. Telkens als één of andere vergelijkingstest in Test-aankoop verschijnt, zien we weer dat Aldi kwalitatief goede producten verkoopt. Op die manier kunnen we eigenlijk spreken van een upgrading bij Aldi! Voor een discounter is upgraden echter dansen op een slappe koord…


Sectorgenoot Frans Colruyt gaf aan RetailDetail toe dat hij de upgrade bij collega Lidl alvast met verbazing volgde, met onder meer de introductie van vers brood en merkproducten. Hij poneerde dat dit een gevaarlijk manoeuvre was , vermits “je niet een beetje zwanger kan zijn”. Hij roemde in dit artikel daartegenover dan ook de consequente houding van Aldi: duidelijk, consequent en helder voor de consument.


We zijn daarom benieuwd of deze koerswending behouden blijft , of dat men terug naar het beproefde concept zal grijpen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.