Aldi verandert folderaanpak!

Aldi verandert folderaanpak!

Heeft u het ook al gemerkt ? De überdiscounter Aldi heeft sinds kort zijn jarenlange strategie verlaten. Deze bestond eruit om op pagina 1, 2 en 3 van zijn folders eenmalige aanbiedingen te zetten, om de klant te dwingen de winkels frequent te bezoeken. Pas na de eerste drie pagina’s bracht men  de voedingsproducten in aanbieding. Nu gaat de supermarkt opeens omgekeerd tewerk.


Er werd reeds een tijdje geëxperimenteerd met actieweken gekoppeld aan landen zoals Spanje, Italië of Azië. Het was een eerste stap weg van het vaste model. De folder van deze week brengt dan ook prominent een nieuw Aziatisch aanbod in beeld.


Toch is deze wending des te opmerkelijker, aangezien voeding meer op de voorgrond komt. Volgens ingewijden zou de echte reden voor de ommekeer de prijsagressiviteit van de huismerken van collega’s zijn.  Onder de hoogroterende producten is het prijsverschil met de huismerken van bijvoorbeeld Colruyt minimaal.


 

Foto's v.l.n.r.: Folder van 14 januari 2010 en folder van 12 januari 2011. Bemerk hoe hetzelfde thema 'Azië' volgens het nieuwe concept opvallend anders naar voren wordt gebracht.

 

De vernieuwde  strategie moet daarom het kwalitatieve aanbod van Aldi meer benadrukken, eerder dan het imago van een echte prijsvechter. Telkens als één of andere vergelijkingstest in Test-aankoop verschijnt, zien we weer dat Aldi kwalitatief goede producten verkoopt. Op die manier kunnen we eigenlijk spreken van een upgrading bij Aldi! Voor een discounter is upgraden echter dansen op een slappe koord…


Sectorgenoot Frans Colruyt gaf aan RetailDetail toe dat hij de upgrade bij collega Lidl alvast met verbazing volgde, met onder meer de introductie van vers brood en merkproducten. Hij poneerde dat dit een gevaarlijk manoeuvre was , vermits “je niet een beetje zwanger kan zijn”. Hij roemde in dit artikel daartegenover dan ook de consequente houding van Aldi: duidelijk, consequent en helder voor de consument.


We zijn daarom benieuwd of deze koerswending behouden blijft , of dat men terug naar het beproefde concept zal grijpen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Heeft u het ook al gemerkt ? De überdiscounter Aldi heeft sinds kort zijn jarenlange strategie verlaten. Deze bestond eruit om op pagina 1, 2 en 3 van zijn folders eenmalige aanbiedingen te zetten, om de klant te dwingen de winkels frequent te bezoeken. Pas na de eerste drie pagina’s bracht men  de voedingsproducten in aanbieding. Nu gaat de supermarkt opeens omgekeerd tewerk.


Er werd reeds een tijdje geëxperimenteerd met actieweken gekoppeld aan landen zoals Spanje, Italië of Azië. Het was een eerste stap weg van het vaste model. De folder van deze week brengt dan ook prominent een nieuw Aziatisch aanbod in beeld.


Toch is deze wending des te opmerkelijker, aangezien voeding meer op de voorgrond komt. Volgens ingewijden zou de echte reden voor de ommekeer de prijsagressiviteit van de huismerken van collega’s zijn.  Onder de hoogroterende producten is het prijsverschil met de huismerken van bijvoorbeeld Colruyt minimaal.


 

Foto's v.l.n.r.: Folder van 14 januari 2010 en folder van 12 januari 2011. Bemerk hoe hetzelfde thema 'Azië' volgens het nieuwe concept opvallend anders naar voren wordt gebracht.

 

De vernieuwde  strategie moet daarom het kwalitatieve aanbod van Aldi meer benadrukken, eerder dan het imago van een echte prijsvechter. Telkens als één of andere vergelijkingstest in Test-aankoop verschijnt, zien we weer dat Aldi kwalitatief goede producten verkoopt. Op die manier kunnen we eigenlijk spreken van een upgrading bij Aldi! Voor een discounter is upgraden echter dansen op een slappe koord…


Sectorgenoot Frans Colruyt gaf aan RetailDetail toe dat hij de upgrade bij collega Lidl alvast met verbazing volgde, met onder meer de introductie van vers brood en merkproducten. Hij poneerde dat dit een gevaarlijk manoeuvre was , vermits “je niet een beetje zwanger kan zijn”. Hij roemde in dit artikel daartegenover dan ook de consequente houding van Aldi: duidelijk, consequent en helder voor de consument.


We zijn daarom benieuwd of deze koerswending behouden blijft , of dat men terug naar het beproefde concept zal grijpen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Welke snoodaard heeft het gedaan?

28/04/2017

Dat je ook anoniem een winkel kunt overnemen, bleek deze week. Vind u dat ook zo vreemd? Lang zal het niet duren, hoor. Voor de opheldering van al uw mysteries is er immers één adres: het vrijdagse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Dr. Oetker verkoopt iets meer pizza’s in 2016

28/04/2017

Voedingsbedrijf Dr. Oetker heeft in 2016 een lichte omzetstijging gekend van 1,6% Vooral in de eigen thuismarkt Duitsland kende het bedrijf een mooie groei, en die markt is goed voor bijna de helft van de omzet.

Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour

28/04/2017

Het is al een tijdje duidelijk dat de Hypermarkten van Carrefour niet de beste resultaten kunnen voorleggen, maar wanneer de cijfers in detail bekeken worden, blijkt pas echt de ravage: 73% van de filialen zag zijn omzet dalen.

Carrefour Easy gaat voor snel en vers

28/04/2017

Vorig jaar lanceerde Carrefour in ons land een vierde winkelformule naast Market, Express Hyper. Easy situeert zich qua formaat en aanbod tussen een Market en een Express. Werner Verhoeven mocht in Battel (bij Mechelen) als testwinkel fungeren.

Zo zien studenten de toekomst van de supermarkt

27/04/2017

Digitale diensten maken een bezoek aan de supermarkt efficiënter, gebruiksvriendelijker en inspirerender, als je het aan jongeren vraagt. Supermarkten laten ook veel kansen liggen op sociale media, vinden ze.

Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten

27/04/2017

Omdat er nood is aan duurzame en smaakvolle appels van eigen bodem, neemt Colruyt Group in samenwerking met lokale appeltelers het voortouw om twee nieuwe varianten op de markt te brengen. 

Back to top