RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amerikanen lusten wel pap van Lotus speculoospasta

icon
Food14 maart, 2011

Het gebeurt niet elke week dat een Vlaams bedrijf een product lanceert in de Verenigde Staten. Voor zakenkrant De Tijd alvast reden genoeg om een reporter naar de States te sturen, waar koekjesfabrikant Lotus uit Lembeke zijn bij ons razend populaire speculoospasta in supermarkten als Kroger en Shop&Stop lanceerde. En binnenkort volgt Wal-Mart. “We willen een plaats veroveren in de markt van broodbeleg. Amerikanen zijn echte smeerders”, zegt Marco de Leeuw, hoofd van de Amerikaanse tak van Lotus Bakeries.

Sampling in Boston en New York

Boston en New York kregen de primeur. De eerste potten “Biscoff Spread” (Lotus opereert in de States onder de merknaam BisCoff, een samentrekking van Biscuits en Coffee, die verwijst naar het fameuze koffiekoekje) verschenen er in de rekken voor 3,99 à 4,99 dollar. Tegelijk werd via samplings heel selectief gepeild naar de reacties van de Amerikaanse consumenten.

 

“Ze zijn er weg van. Neem dat we een 500-tal mensen hebben laten proeven. Slechts een van hen vond het niet zo lekker omdat het te zoet was”, vertelt Marco de Leeuw. “We hebben marktinfo gekocht en consumentenonderzoeken laten uitvoeren. We weten dat Amerikanen de pasta heel lekker vinden, maar nu moeten we dat nog in de brains van de consument krijgen.”

Broker

De markt van de ‘smeersels’ wordt in de States al decennia gedomineerd door peanut butter. Retailers mogen dan al elke vernieuwing in een traditionele markt verwelkomen, zonder slag of stoot kom je er als leverancier niet in. Daarom heeft Lotus brokers ingeschakeld om de winkeldeuren te openen. “Het kost extreem veel geld om bij de supermarkten een plek op het schap te veroveren”, zegt John Stanton, professor Food Marketing aan Saint John’s University in Philadelphia. “Een product dat lekker smaakt is één ding, maar het is nog niet alles. En ik heb mijn twijfels bij het werken met zulke tussenpersonen, want er zijn er goede maar ook heel slechte. Die proberen ook maar zoveel mogelijk te verdienen.”

De nieuwe Nutella

Stantons advies: “Doe het traag. Begin met enkele winkels, en breid stapje voor stapje uit als je ziet dat de pasta aanslaat. Het is heel moeilijk. 70 procent van de innovaties is na een jaar weer uit de rekken verdwenen, heb ik bij veel Europese merken gezien. Maar het is als Las Vegas: als het lukt, verdien je zillions.”

 

Niet dat Lotus haast heeft. “Er bestaat een vijfjarenplan. In die periode willen we onze omzet minimaal verdubbelen. Dat moet lukken”, maakt Marco de Leeuw zich sterk. Dan moet Lotus echter wel een plek veroveren in het winkelrek naast de peanut butter, een icoon dat op elke Amerikaanse ontbijttafel staat. “Vergelijk het met een variant van cola. Zou jij het zien zitten om hier, in het land van Coca-Cola en Pepsi, iets nieuws op de markt te brengen? Ik zeg niet dat het niet zou lukken, maar je moet het opnemen tegen een reus.”

 

Al zijn ze zich daar bij Lotus goed van bewust: “Peanut butter is een icoon. Het laatste wat we willen doen, is de consument zeggen: ‘Laat het vallen, en koop voortaan deze speculoospasta.’ We mikken wel op een eigen niche, een extra pot in de kast, zoals Nutella die de voorbije jaren heeft bereikt”, aldus de Leeuw. Het Italiaanse chocomerk zet na vijf jaar aanwezigheid in de VS circa 50 miljoen dollar om per jaar. De pindakaasmarkt van zijn kant is ongeveer 1 miljard dollar waard.

 

 

– Karin Bosteels

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN