Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar, een van de grootste spelers uit de vending-branche, is overgenomen door zijn schuldeisers. Die verhuizen het hoofdkwartier van Londen naar Dordrecht en veranderen de naam in Pelican Rouge.

Schuldherschikking is rond

Autobar zat in slechte papieren - de groep torste een schuldenlast van circa 900 miljoen euro - maar eigenaar CVC heeft nu een regeling getroffen met de schuldeisers van de specialist in koffie-, soep-, snoep- en frisdrankautomaten voor kantoren. Het investeringsfonds kocht Autobar in 2010 voor 1,2 miljard euro, maar beleefde daar amper plezier aan.

 

De schuldeisers hebben het gros van de uitstaande schulden omgezet in aandelen en meteen de schuldenlast van het bedrijf gehalveerd tot zo'n 450 miljoen euro. Daarnaast krijgt de groep ook nog uitstel van terugbetaling tot het eind van de looptijd, met de optie om de niet-terugbetaalde schuld plus rente eveneens om te zetten in aandelen. Dat alles moet het bedrijf weer de nodige ademruimte bieden om zijn verplichtingen na te komen en aan te knopen met groei.

 

Antwerpse roots

De schuldherschikking gaat gepaard met een verhuis en een naamsverandering: de nieuwe eigenaars brengen de hoofdzetel naar het Nederlandse Dordrecht, waar de koffiebranderij van de groep gevestigd is.

 

De nieuwe naam wordt Pelican Rouge, naar het gelijknamige koffiemerk 'Roode Pelikaan' dat in 1863 werd opgericht in Antwerpen en dat Autobar zowel in België als in Nederland commercialiseerde. "De naamsverandering bewijst onze intentie om te focussen op kwaliteitskoffie, kwaliteitsdienstverlening en kwaliteitsleveringen en om de klant centraal te stellen in alles wat we doen", zegt CEO Alain Beyens. Die wil zijn bedrijf in alle verkoopkanalen zien groeien op de premium koffiemarkt.

 

Het voormalige Autobar is actief in elf Europese landen en beheert meer dan 255.000 automaten bij 150.000 klanten. Alles samen werken er 5.000 mensen voor de groep, van wie 210 in België en ruim 800 in Nederland. Alleen al in België bereidt de groep bij zo'n 4500 klanten jaarlijks meer dan 125 miljoen kopjes koffie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top