Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland | RetailDetail

Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar, een van de grootste spelers uit de vending-branche, is overgenomen door zijn schuldeisers. Die verhuizen het hoofdkwartier van Londen naar Dordrecht en veranderen de naam in Pelican Rouge.

Schuldherschikking is rond

Autobar zat in slechte papieren - de groep torste een schuldenlast van circa 900 miljoen euro - maar eigenaar CVC heeft nu een regeling getroffen met de schuldeisers van de specialist in koffie-, soep-, snoep- en frisdrankautomaten voor kantoren. Het investeringsfonds kocht Autobar in 2010 voor 1,2 miljard euro, maar beleefde daar amper plezier aan.

 

De schuldeisers hebben het gros van de uitstaande schulden omgezet in aandelen en meteen de schuldenlast van het bedrijf gehalveerd tot zo'n 450 miljoen euro. Daarnaast krijgt de groep ook nog uitstel van terugbetaling tot het eind van de looptijd, met de optie om de niet-terugbetaalde schuld plus rente eveneens om te zetten in aandelen. Dat alles moet het bedrijf weer de nodige ademruimte bieden om zijn verplichtingen na te komen en aan te knopen met groei.

 

Antwerpse roots

De schuldherschikking gaat gepaard met een verhuis en een naamsverandering: de nieuwe eigenaars brengen de hoofdzetel naar het Nederlandse Dordrecht, waar de koffiebranderij van de groep gevestigd is.

 

De nieuwe naam wordt Pelican Rouge, naar het gelijknamige koffiemerk 'Roode Pelikaan' dat in 1863 werd opgericht in Antwerpen en dat Autobar zowel in België als in Nederland commercialiseerde. "De naamsverandering bewijst onze intentie om te focussen op kwaliteitskoffie, kwaliteitsdienstverlening en kwaliteitsleveringen en om de klant centraal te stellen in alles wat we doen", zegt CEO Alain Beyens. Die wil zijn bedrijf in alle verkoopkanalen zien groeien op de premium koffiemarkt.

 

Het voormalige Autobar is actief in elf Europese landen en beheert meer dan 255.000 automaten bij 150.000 klanten. Alles samen werken er 5.000 mensen voor de groep, van wie 210 in België en ruim 800 in Nederland. Alleen al in België bereidt de groep bij zo'n 4500 klanten jaarlijks meer dan 125 miljoen kopjes koffie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.