Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar, een van de grootste spelers uit de vending-branche, is overgenomen door zijn schuldeisers. Die verhuizen het hoofdkwartier van Londen naar Dordrecht en veranderen de naam in Pelican Rouge.

Schuldherschikking is rond

Autobar zat in slechte papieren - de groep torste een schuldenlast van circa 900 miljoen euro - maar eigenaar CVC heeft nu een regeling getroffen met de schuldeisers van de specialist in koffie-, soep-, snoep- en frisdrankautomaten voor kantoren. Het investeringsfonds kocht Autobar in 2010 voor 1,2 miljard euro, maar beleefde daar amper plezier aan.

 

De schuldeisers hebben het gros van de uitstaande schulden omgezet in aandelen en meteen de schuldenlast van het bedrijf gehalveerd tot zo'n 450 miljoen euro. Daarnaast krijgt de groep ook nog uitstel van terugbetaling tot het eind van de looptijd, met de optie om de niet-terugbetaalde schuld plus rente eveneens om te zetten in aandelen. Dat alles moet het bedrijf weer de nodige ademruimte bieden om zijn verplichtingen na te komen en aan te knopen met groei.

 

Antwerpse roots

De schuldherschikking gaat gepaard met een verhuis en een naamsverandering: de nieuwe eigenaars brengen de hoofdzetel naar het Nederlandse Dordrecht, waar de koffiebranderij van de groep gevestigd is.

 

De nieuwe naam wordt Pelican Rouge, naar het gelijknamige koffiemerk 'Roode Pelikaan' dat in 1863 werd opgericht in Antwerpen en dat Autobar zowel in België als in Nederland commercialiseerde. "De naamsverandering bewijst onze intentie om te focussen op kwaliteitskoffie, kwaliteitsdienstverlening en kwaliteitsleveringen en om de klant centraal te stellen in alles wat we doen", zegt CEO Alain Beyens. Die wil zijn bedrijf in alle verkoopkanalen zien groeien op de premium koffiemarkt.

 

Het voormalige Autobar is actief in elf Europese landen en beheert meer dan 255.000 automaten bij 150.000 klanten. Alles samen werken er 5.000 mensen voor de groep, van wie 210 in België en ruim 800 in Nederland. Alleen al in België bereidt de groep bij zo'n 4500 klanten jaarlijks meer dan 125 miljoen kopjes koffie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top