Berloumi mag naam behouden

Berloumi mag naam behouden

Berloumi mag naam behouden
(c) De Zuivelarij

Berloumi, de Oost-Vlaamse variant van de Cypriotische halloumi-kaas, moet niet op zoek naar een nieuwe naam. Een Cypriotische belangenorganisatie dreigde met een miljoenenclaim, maar het Benelux Merkenbureau gaf de kaasmaker uit Berlare gelijk.

 

“Halloumi is kaassoort, geen merknaam”

De Zuivelarij, producent van de Berloumi, kreeg twee jaar geleden van de “Foundation for the Protection of the Cypriotic halloumi” de eis om de naam van zijn product te wijzigen omdat die te veel weg had van de Cypriotische ‘halloumi’. Ging het bedrijfje uit het Oost-Vlaamse Berlare daar niet op in, dan zou een miljoenenclaim volgen wegens misbruik van de naam.

 

Het Benelux Merkenbureau in Den Haag heeft de klacht van de Cyprioten nu echter afgewezen. “Halloumi is een kaassoort en geen merknaam”, luidt het in het vonnis. De Zuivelarij mag dus de naam ‘Berloumi’ ongehinderd gebruiken en kan zijn merknaam nu voor heel Europa beschermen.

 

De grillkaas, die een groeiende populariteit geniet als vegetarisch alternatief op de barbecue, wordt intussen in zo’n 400 winkels verkocht en ligt binnenkort ook in de rekken van de supermarkten. De Zuivelarij verwerkt dagelijks zo’n 500 liter melk tot grillkaas. Doel is op termijn een ton kaas per dag te produceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.