Berloumi mag naam behouden

Berloumi mag naam behouden

Berloumi mag naam behouden
(c) De Zuivelarij

Berloumi, de Oost-Vlaamse variant van de Cypriotische halloumi-kaas, moet niet op zoek naar een nieuwe naam. Een Cypriotische belangenorganisatie dreigde met een miljoenenclaim, maar het Benelux Merkenbureau gaf de kaasmaker uit Berlare gelijk.

 

“Halloumi is kaassoort, geen merknaam”

De Zuivelarij, producent van de Berloumi, kreeg twee jaar geleden van de “Foundation for the Protection of the Cypriotic halloumi” de eis om de naam van zijn product te wijzigen omdat die te veel weg had van de Cypriotische ‘halloumi’. Ging het bedrijfje uit het Oost-Vlaamse Berlare daar niet op in, dan zou een miljoenenclaim volgen wegens misbruik van de naam.

 

Het Benelux Merkenbureau in Den Haag heeft de klacht van de Cyprioten nu echter afgewezen. “Halloumi is een kaassoort en geen merknaam”, luidt het in het vonnis. De Zuivelarij mag dus de naam ‘Berloumi’ ongehinderd gebruiken en kan zijn merknaam nu voor heel Europa beschermen.

 

De grillkaas, die een groeiende populariteit geniet als vegetarisch alternatief op de barbecue, wordt intussen in zo’n 400 winkels verkocht en ligt binnenkort ook in de rekken van de supermarkten. De Zuivelarij verwerkt dagelijks zo’n 500 liter melk tot grillkaas. Doel is op termijn een ton kaas per dag te produceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.