Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brouwerij De Halve Maan, bekend van Brugse Zot, heeft 300.000 euro opgehaald via crowdfunding. Het geld moet dienen voor de aanleg van een drie kilometer lange ondergrondse bierpijplijn. De intekenaars krijgen in ruil levenslang gratis bier.

Een 'gesmaakte' financieringsronde

De West-Vlaamse brouwersfamilies Maes en Vanneste zijn in hun gedurfde opzet geslaagd: ze haalden via crowdfunding een recordbedrag van 300.000 euro op waarmee ze de aanleg van een ondergrondse bierpijplijn gaan financieren. Nooit eerder werd in België een hoger bedrag via een soortgelijke actie opgehaald.

 

Kandidaat-intekenaars konden kiezen uit drie formules, die elk recht gaven op een levenslang gratis biertegoed. Wie intekende voor 220 euro, krijgt elk jaar op zijn verjaardag een fles Brugse Zot van 75 cl in geschenkverpakking. Wie 800 euro inbracht, krijgt jaarlijks 24 flesjes Brugse Zot van 33 cl. En wie 7.500 euro veil had, krijgt elke dag 1 flesje Brugse Zot voor de rest van zijn leven. "Er is dankzij deze crowdfunding een community ontstaan van mensen die voor de rest van hun leven Brugse Zot-ambassadeurs geworden zijn", zegt een tevreden Xavier Vanneste.

 

Eind 2015 gingen de werken aan de bierpijplijn van start. Die moet vanaf deze zomer de historische brouwerij in de Brugse binnenstad verbinden met de bottelarij net buiten de stad. Het wordt meteen de langste bierpijplijn van het land.

 

De investering past in het groeiverhaal van Brugse Zot: in 2015 tekende het bier voor een omzetgroei van meer dan 30%. Het populaire biertje is intussen verkrijgbaar in meer dan 30 landen wereldwijd. In oktober laatstleden opende de brouwerij nog een eerste 'Brugse Zot Café' in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top