Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brouwerij De Halve Maan, bekend van Brugse Zot, heeft 300.000 euro opgehaald via crowdfunding. Het geld moet dienen voor de aanleg van een drie kilometer lange ondergrondse bierpijplijn. De intekenaars krijgen in ruil levenslang gratis bier.

Een 'gesmaakte' financieringsronde

De West-Vlaamse brouwersfamilies Maes en Vanneste zijn in hun gedurfde opzet geslaagd: ze haalden via crowdfunding een recordbedrag van 300.000 euro op waarmee ze de aanleg van een ondergrondse bierpijplijn gaan financieren. Nooit eerder werd in België een hoger bedrag via een soortgelijke actie opgehaald.

 

Kandidaat-intekenaars konden kiezen uit drie formules, die elk recht gaven op een levenslang gratis biertegoed. Wie intekende voor 220 euro, krijgt elk jaar op zijn verjaardag een fles Brugse Zot van 75 cl in geschenkverpakking. Wie 800 euro inbracht, krijgt jaarlijks 24 flesjes Brugse Zot van 33 cl. En wie 7.500 euro veil had, krijgt elke dag 1 flesje Brugse Zot voor de rest van zijn leven. "Er is dankzij deze crowdfunding een community ontstaan van mensen die voor de rest van hun leven Brugse Zot-ambassadeurs geworden zijn", zegt een tevreden Xavier Vanneste.

 

Eind 2015 gingen de werken aan de bierpijplijn van start. Die moet vanaf deze zomer de historische brouwerij in de Brugse binnenstad verbinden met de bottelarij net buiten de stad. Het wordt meteen de langste bierpijplijn van het land.

 

De investering past in het groeiverhaal van Brugse Zot: in 2015 tekende het bier voor een omzetgroei van meer dan 30%. Het populaire biertje is intussen verkrijgbaar in meer dan 30 landen wereldwijd. In oktober laatstleden opende de brouwerij nog een eerste 'Brugse Zot Café' in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top