Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding | RetailDetail

Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brouwerij De Halve Maan, bekend van Brugse Zot, heeft 300.000 euro opgehaald via crowdfunding. Het geld moet dienen voor de aanleg van een drie kilometer lange ondergrondse bierpijplijn. De intekenaars krijgen in ruil levenslang gratis bier.

Een 'gesmaakte' financieringsronde

De West-Vlaamse brouwersfamilies Maes en Vanneste zijn in hun gedurfde opzet geslaagd: ze haalden via crowdfunding een recordbedrag van 300.000 euro op waarmee ze de aanleg van een ondergrondse bierpijplijn gaan financieren. Nooit eerder werd in België een hoger bedrag via een soortgelijke actie opgehaald.

 

Kandidaat-intekenaars konden kiezen uit drie formules, die elk recht gaven op een levenslang gratis biertegoed. Wie intekende voor 220 euro, krijgt elk jaar op zijn verjaardag een fles Brugse Zot van 75 cl in geschenkverpakking. Wie 800 euro inbracht, krijgt jaarlijks 24 flesjes Brugse Zot van 33 cl. En wie 7.500 euro veil had, krijgt elke dag 1 flesje Brugse Zot voor de rest van zijn leven. "Er is dankzij deze crowdfunding een community ontstaan van mensen die voor de rest van hun leven Brugse Zot-ambassadeurs geworden zijn", zegt een tevreden Xavier Vanneste.

 

Eind 2015 gingen de werken aan de bierpijplijn van start. Die moet vanaf deze zomer de historische brouwerij in de Brugse binnenstad verbinden met de bottelarij net buiten de stad. Het wordt meteen de langste bierpijplijn van het land.

 

De investering past in het groeiverhaal van Brugse Zot: in 2015 tekende het bier voor een omzetgroei van meer dan 30%. Het populaire biertje is intussen verkrijgbaar in meer dan 30 landen wereldwijd. In oktober laatstleden opende de brouwerij nog een eerste 'Brugse Zot Café' in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.