Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brouwerij De Halve Maan, bekend van Brugse Zot, heeft 300.000 euro opgehaald via crowdfunding. Het geld moet dienen voor de aanleg van een drie kilometer lange ondergrondse bierpijplijn. De intekenaars krijgen in ruil levenslang gratis bier.

Een 'gesmaakte' financieringsronde

De West-Vlaamse brouwersfamilies Maes en Vanneste zijn in hun gedurfde opzet geslaagd: ze haalden via crowdfunding een recordbedrag van 300.000 euro op waarmee ze de aanleg van een ondergrondse bierpijplijn gaan financieren. Nooit eerder werd in België een hoger bedrag via een soortgelijke actie opgehaald.

 

Kandidaat-intekenaars konden kiezen uit drie formules, die elk recht gaven op een levenslang gratis biertegoed. Wie intekende voor 220 euro, krijgt elk jaar op zijn verjaardag een fles Brugse Zot van 75 cl in geschenkverpakking. Wie 800 euro inbracht, krijgt jaarlijks 24 flesjes Brugse Zot van 33 cl. En wie 7.500 euro veil had, krijgt elke dag 1 flesje Brugse Zot voor de rest van zijn leven. "Er is dankzij deze crowdfunding een community ontstaan van mensen die voor de rest van hun leven Brugse Zot-ambassadeurs geworden zijn", zegt een tevreden Xavier Vanneste.

 

Eind 2015 gingen de werken aan de bierpijplijn van start. Die moet vanaf deze zomer de historische brouwerij in de Brugse binnenstad verbinden met de bottelarij net buiten de stad. Het wordt meteen de langste bierpijplijn van het land.

 

De investering past in het groeiverhaal van Brugse Zot: in 2015 tekende het bier voor een omzetgroei van meer dan 30%. Het populaire biertje is intussen verkrijgbaar in meer dan 30 landen wereldwijd. In oktober laatstleden opende de brouwerij nog een eerste 'Brugse Zot Café' in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top