Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding | RetailDetail

Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brugse Zot haalt recordbedrag op via crowdfunding

Brouwerij De Halve Maan, bekend van Brugse Zot, heeft 300.000 euro opgehaald via crowdfunding. Het geld moet dienen voor de aanleg van een drie kilometer lange ondergrondse bierpijplijn. De intekenaars krijgen in ruil levenslang gratis bier.

Een 'gesmaakte' financieringsronde

De West-Vlaamse brouwersfamilies Maes en Vanneste zijn in hun gedurfde opzet geslaagd: ze haalden via crowdfunding een recordbedrag van 300.000 euro op waarmee ze de aanleg van een ondergrondse bierpijplijn gaan financieren. Nooit eerder werd in België een hoger bedrag via een soortgelijke actie opgehaald.

 

Kandidaat-intekenaars konden kiezen uit drie formules, die elk recht gaven op een levenslang gratis biertegoed. Wie intekende voor 220 euro, krijgt elk jaar op zijn verjaardag een fles Brugse Zot van 75 cl in geschenkverpakking. Wie 800 euro inbracht, krijgt jaarlijks 24 flesjes Brugse Zot van 33 cl. En wie 7.500 euro veil had, krijgt elke dag 1 flesje Brugse Zot voor de rest van zijn leven. "Er is dankzij deze crowdfunding een community ontstaan van mensen die voor de rest van hun leven Brugse Zot-ambassadeurs geworden zijn", zegt een tevreden Xavier Vanneste.

 

Eind 2015 gingen de werken aan de bierpijplijn van start. Die moet vanaf deze zomer de historische brouwerij in de Brugse binnenstad verbinden met de bottelarij net buiten de stad. Het wordt meteen de langste bierpijplijn van het land.

 

De investering past in het groeiverhaal van Brugse Zot: in 2015 tekende het bier voor een omzetgroei van meer dan 30%. Het populaire biertje is intussen verkrijgbaar in meer dan 30 landen wereldwijd. In oktober laatstleden opende de brouwerij nog een eerste 'Brugse Zot Café' in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".