RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour Easy gaat voor snel en vers

icon
Food28 april, 2017

Vorig jaar lanceerde Carrefour in ons land een vierde winkelformule naast Market, Express en Hyper: Easy situeert zich qua formaat en aanbod tussen een Market en een Express. Werner Verhoeven mocht in Battel (bij Mechelen) als testwinkel fungeren.

Maatje tussenin

Na zijn studies werkte Verhoeven vijf jaar voor de Carrefour Hypermarkten. Hij had daarvoor wel al wat in benzinestations geholpen, maar toen hij de (toen nog) GB Contact in 2010 met zijn vrouw overnam, startte zijn retailervaring op de winkelvloer pas echt. “We hebben er onmiddellijk een Carrefour Market van gemaakt, twee maanden nadat de winkel op 1 april 2010 was opengegaan.”

Met 793 m² – Verhoeven is graag precies – was de Market wat aan de kleine kant om de folder helemaal vlot te kunnen volgen. “Er waren steeds wat te veel referenties om te volgen en ik moest voortdurend aan Carrefour melden dat ik telkens heel wat vers in de vuilnisbak moest gooien. Het heeft Carrefour wellicht aan het denken gezet en het maakte ons alleszins tot een interessante kandidaat voor een pilootproject.”

Opnieuw op 1 april, deze keer in 2016, ging de testfase met de Easy Carrefour van Battel van start. “Dit is een echte wijkwinkel. Er is nog een Carrefour in Mechelen, maar de onze ligt in het gehucht Battel, dat wat op zichzelf functioneert. Die locatie bepaalt mee, samen met de winkeloppervlakte, dat dit een typische Easy is.” Daar willen we het fijne van weten en dus gaan we met de trotse uitbater op verkenningstocht in zijn winkel.

 

Groenten en fruit

“Als er voldoende passage is, kun je met zo’n 800 m² wel een Market blijven,” licht Verhoeven toe, “maar onze lokale inplanting in een woonwijk neigt dan weer meer richting een Express-buurtsuper. Alle referenties volgen lukte gewoon niet. Een Express is dan weer meer iets voor in steden of met bedrijven in de buurt, zonder parking en met een assortiment van snackjes, broodjes, drankjes, meer voor een ‘on the go’-consumptie.”

 

In een Easy-winkel ligt de nadruk ook wel op snel, maar toch vooral op vers. “Meer nog dan een Market zijn wij een echte versspecialist,” getuigt Verhoeven gedreven. “Groenten en fruit is de sterkste afdeling in onze winkel. Iemand gaat naar de veilingen voor mij en signaleert opportuniteiten, waarmee we ons kunnen onderscheiden. Ik zorg ook voor een vlotte rotatie in functie van de seizoenen, zodat de klant bij ons altijd wat nieuws vindt.”

 

Verhoeven wil er als eerste bij zijn als de Belgische asperges, aardbeien of bloemkolen er zijn. “Terwijl de centrale van Carrefour Marokkaanse wraktomaten en Spaanse trostomaten had, boden wij de hele winter Belgische tomaten aan. Die zijn wel wat duurder, maar de klanten vinden het top en komen er enthousiast op af. Kleine loten opkopen op de veiling is voor de Carrefour-centrale niet mogelijk. Ik kan er een mooie prijs mee maken en snel laten roteren.”

 

Hoge of lage rekken?

Naast vers heeft zo’n Easy toch nog een behoorlijk ruim assortiment, zo blijkt. “Dat wilde ik zeker behouden,” voert Verhoeven aan. “We zijn ook op zondag open en op die dag zijn we echt wel meer dan een buurtwinkel. Ik was bang dat heel wat trouwe shoppers zouden afhaken, als we de droge voeding te zeer zouden beperken. Het is op het randje van het Easy-concept, maar Carrefour is er toch in meegegaan.”

 

Normaal staat de droge voeding in een Easy op lage meubels, zodat je van overal in de winkel een goed overzicht hebt. Verhoeven heeft er evenwel op aangedrongen om hoge rekken te mogen behouden. “Ik wilde niet te veel referenties schrappen.” Of hij niet toch in het concept had moeten blijven door voor lage meubels te kiezen? ” Spijt heb ik er zeker niet van. Het is altijd nog bijstuurbaar, maar constant remodellen is ook niet goed.”

 

Het grootste verschil tegenover zijn Market-tijd ervaart Verhoeven misschien wel in de tijd die hij beschikbaar heeft om echt met de winkel bezig te zijn. “In vers realiseer ik mooie cijfers, wat voordien niet mogelijk was, omdat je veel meer energie moet steken in bezig zijn met administratie, opvolging van promoties, bestellingen, planning… Dat valt nu grotendeels weg en dus kan ik mijn aandacht meer richten op mijn groenten- en fruitafdeling.”

 

Lokale verankering

Lokale producten zijn tegenwoordig sowieso een paradepaardje bij Carrefour, maar Verhoeven legt er zich ook echt op toe. “Als zelfstandige kun je keuzes maken en accenten leggen,” zegt hij. “We hebben koffie uit de streek, fruitsappen, groenten en fruit, en natuurlijk Carolus-bier. Eerstdaags komt een producent van pralines zijn product voorstellen om het via onze winkel te verkopen. Ik heb daar wel oren naar.”

 

Verhoeven wil alert inspelen op wat er om hem heen en rond zijn winkel beweegt: zo wil hij het Leests Plateau nieuw leven proberen in te blazen. “Dat platform bestaat nu niet meer, maar de mensen die het deden, zijn er natuurlijk nog wel. Ik wil met hen gaan samenwerken rond een lokale verankering voor groenten en fruit – bijvoorbeeld aardappelen van om de hoek – en zo het initiatief trachten te herlanceren.”

 

Werken vanuit een lokale verankering: dat weten de mensen best wel te appreciëren. “Ik houd me bewust bezig met wat er om de winkel heen gebeurt: het plaatselijke verenigingsleven, de Chiro, het oudercomité van de school waar mijn zoon naartoe gaat… Dat op zich is al goede reclame, maar ook een aparte uitstalling van Belgische groenten en fruit – met een tricolore vlagje erbij – geeft extra aantrekkingskracht.”

 

Verse producten en scherpe prijzen

Zoals de naam suggereert, biedt Easy voornamelijk verse producten aan die men dagelijks, snel en eenvoudig in de winkel koopt. Met zijn unieke concept beantwoordt Carrefour de vraag van de consument naar scherpe lokale promoties en aantrekkelijke prijzen voor producten die hij voor dagelijks gebruik nodig heeft.

 

Easy-winkels hebben 400-800 m² commerciële oppervlakte: daarmee past Easy perfect tussen de depannage- en passagewinkels Express (60-400 m²) en de Market-supermarkten (800-2000 m²). Met de Hypermarkten Carrefour erbij is Carrefour de enige winkelketen in België met vier enseignes, die bovendien elke winkelgrootte tussen 60 en 12.000 m² invult.
 

(foto’s: Pat Verbruggen)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN