RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Bij Alvo gaat elke euro naar de leden”

icon
Food29 september, 2017

Als groepering voor ‘echte’ zelfstandigen wil Alvo het verschil maken met verse en gezonde voeding. De leden investeren nu volop in de vernieuwing van hun winkels. 

Vers en gezond

De ‘goesting’ is teruggekeerd bij de Alvo-leden, bevestigt algemeen directeur Jan Pelgrims. “Heel wat leden hebben recent hun winkel vernieuwd of zijn bezig met een verbouwingsproject. Er zijn ook ondernemers die na een overstap naar een andere enseigne toch weer terugkeren naar hun vertrouwde stal.” Dat zijn allemaal tekenen die erop wijzen dat de vernieuwingsoperatie bij Alvo vruchten afwerpt. 

 

Het strategisch plan van de groepering laat zich samenvatten in de baseline ‘Lekker vers en gezond in je buurt’. Zeker inzake gezondheid heeft Alvo grote stappen gezet. Het assortiment ‘natuurlijk anders’ kreeg wel 200 nieuwe referenties: glutenvrij, lactosevrij, vegetarisch, voedingssupplementen, sportvoeding… “Onze leden pikken dat goed op. Sommige breiden dat aanbod op eigen initiatief zelfs nog verder uit.” 

 

Fris winkelconcept

Alvo heeft ook hard gewerkt aan een frissere ‘look & feel’. “We streven een jong en dynamisch imago na. Het nieuwe winkelconcept, dat we voor het eerst introduceerden bij Obelix in Dentergem, functioneert goed. Leden hebben bij Alvo wel een grote individuele vrijheid om de winkel naar eigen inzicht in te vullen, maar raakvlakken moeten er zijn. We overtuigen hen dan ook om samen te werken met vaste leveranciers als Wanzl, Devafloor en Lixero, om zo een gezamenlijk winkelbeeld te creëren, met een eenvormige uitstraling.”

 

Maar het klopt wel dat er grote verschillen zijn tussen de leden. Culi’s in Zottegem bijvoorbeeld is een echte verswinkel en traiteur, Van Eccelpoel in Herentals is versspecialist en wijnhandelaar, terwijl andere leden een meer traditioneel supermarktconcept voeren. Een echte onder- of bovengrens is er niet, al moet je toch rekenen op minstens 450 à 500 m². 

 

Lichte structuur

“Onze formule garandeert leden een fundamenteel hogere brutomarge. Dat geeft ondernemers zuurstof om te investeren,” aldus Pelgrims. “Mijn jaar is goed als ik nul euro winst en nul euro verlies heb op de centrale. En daar slagen we ook in.  Elke euro gaat naar de leden. Dat is ons heilig principe. We hebben een heel lichte structuur op de centrale: hier werken slechts acht mensen. Een deel van het werk gebeurt door onze leden, in de commissies. Er is dus nauwelijks overhead.”

 

De samenwerking met Retail Partners Colruyt Group werd verlengd en uitgebreid naar de verscategorieën, tegen lagere tarieven. “We kopen nu in tegen netto-nettoprijzen. We zijn zeer tevreden over deze samenwerking, maar we blijven wel een concurrerend enseigne. Precies daarom ook hebben we gekozen voor een eigen kantoor in Temse en zitten we niet in de kantoren van Retail Partners in Mechelen.” Alvo bouwt nu een nieuw artikelplatform dat het leden makkelijker zal maken om bestellingen door te geven, en zet ook de eerste stappen in e-commerce. 

 

Hoge servicegraad

Ziet Pelgrims nog expansiemogelijkheden voor Alvo, in een toch wel drukbezette markt? “Er zijn maar weinig echte witte vlekken, dat klopt, en het is ook erg moeilijk geworden om ondernemers te overtuigen om van enseigne te veranderen. Maar we prospecteren wel. We zien bijvoorbeeld een interessant potentieel voor Alvo in Wallonië. Ook in de kuststreek zien we mogelijkheden. Daarnaast trachten we onze bestaande winkels in de groep te houden. Wanneer een ondernemer zijn zaak wenst over te laten, zoeken we actief mee naar een overnemer. Dat is ons bijvoorbeeld recent gelukt voor Torina in Brasschaat.”

 

De grote uitdagingen voor de topman? “De omzet per vierkante meter verhogen en het vernieuwingsprogramma verderzetten. We sensibiliseren onze leden om het strategisch plan te implementeren. We willen het verschil maken met gezonde voeding.” Bovenal wil Alvo de beste keten zijn voor de zelfstandige ondernemer, benadrukt hij. “Het oude imago van Alvo strookt niet meer met de realiteit. We hebben hard gewerkt aan een performant platform dat onze leden ontzorgt en we bieden nu dezelfde servicegraad als andere enseignes.” 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN