Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

De bicky-chips van Klara De Wilde zijn vandaag uitgeroepen tot definitieve winnaar van Lay’s ‘Maak je smaak’-wedstrijd. Liefst 91.299 consumenten stemden in de finaleronde voor de chipssmaak van de Limburgse, goed voor 67,8 % van de totale stemmen en een overtuigende eindzege.

25.000 euro en 1% van de verkoop

Het levert de winnares van Lay’s crowdsourcing-campagne een geldprijs van 25.000 euro op, met daarbovenop 1% van de verkoopomzet van ‘haar’ chips in 2012. Klara’s medefinaliste Karin Luyckx kreeg 43.282 (32,2 %) stemmen voor haar smaak ‘Indian Curry Style’. Voor die verdienstelijke tweede plaats mocht Karin een cheque ter waarde van 5.000 euro in ontvangst nemen, maar haar smaak zal niet verder worden gecommercialiseerd.


Begin dit jaar lanceerde Lay’s zijn ‘Maak je smaak’-wedstrijd in België, waarbij elke Belg werd opgeroepen een eigen chipssmaak te verzinnen. Uit bijna 250.000 inzendingen koos een jury – voorgezeten door topchefs Lionel Rigolet en Wout Bru – twee finalisten.

Crowdsourcing werkt

Ook in de volgende ronde werd de consument volop betrokken. Van begin oktober tot eind november werden zowel Lay’s Bicky Crisp als Indian Curry Style geproduceerd en verkocht, zodat de klant gedurende acht weken de kans kreeg een favoriet te kiezen. Stemmen kon via de website van Lay’s, maar ook via SMS en netwerksites Facebook en Netlog.


Een geslaagde manier om de consument voor een merk te engageren, oordelen ze bij Lay’s moederbedrijf PespiCo. Het initiatief leverde Sabine De Veilder, Sales Director Retail bij PepsiCo BeLux, alvast onder meer een nominatie voor Marketeer van het Jaar op. Op de verkoopresultaten is het evenwel nog even wachten; vanaf februari 2012 ligt de smaak Bicky Crisp in de winkelrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau sluit het derde kwartaal af met uitstekende cijfers. Vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank, zeker in China, Japan en Singapore.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top