Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

De bicky-chips van Klara De Wilde zijn vandaag uitgeroepen tot definitieve winnaar van Lay’s ‘Maak je smaak’-wedstrijd. Liefst 91.299 consumenten stemden in de finaleronde voor de chipssmaak van de Limburgse, goed voor 67,8 % van de totale stemmen en een overtuigende eindzege.

25.000 euro en 1% van de verkoop

Het levert de winnares van Lay’s crowdsourcing-campagne een geldprijs van 25.000 euro op, met daarbovenop 1% van de verkoopomzet van ‘haar’ chips in 2012. Klara’s medefinaliste Karin Luyckx kreeg 43.282 (32,2 %) stemmen voor haar smaak ‘Indian Curry Style’. Voor die verdienstelijke tweede plaats mocht Karin een cheque ter waarde van 5.000 euro in ontvangst nemen, maar haar smaak zal niet verder worden gecommercialiseerd.


Begin dit jaar lanceerde Lay’s zijn ‘Maak je smaak’-wedstrijd in België, waarbij elke Belg werd opgeroepen een eigen chipssmaak te verzinnen. Uit bijna 250.000 inzendingen koos een jury – voorgezeten door topchefs Lionel Rigolet en Wout Bru – twee finalisten.

Crowdsourcing werkt

Ook in de volgende ronde werd de consument volop betrokken. Van begin oktober tot eind november werden zowel Lay’s Bicky Crisp als Indian Curry Style geproduceerd en verkocht, zodat de klant gedurende acht weken de kans kreeg een favoriet te kiezen. Stemmen kon via de website van Lay’s, maar ook via SMS en netwerksites Facebook en Netlog.


Een geslaagde manier om de consument voor een merk te engageren, oordelen ze bij Lay’s moederbedrijf PespiCo. Het initiatief leverde Sabine De Veilder, Sales Director Retail bij PepsiCo BeLux, alvast onder meer een nominatie voor Marketeer van het Jaar op. Op de verkoopresultaten is het evenwel nog even wachten; vanaf februari 2012 ligt de smaak Bicky Crisp in de winkelrekken.

Tags: