Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd | RetailDetail

Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

De bicky-chips van Klara De Wilde zijn vandaag uitgeroepen tot definitieve winnaar van Lay’s ‘Maak je smaak’-wedstrijd. Liefst 91.299 consumenten stemden in de finaleronde voor de chipssmaak van de Limburgse, goed voor 67,8 % van de totale stemmen en een overtuigende eindzege.

25.000 euro en 1% van de verkoop

Het levert de winnares van Lay’s crowdsourcing-campagne een geldprijs van 25.000 euro op, met daarbovenop 1% van de verkoopomzet van ‘haar’ chips in 2012. Klara’s medefinaliste Karin Luyckx kreeg 43.282 (32,2 %) stemmen voor haar smaak ‘Indian Curry Style’. Voor die verdienstelijke tweede plaats mocht Karin een cheque ter waarde van 5.000 euro in ontvangst nemen, maar haar smaak zal niet verder worden gecommercialiseerd.


Begin dit jaar lanceerde Lay’s zijn ‘Maak je smaak’-wedstrijd in België, waarbij elke Belg werd opgeroepen een eigen chipssmaak te verzinnen. Uit bijna 250.000 inzendingen koos een jury – voorgezeten door topchefs Lionel Rigolet en Wout Bru – twee finalisten.

Crowdsourcing werkt

Ook in de volgende ronde werd de consument volop betrokken. Van begin oktober tot eind november werden zowel Lay’s Bicky Crisp als Indian Curry Style geproduceerd en verkocht, zodat de klant gedurende acht weken de kans kreeg een favoriet te kiezen. Stemmen kon via de website van Lay’s, maar ook via SMS en netwerksites Facebook en Netlog.


Een geslaagde manier om de consument voor een merk te engageren, oordelen ze bij Lay’s moederbedrijf PespiCo. Het initiatief leverde Sabine De Veilder, Sales Director Retail bij PepsiCo BeLux, alvast onder meer een nominatie voor Marketeer van het Jaar op. Op de verkoopresultaten is het evenwel nog even wachten; vanaf februari 2012 ligt de smaak Bicky Crisp in de winkelrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".