Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

De bicky-chips van Klara De Wilde zijn vandaag uitgeroepen tot definitieve winnaar van Lay’s ‘Maak je smaak’-wedstrijd. Liefst 91.299 consumenten stemden in de finaleronde voor de chipssmaak van de Limburgse, goed voor 67,8 % van de totale stemmen en een overtuigende eindzege.

25.000 euro en 1% van de verkoop

Het levert de winnares van Lay’s crowdsourcing-campagne een geldprijs van 25.000 euro op, met daarbovenop 1% van de verkoopomzet van ‘haar’ chips in 2012. Klara’s medefinaliste Karin Luyckx kreeg 43.282 (32,2 %) stemmen voor haar smaak ‘Indian Curry Style’. Voor die verdienstelijke tweede plaats mocht Karin een cheque ter waarde van 5.000 euro in ontvangst nemen, maar haar smaak zal niet verder worden gecommercialiseerd.


Begin dit jaar lanceerde Lay’s zijn ‘Maak je smaak’-wedstrijd in België, waarbij elke Belg werd opgeroepen een eigen chipssmaak te verzinnen. Uit bijna 250.000 inzendingen koos een jury – voorgezeten door topchefs Lionel Rigolet en Wout Bru – twee finalisten.

Crowdsourcing werkt

Ook in de volgende ronde werd de consument volop betrokken. Van begin oktober tot eind november werden zowel Lay’s Bicky Crisp als Indian Curry Style geproduceerd en verkocht, zodat de klant gedurende acht weken de kans kreeg een favoriet te kiezen. Stemmen kon via de website van Lay’s, maar ook via SMS en netwerksites Facebook en Netlog.


Een geslaagde manier om de consument voor een merk te engageren, oordelen ze bij Lay’s moederbedrijf PespiCo. Het initiatief leverde Sabine De Veilder, Sales Director Retail bij PepsiCo BeLux, alvast onder meer een nominatie voor Marketeer van het Jaar op. Op de verkoopresultaten is het evenwel nog even wachten; vanaf februari 2012 ligt de smaak Bicky Crisp in de winkelrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top