Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd | RetailDetail

Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

Chipssmaak ‘Bicky Crisp’ wint Lay’s smaakwedstrijd

De bicky-chips van Klara De Wilde zijn vandaag uitgeroepen tot definitieve winnaar van Lay’s ‘Maak je smaak’-wedstrijd. Liefst 91.299 consumenten stemden in de finaleronde voor de chipssmaak van de Limburgse, goed voor 67,8 % van de totale stemmen en een overtuigende eindzege.

25.000 euro en 1% van de verkoop

Het levert de winnares van Lay’s crowdsourcing-campagne een geldprijs van 25.000 euro op, met daarbovenop 1% van de verkoopomzet van ‘haar’ chips in 2012. Klara’s medefinaliste Karin Luyckx kreeg 43.282 (32,2 %) stemmen voor haar smaak ‘Indian Curry Style’. Voor die verdienstelijke tweede plaats mocht Karin een cheque ter waarde van 5.000 euro in ontvangst nemen, maar haar smaak zal niet verder worden gecommercialiseerd.


Begin dit jaar lanceerde Lay’s zijn ‘Maak je smaak’-wedstrijd in België, waarbij elke Belg werd opgeroepen een eigen chipssmaak te verzinnen. Uit bijna 250.000 inzendingen koos een jury – voorgezeten door topchefs Lionel Rigolet en Wout Bru – twee finalisten.

Crowdsourcing werkt

Ook in de volgende ronde werd de consument volop betrokken. Van begin oktober tot eind november werden zowel Lay’s Bicky Crisp als Indian Curry Style geproduceerd en verkocht, zodat de klant gedurende acht weken de kans kreeg een favoriet te kiezen. Stemmen kon via de website van Lay’s, maar ook via SMS en netwerksites Facebook en Netlog.


Een geslaagde manier om de consument voor een merk te engageren, oordelen ze bij Lay’s moederbedrijf PespiCo. Het initiatief leverde Sabine De Veilder, Sales Director Retail bij PepsiCo BeLux, alvast onder meer een nominatie voor Marketeer van het Jaar op. Op de verkoopresultaten is het evenwel nog even wachten; vanaf februari 2012 ligt de smaak Bicky Crisp in de winkelrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.