Colruyt Group pakt uit met nieuwe formule voor stadswinkels

Colruyt Group pakt uit met nieuwe formule voor stadswinkels

Colruyt Group is op de innovatietoer: niet alleen opent in Gent een tweede vestiging van Cru, maar de distributiegroep lanceert ook een nieuw ‘mini-gemaksconcept’ voor steden onder de naam Okay Compact.

Okay Compact nieuw gemaksconcept

Tot nu toe was de Colruyt Group alleen met zijn Spar-winkels actief in het segment van de gemakswinkels, maar daar gaat de groep uit Halle nu verandering in brengen met een nieuwe formule van kleine buurtwinkels voor stedelijke locaties.

 

Op dit moment zijn er al twee testwinkels van Okay Compact in Elsene (Brussel) en in het centrum van Luik. Daar komt nu ook nog een vestiging in Antwerpen bij, zo schrijft Pascal Dendooven vandaag in De Standaard. Speciaal voor de nieuwe formule zou de distributiegroep ook de aparte vennootschap Comant hebben opgericht, met in de raad van bestuur alle kopstukken van de Colruyt Group.

 

Colruyt-woordvoerder Jan Derom laat alvast weten dat de eerste testresultaten positief zijn: “Het is een apart concept gericht op steden. We willen in verschillende steden verder leren wat werkt en niet werkt. We willen van nabij kunnen opvolgen en dat kan beter via een aparte vennootschap.”

 

Cru volgend jaar naar Gent

Ook bij Cru, de dit najaar gelanceerde ‘premium’ versmarktformule van Colruyt, staat groei op het menu. Volgend jaar opent een tweede vestiging van het concept aan de Kouter in Gent, zo zou de groep hebben bevestigd aan De Standaard. “De beslissing is genomen, maar er is nog veel werk aan het gebouw”, aldus formuledirecteur Jean-Pierre Roelands in de krant. De opening zou daardoor pas over een jaar plaatsvinden.

 

Cru zou eveneens een locatie op het Eilandje in Antwerpen op het oog hebben, maar daar is nog geen zekerheid over. Ook wordt het winkelconcept van Cru, zoals dat nu te zien is in de eerste vestiging in Overijse, ondertussen aangepast. Zo zou er werk gemaakt worden van “iets meer bediening, meer contact met het product en waar nodig smaakaanpassing”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top