RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De fusie Ahold Delhaize is rond. Wat gaat er veranderen?

icon
Food25 juli, 2016

Iets meer dan een jaar na de aankondiging van de fusie tussen Ahold en Delhaize is het nu werkelijk zover. Een nieuw logo is er al, maar het échte werk moet nog beginnen. Waaraan mogen we ons verwachten?  

Vijf vragen

Aan het FD verklaarde topman Dick Boer dat er na de fusie niet te veel mag veranderen, buiten dat logo in de nieuwe groene huiskleur. Daarmee lijkt hij medewerkers, klanten en leveranciers te willen geruststellen. Maar uiteraard fuseren de retailers niet zomaar. Er moet wel degelijk heel wat veranderen. RetailDetail kijkt naar de impact in vijf pertinente vragen. 

 

1. Hoe snel wordt de impact voelbaar? 

Ten eerste is het zo dat beide retailers in de Benelux concurrenten (moeten) blijven zolang de voorwaarden van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) niet zijn vervuld. Met andere woorden, eerst moeten die dertien winkels (acht van Albert Heijn en vijf van Delhaize) verkocht worden. Dat is tot nader order nog niet gebeurd. In Delhaizekringen horen we dat de twee groepen wellicht tot eind dit jaar concurrenten blijven op de Belgische markt. 

Ten tweede zullen beide bedrijven nog wel wat werk hebben met het in elkaar schuiven van de twee organisaties. Daarbij is het onder andere afwachten in welke mate Ahold zijn dominante positie in de nieuwe structuur zal willen bekronen met directiemandaten in de Belgische organisatie. De perceptie overheerst dat CEO Denis Knoops goed scoort met zijn commerciële aanpak, die vruchten afwerpt. Of hij ook indruk heeft gemaakt op Dick Boer & co, daar hebben we het raden naar.  Intussen trekken blijkbaar toch al enkele Delhaizemedewerkers op het hoofdkantoor hun conclusies. 

 

2. Leidt de fusie tot lagere prijzen? 

De inkoopkracht van de nieuwe organisatie wordt flink groter. De combinatie rekent op meer dan 500 miljoen euro synergiën, die voor meer dan de helft moeten komen uit betere inkoopvoorwaarden bij de merkfabrikanten en de huismerkenleveranciers. Het korte antwoord luidt dus: ja. 

Dat ze de Nederlandse en Belgische inkooptarieven naast elkaar gaan leggen, lijdt immers geen twijfel. Een simpele één-op-één oefening is dat echter niet, want beide landen kennen andere afspraken en geplogenheden op het vlak van promoties, folderbijdragen, introductiefees enzovoort. Bovendien worden niet noodzakelijk alle productiviteitswinsten per direct in lagere verkoopprijzen geïnvesteerd. 

Dat het diepe promotiebeleid van AH wellicht verdergezet wordt bij Delhaize, dat zit er wél dik in. Delhaize België heeft zich op dat vlak immers snel een goede leerling getoond. Meer dan bij andere Belgische retailers vind je hier de 2+1 en 1+1 aanbiedingen die Albert Heijn op de Vlaamse markt introduceerde: minder acties met meer impact. 

 

3. Wordt het Delhaize-assortiment afgeslankt? 

Albert Heijn staat bekend om een strak assortimentsbeleid, waarbij efficiëntie en kostenbeheersing voorop staan. De Nederlandse markt is de Belgische echter niet en bij Delhaize weten ze wat een verarmd assortiment kan teweegbrengen, want ze hebben die oefening zo’n zes à zeven jaar geleden al eens iets te grondig gemaakt. Daar zijn ze van teruggekomen…  

In Nederland daarentegen verwachten (of hopen?) retailexperts dat er toch wat van de Delhaize-kwaliteit kan doorstromen naar de Albert Heijnschappen. De retailer wil ook in Nederland vaker de shopper verrassen met een bijzonder aanbod, lezen we in de Nederlandse vakpers.

 

4. Behoudt de groep de Albert Heijnformule in België? 

Nogal wat waarnemers gaan ervan uit dat het AH-uithangbord alweer snel zal verdwijnen uit België, omwille van efficiëntie en omdat de concurrentie met AH teveel druk zet op de Delhaize-winkels (ook op de aangeslotenen). 

Maar zoals wij eerder al schreven, zijn er ook goede argumenten om het AH-merk op z’n minst nog een tijdje aan te houden op goed gekozen locaties in België: de winkels vertegenwoordigen een mooi marktaandeel, draaien winst, spreken een jong publiek aan en vormen een buffer tegen de mogelijke komst van Jumbo naar Vlaanderen. Het opzetten van Albert Heijncorners in Delhaizewinkels kan een tussenoplossing zijn. 

 

5. Behouden ondernemers hun bewegingsruimte? 

Een strenge formulediscipline staat voorop bij Albert Heijn en die “top-down” aanpak leidt in Nederland wel eens tot openlijke conflicten tussen de verenigde franchisenemers en de retailer. Dat is toch wat anders dan de overlegcultuur in België. Niet voor niets spreken ze bij Delhaize van “aangeslotenen” (of “affiliés” in het Frans). Uiteraard dienen de ondernemers de winkelformule en het assortiment te volgen, maar ze krijgen toch de vrijheid om eigen accenten te leggen en een deel van het aanbod lokaal in te vullen. 

Een zekere bezorgdheid over het behoud van die bewegingsruimte is dus logisch. Tegelijk zijn de zelfstandigen benieuwd in welke mate ze zelf ook de voordelen van de fusie zullen ondervinden – zoals Delhaize-ondernemer Ruben Dewaele het formuleert in een commentaar op LinkedIn: “show me the money”. Bovendien tonen sommigen zich openlijk geïnteresseerd om naast hun Proxy of AD Delhaize ook een Albert Heijnwinkel uit te baten. Maar of dat ooit zal gebeuren? 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN