Delhaize dichtbij overname Servische supermarktreus.

Delhaize dichtbij overname Servische supermarktreus.

Supermarktketen Delhaize gaat binnenkort waarschijnlijk fors uitbreiden in de Balkan, dankzij de overname van het Servische Delta Maxi. Deze keten, die ook actief is in Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro en die een omzet haalt van 1,3 miljard euro (2009), zou ervoor zorgen dat Delhaize als eerste West-Europese supermarktgroep voet krijgt in de veelbelovende Balkan.


Delhaize bepaalt Servische koers.

In een eerste stap van de transactie zou Delta Maxi voor 50 procent in handen komen van de Belgische retailer, die al wel de volledige zeggenschap zou krijgen over de koers die Delta Maxi uitgaat. Later zou Delhaize de keten wellicht integraal in handen krijgen.


De huidige eigenaar, Delta Holding, wil immers af van zijn retailactiviteiten om zich toe te spitsen op de agrobusiness. “Export van landbouwproducten kan de Servische handelsbalans significant verbeteren”, zei Miroslav Mišković, eigenaar van de Delta Holding. Hij vergeleek landbouw zelfs met 'Servische olie'.


Noch Delhaize, noch Delta Maxi waren bereikbaar voor commentaar. Diplomaten in Belgrado bevestigen evenwel dat de gesprekken, die al sinds juli 2010 aan de gang zijn, deze maand in een stroomversnelling geraakt zijn.


Enorme potentiële winstmarges.

Analisten voorspellen vooral in Servië potentieel enorme winstmarges door een gebrek aan concurrentie: met een marktaandeel van 30% is Delta Maxi 3,5 keer groter dan nummer twee Agrokor. Lidl stuurde echter ook al aan op een uitbreiding naar Servië, waardoor het voor Delhaize van vitaal belang is deze overname zo snel mogelijk af te ronden en zich zo te verzekeren van een zo sterk mogelijke marktpositie.


De Delta Maxi-keten heeft 500 winkels, verdeeld over de ketens Maxi en prijsvechter Tempo en vijf verschillende landen. Alles samen is de supermarktgroep goed voor een markt van 20 miljoen potentiële klanten.


Voor de Delhaize Group, die ook al actief is in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market), zou deze overname een mooie uitbreiding zijn in een regio die momenteel verarmd is, maar begerig uitkijkt naar toetreding tot de Europese Unie en dus veel groeipotentieel heeft. Als de overname lukt, zou Delhaize de allereerste West-Europese supermarktketen zijn die een stevige voet aan de grond krijgt in de Balkan.

 

Supermarktketen Delhaize gaat binnenkort waarschijnlijk fors uitbreiden in de Balkan, dankzij de overname van het Servische Delta Maxi. Deze keten, die ook actief is in Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro en die een omzet haalt van 1,3 miljard euro (2009), zou ervoor zorgen dat Delhaize als eerste West-Europese supermarktgroep voet krijgt in de veelbelovende Balkan.


Delhaize bepaalt Servische koers.

In een eerste stap van de transactie zou Delta Maxi voor 50 procent in handen komen van de Belgische retailer, die al wel de volledige zeggenschap zou krijgen over de koers die Delta Maxi uitgaat. Later zou Delhaize de keten wellicht integraal in handen krijgen.


De huidige eigenaar, Delta Holding, wil immers af van zijn retailactiviteiten om zich toe te spitsen op de agrobusiness. “Export van landbouwproducten kan de Servische handelsbalans significant verbeteren”, zei Miroslav Mišković, eigenaar van de Delta Holding. Hij vergeleek landbouw zelfs met 'Servische olie'.


Noch Delhaize, noch Delta Maxi waren bereikbaar voor commentaar. Diplomaten in Belgrado bevestigen evenwel dat de gesprekken, die al sinds juli 2010 aan de gang zijn, deze maand in een stroomversnelling geraakt zijn.


Enorme potentiële winstmarges.

Analisten voorspellen vooral in Servië potentieel enorme winstmarges door een gebrek aan concurrentie: met een marktaandeel van 30% is Delta Maxi 3,5 keer groter dan nummer twee Agrokor. Lidl stuurde echter ook al aan op een uitbreiding naar Servië, waardoor het voor Delhaize van vitaal belang is deze overname zo snel mogelijk af te ronden en zich zo te verzekeren van een zo sterk mogelijke marktpositie.


De Delta Maxi-keten heeft 500 winkels, verdeeld over de ketens Maxi en prijsvechter Tempo en vijf verschillende landen. Alles samen is de supermarktgroep goed voor een markt van 20 miljoen potentiële klanten.


Voor de Delhaize Group, die ook al actief is in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market), zou deze overname een mooie uitbreiding zijn in een regio die momenteel verarmd is, maar begerig uitkijkt naar toetreding tot de Europese Unie en dus veel groeipotentieel heeft. Als de overname lukt, zou Delhaize de allereerste West-Europese supermarktketen zijn die een stevige voet aan de grond krijgt in de Balkan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

26/04/2017

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de Belgische winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid

26/04/2017

Lidl België heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen. Tegen 2020 wil het bedrijf bij de top retailers horen inzake verantwoord ondernemen. Ook in de relaties met de handelspartners. 

Albert Heijn in Leuven gesloten

26/04/2017

De vestiging van Albert Heijn op het Engels Plein in Leuven heeft de deuren gesloten. Binnen enkele weken zal de winkel opnieuw de deuren openen, maar dan onder de vlag van het Duitse Lidl.

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

25/04/2017

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Albert Heijn Boortmeerbeek heeft nieuwe eigenaars

24/04/2017

De medewerkers van de Albert Heijn in Boortmeerbeek weten eindelijk dat vanaf 1 juni een nieuwe uitbater de winkel overneemt. Voorlopig is wel nog niet duidelijk welke keten er aan de slag gaat.

Ikea denkt aan losstaande restaurants

24/04/2017

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Back to top