Delhaize dichtbij overname Servische supermarktreus. | RetailDetail

Delhaize dichtbij overname Servische supermarktreus.

Delhaize dichtbij overname Servische supermarktreus.

Supermarktketen Delhaize gaat binnenkort waarschijnlijk fors uitbreiden in de Balkan, dankzij de overname van het Servische Delta Maxi. Deze keten, die ook actief is in Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro en die een omzet haalt van 1,3 miljard euro (2009), zou ervoor zorgen dat Delhaize als eerste West-Europese supermarktgroep voet krijgt in de veelbelovende Balkan.


Delhaize bepaalt Servische koers.

In een eerste stap van de transactie zou Delta Maxi voor 50 procent in handen komen van de Belgische retailer, die al wel de volledige zeggenschap zou krijgen over de koers die Delta Maxi uitgaat. Later zou Delhaize de keten wellicht integraal in handen krijgen.


De huidige eigenaar, Delta Holding, wil immers af van zijn retailactiviteiten om zich toe te spitsen op de agrobusiness. “Export van landbouwproducten kan de Servische handelsbalans significant verbeteren”, zei Miroslav Mišković, eigenaar van de Delta Holding. Hij vergeleek landbouw zelfs met 'Servische olie'.


Noch Delhaize, noch Delta Maxi waren bereikbaar voor commentaar. Diplomaten in Belgrado bevestigen evenwel dat de gesprekken, die al sinds juli 2010 aan de gang zijn, deze maand in een stroomversnelling geraakt zijn.


Enorme potentiële winstmarges.

Analisten voorspellen vooral in Servië potentieel enorme winstmarges door een gebrek aan concurrentie: met een marktaandeel van 30% is Delta Maxi 3,5 keer groter dan nummer twee Agrokor. Lidl stuurde echter ook al aan op een uitbreiding naar Servië, waardoor het voor Delhaize van vitaal belang is deze overname zo snel mogelijk af te ronden en zich zo te verzekeren van een zo sterk mogelijke marktpositie.


De Delta Maxi-keten heeft 500 winkels, verdeeld over de ketens Maxi en prijsvechter Tempo en vijf verschillende landen. Alles samen is de supermarktgroep goed voor een markt van 20 miljoen potentiële klanten.


Voor de Delhaize Group, die ook al actief is in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market), zou deze overname een mooie uitbreiding zijn in een regio die momenteel verarmd is, maar begerig uitkijkt naar toetreding tot de Europese Unie en dus veel groeipotentieel heeft. Als de overname lukt, zou Delhaize de allereerste West-Europese supermarktketen zijn die een stevige voet aan de grond krijgt in de Balkan.

 

Supermarktketen Delhaize gaat binnenkort waarschijnlijk fors uitbreiden in de Balkan, dankzij de overname van het Servische Delta Maxi. Deze keten, die ook actief is in Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro en die een omzet haalt van 1,3 miljard euro (2009), zou ervoor zorgen dat Delhaize als eerste West-Europese supermarktgroep voet krijgt in de veelbelovende Balkan.


Delhaize bepaalt Servische koers.

In een eerste stap van de transactie zou Delta Maxi voor 50 procent in handen komen van de Belgische retailer, die al wel de volledige zeggenschap zou krijgen over de koers die Delta Maxi uitgaat. Later zou Delhaize de keten wellicht integraal in handen krijgen.


De huidige eigenaar, Delta Holding, wil immers af van zijn retailactiviteiten om zich toe te spitsen op de agrobusiness. “Export van landbouwproducten kan de Servische handelsbalans significant verbeteren”, zei Miroslav Mišković, eigenaar van de Delta Holding. Hij vergeleek landbouw zelfs met 'Servische olie'.


Noch Delhaize, noch Delta Maxi waren bereikbaar voor commentaar. Diplomaten in Belgrado bevestigen evenwel dat de gesprekken, die al sinds juli 2010 aan de gang zijn, deze maand in een stroomversnelling geraakt zijn.


Enorme potentiële winstmarges.

Analisten voorspellen vooral in Servië potentieel enorme winstmarges door een gebrek aan concurrentie: met een marktaandeel van 30% is Delta Maxi 3,5 keer groter dan nummer twee Agrokor. Lidl stuurde echter ook al aan op een uitbreiding naar Servië, waardoor het voor Delhaize van vitaal belang is deze overname zo snel mogelijk af te ronden en zich zo te verzekeren van een zo sterk mogelijke marktpositie.


De Delta Maxi-keten heeft 500 winkels, verdeeld over de ketens Maxi en prijsvechter Tempo en vijf verschillende landen. Alles samen is de supermarktgroep goed voor een markt van 20 miljoen potentiële klanten.


Voor de Delhaize Group, die ook al actief is in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market), zou deze overname een mooie uitbreiding zijn in een regio die momenteel verarmd is, maar begerig uitkijkt naar toetreding tot de Europese Unie en dus veel groeipotentieel heeft. Als de overname lukt, zou Delhaize de allereerste West-Europese supermarktketen zijn die een stevige voet aan de grond krijgt in de Balkan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.