Delhaize dichtbij overname Servische supermarktreus.

Delhaize dichtbij overname Servische supermarktreus.

Supermarktketen Delhaize gaat binnenkort waarschijnlijk fors uitbreiden in de Balkan, dankzij de overname van het Servische Delta Maxi. Deze keten, die ook actief is in Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro en die een omzet haalt van 1,3 miljard euro (2009), zou ervoor zorgen dat Delhaize als eerste West-Europese supermarktgroep voet krijgt in de veelbelovende Balkan.


Delhaize bepaalt Servische koers.

In een eerste stap van de transactie zou Delta Maxi voor 50 procent in handen komen van de Belgische retailer, die al wel de volledige zeggenschap zou krijgen over de koers die Delta Maxi uitgaat. Later zou Delhaize de keten wellicht integraal in handen krijgen.


De huidige eigenaar, Delta Holding, wil immers af van zijn retailactiviteiten om zich toe te spitsen op de agrobusiness. “Export van landbouwproducten kan de Servische handelsbalans significant verbeteren”, zei Miroslav Mišković, eigenaar van de Delta Holding. Hij vergeleek landbouw zelfs met 'Servische olie'.


Noch Delhaize, noch Delta Maxi waren bereikbaar voor commentaar. Diplomaten in Belgrado bevestigen evenwel dat de gesprekken, die al sinds juli 2010 aan de gang zijn, deze maand in een stroomversnelling geraakt zijn.


Enorme potentiële winstmarges.

Analisten voorspellen vooral in Servië potentieel enorme winstmarges door een gebrek aan concurrentie: met een marktaandeel van 30% is Delta Maxi 3,5 keer groter dan nummer twee Agrokor. Lidl stuurde echter ook al aan op een uitbreiding naar Servië, waardoor het voor Delhaize van vitaal belang is deze overname zo snel mogelijk af te ronden en zich zo te verzekeren van een zo sterk mogelijke marktpositie.


De Delta Maxi-keten heeft 500 winkels, verdeeld over de ketens Maxi en prijsvechter Tempo en vijf verschillende landen. Alles samen is de supermarktgroep goed voor een markt van 20 miljoen potentiële klanten.


Voor de Delhaize Group, die ook al actief is in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market), zou deze overname een mooie uitbreiding zijn in een regio die momenteel verarmd is, maar begerig uitkijkt naar toetreding tot de Europese Unie en dus veel groeipotentieel heeft. Als de overname lukt, zou Delhaize de allereerste West-Europese supermarktketen zijn die een stevige voet aan de grond krijgt in de Balkan.

 

Supermarktketen Delhaize gaat binnenkort waarschijnlijk fors uitbreiden in de Balkan, dankzij de overname van het Servische Delta Maxi. Deze keten, die ook actief is in Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro en die een omzet haalt van 1,3 miljard euro (2009), zou ervoor zorgen dat Delhaize als eerste West-Europese supermarktgroep voet krijgt in de veelbelovende Balkan.


Delhaize bepaalt Servische koers.

In een eerste stap van de transactie zou Delta Maxi voor 50 procent in handen komen van de Belgische retailer, die al wel de volledige zeggenschap zou krijgen over de koers die Delta Maxi uitgaat. Later zou Delhaize de keten wellicht integraal in handen krijgen.


De huidige eigenaar, Delta Holding, wil immers af van zijn retailactiviteiten om zich toe te spitsen op de agrobusiness. “Export van landbouwproducten kan de Servische handelsbalans significant verbeteren”, zei Miroslav Mišković, eigenaar van de Delta Holding. Hij vergeleek landbouw zelfs met 'Servische olie'.


Noch Delhaize, noch Delta Maxi waren bereikbaar voor commentaar. Diplomaten in Belgrado bevestigen evenwel dat de gesprekken, die al sinds juli 2010 aan de gang zijn, deze maand in een stroomversnelling geraakt zijn.


Enorme potentiële winstmarges.

Analisten voorspellen vooral in Servië potentieel enorme winstmarges door een gebrek aan concurrentie: met een marktaandeel van 30% is Delta Maxi 3,5 keer groter dan nummer twee Agrokor. Lidl stuurde echter ook al aan op een uitbreiding naar Servië, waardoor het voor Delhaize van vitaal belang is deze overname zo snel mogelijk af te ronden en zich zo te verzekeren van een zo sterk mogelijke marktpositie.


De Delta Maxi-keten heeft 500 winkels, verdeeld over de ketens Maxi en prijsvechter Tempo en vijf verschillende landen. Alles samen is de supermarktgroep goed voor een markt van 20 miljoen potentiële klanten.


Voor de Delhaize Group, die ook al actief is in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market), zou deze overname een mooie uitbreiding zijn in een regio die momenteel verarmd is, maar begerig uitkijkt naar toetreding tot de Europese Unie en dus veel groeipotentieel heeft. Als de overname lukt, zou Delhaize de allereerste West-Europese supermarktketen zijn die een stevige voet aan de grond krijgt in de Balkan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top