Delhaize wil minstens 250 miljoen ophalen bij het grote publiek | RetailDetail

Delhaize wil minstens 250 miljoen ophalen bij het grote publiek

Delhaize wil minstens 250 miljoen ophalen bij het grote publiek

Delhaize Groep biedt vanaf morgenochtend 9 uur voor minimum 250 miljoen euro aan niet-achtergestelde obligaties aan met een looptijd van 7 jaar. Het is de eerste keer dat de Belgische internationale voedingsdistributeur, die genoteerd staat op de Brusselse beurs, geld ophaalt bij het grote publiek.

Primeur voor Delhaize

“De uitgifte van deze obligatie, gericht op particuliere beleggers, is de eerste in haar soort voor Delhaize Groep”, aldus Pierre-Olivier Beckers, voorzitter en gedelegeerd bestuurder van de distributiereus. “Ze biedt ons de unieke gelegenheid om onze investeerdersbasis te verbreden terwijl we eveneens aan het grote publiek de kans geven om mee te genieten van de succesvolle activiteiten van een bekend merk.”



De obligaties hebben een looptijd van 7 jaar en een vaste jaarlijkse bruto-intrest van 4,25%. Ze worden uitgegeven tegen 101,867% van de nominale waarde, wat het brutorendement drukt tot 3,94%. Uiteindelijk levert dat een nettorendement op van 3,35% na aftrek van 15% roerende voorheffing. De lening krijgt van het internationaal ratingbureau Standard & Poor’s de rating BBB- in de investeringscategorie (wat staat voor “aanvaardbare kwaliteit”).

New GamePlan en Delta Maxi

Beckers vertelde er ook meteen bij waarvoor de groep het geld nodig heeft: “De opbrengsten van deze uitgifte zullen worden gebruikt voor de verdere uitvoering van onze "New Game Plan"-strategie, die erop gericht is de omzet- en winstgroei te versnellen en ondertussen ook efficiënter en duurzamer te ondernemen. Daarnaast zullen de opbrengsten ook deels gebruikt worden om de bestaande schulden, die recent werden verworven als deel van de Delta Maxi overname, te herfinancieren.”


De Delhaize Groep is actief is in 11 landen op drie continenten en telde eind juni 2.842 vestigingen en 143.000 medewerkers. In 2010 boekte Delhaize een omzet van 20,8 miljard euro en een nettowinst van 574 miljoen euro.

Delhaize Groep biedt vanaf morgenochtend 9 uur voor minimum 250 miljoen euro aan niet-achtergestelde obligaties aan met een looptijd van 7 jaar. Het is de eerste keer dat de Belgische internationale voedingsdistributeur, die genoteerd staat op de Brusselse beurs, geld ophaalt bij het grote publiek.

Primeur voor Delhaize

“De uitgifte van deze obligatie, gericht op particuliere beleggers, is de eerste in haar soort voor Delhaize Groep”, aldus Pierre-Olivier Beckers, voorzitter en gedelegeerd bestuurder van de distributiereus. “Ze biedt ons de unieke gelegenheid om onze investeerdersbasis te verbreden terwijl we eveneens aan het grote publiek de kans geven om mee te genieten van de succesvolle activiteiten van een bekend merk.”



De obligaties hebben een looptijd van 7 jaar en een vaste jaarlijkse bruto-intrest van 4,25%. Ze worden uitgegeven tegen 101,867% van de nominale waarde, wat het brutorendement drukt tot 3,94%. Uiteindelijk levert dat een nettorendement op van 3,35% na aftrek van 15% roerende voorheffing. De lening krijgt van het internationaal ratingbureau Standard & Poor’s de rating BBB- in de investeringscategorie (wat staat voor “aanvaardbare kwaliteit”).

New GamePlan en Delta Maxi

Beckers vertelde er ook meteen bij waarvoor de groep het geld nodig heeft: “De opbrengsten van deze uitgifte zullen worden gebruikt voor de verdere uitvoering van onze "New Game Plan"-strategie, die erop gericht is de omzet- en winstgroei te versnellen en ondertussen ook efficiënter en duurzamer te ondernemen. Daarnaast zullen de opbrengsten ook deels gebruikt worden om de bestaande schulden, die recent werden verworven als deel van de Delta Maxi overname, te herfinancieren.”


De Delhaize Groep is actief is in 11 landen op drie continenten en telde eind juni 2.842 vestigingen en 143.000 medewerkers. In 2010 boekte Delhaize een omzet van 20,8 miljard euro en een nettowinst van 574 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.