Delhaize wil minstens 250 miljoen ophalen bij het grote publiek

Delhaize wil minstens 250 miljoen ophalen bij het grote publiek

Delhaize Groep biedt vanaf morgenochtend 9 uur voor minimum 250 miljoen euro aan niet-achtergestelde obligaties aan met een looptijd van 7 jaar. Het is de eerste keer dat de Belgische internationale voedingsdistributeur, die genoteerd staat op de Brusselse beurs, geld ophaalt bij het grote publiek.

Primeur voor Delhaize

“De uitgifte van deze obligatie, gericht op particuliere beleggers, is de eerste in haar soort voor Delhaize Groep”, aldus Pierre-Olivier Beckers, voorzitter en gedelegeerd bestuurder van de distributiereus. “Ze biedt ons de unieke gelegenheid om onze investeerdersbasis te verbreden terwijl we eveneens aan het grote publiek de kans geven om mee te genieten van de succesvolle activiteiten van een bekend merk.”



De obligaties hebben een looptijd van 7 jaar en een vaste jaarlijkse bruto-intrest van 4,25%. Ze worden uitgegeven tegen 101,867% van de nominale waarde, wat het brutorendement drukt tot 3,94%. Uiteindelijk levert dat een nettorendement op van 3,35% na aftrek van 15% roerende voorheffing. De lening krijgt van het internationaal ratingbureau Standard & Poor’s de rating BBB- in de investeringscategorie (wat staat voor “aanvaardbare kwaliteit”).

New GamePlan en Delta Maxi

Beckers vertelde er ook meteen bij waarvoor de groep het geld nodig heeft: “De opbrengsten van deze uitgifte zullen worden gebruikt voor de verdere uitvoering van onze "New Game Plan"-strategie, die erop gericht is de omzet- en winstgroei te versnellen en ondertussen ook efficiënter en duurzamer te ondernemen. Daarnaast zullen de opbrengsten ook deels gebruikt worden om de bestaande schulden, die recent werden verworven als deel van de Delta Maxi overname, te herfinancieren.”


De Delhaize Groep is actief is in 11 landen op drie continenten en telde eind juni 2.842 vestigingen en 143.000 medewerkers. In 2010 boekte Delhaize een omzet van 20,8 miljard euro en een nettowinst van 574 miljoen euro.

Delhaize Groep biedt vanaf morgenochtend 9 uur voor minimum 250 miljoen euro aan niet-achtergestelde obligaties aan met een looptijd van 7 jaar. Het is de eerste keer dat de Belgische internationale voedingsdistributeur, die genoteerd staat op de Brusselse beurs, geld ophaalt bij het grote publiek.

Primeur voor Delhaize

“De uitgifte van deze obligatie, gericht op particuliere beleggers, is de eerste in haar soort voor Delhaize Groep”, aldus Pierre-Olivier Beckers, voorzitter en gedelegeerd bestuurder van de distributiereus. “Ze biedt ons de unieke gelegenheid om onze investeerdersbasis te verbreden terwijl we eveneens aan het grote publiek de kans geven om mee te genieten van de succesvolle activiteiten van een bekend merk.”



De obligaties hebben een looptijd van 7 jaar en een vaste jaarlijkse bruto-intrest van 4,25%. Ze worden uitgegeven tegen 101,867% van de nominale waarde, wat het brutorendement drukt tot 3,94%. Uiteindelijk levert dat een nettorendement op van 3,35% na aftrek van 15% roerende voorheffing. De lening krijgt van het internationaal ratingbureau Standard & Poor’s de rating BBB- in de investeringscategorie (wat staat voor “aanvaardbare kwaliteit”).

New GamePlan en Delta Maxi

Beckers vertelde er ook meteen bij waarvoor de groep het geld nodig heeft: “De opbrengsten van deze uitgifte zullen worden gebruikt voor de verdere uitvoering van onze "New Game Plan"-strategie, die erop gericht is de omzet- en winstgroei te versnellen en ondertussen ook efficiënter en duurzamer te ondernemen. Daarnaast zullen de opbrengsten ook deels gebruikt worden om de bestaande schulden, die recent werden verworven als deel van de Delta Maxi overname, te herfinancieren.”


De Delhaize Groep is actief is in 11 landen op drie continenten en telde eind juni 2.842 vestigingen en 143.000 medewerkers. In 2010 boekte Delhaize een omzet van 20,8 miljard euro en een nettowinst van 574 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top