Delhaize wil minstens 250 miljoen ophalen bij het grote publiek

Delhaize wil minstens 250 miljoen ophalen bij het grote publiek

Delhaize Groep biedt vanaf morgenochtend 9 uur voor minimum 250 miljoen euro aan niet-achtergestelde obligaties aan met een looptijd van 7 jaar. Het is de eerste keer dat de Belgische internationale voedingsdistributeur, die genoteerd staat op de Brusselse beurs, geld ophaalt bij het grote publiek.

Primeur voor Delhaize

“De uitgifte van deze obligatie, gericht op particuliere beleggers, is de eerste in haar soort voor Delhaize Groep”, aldus Pierre-Olivier Beckers, voorzitter en gedelegeerd bestuurder van de distributiereus. “Ze biedt ons de unieke gelegenheid om onze investeerdersbasis te verbreden terwijl we eveneens aan het grote publiek de kans geven om mee te genieten van de succesvolle activiteiten van een bekend merk.”



De obligaties hebben een looptijd van 7 jaar en een vaste jaarlijkse bruto-intrest van 4,25%. Ze worden uitgegeven tegen 101,867% van de nominale waarde, wat het brutorendement drukt tot 3,94%. Uiteindelijk levert dat een nettorendement op van 3,35% na aftrek van 15% roerende voorheffing. De lening krijgt van het internationaal ratingbureau Standard & Poor’s de rating BBB- in de investeringscategorie (wat staat voor “aanvaardbare kwaliteit”).

New GamePlan en Delta Maxi

Beckers vertelde er ook meteen bij waarvoor de groep het geld nodig heeft: “De opbrengsten van deze uitgifte zullen worden gebruikt voor de verdere uitvoering van onze "New Game Plan"-strategie, die erop gericht is de omzet- en winstgroei te versnellen en ondertussen ook efficiënter en duurzamer te ondernemen. Daarnaast zullen de opbrengsten ook deels gebruikt worden om de bestaande schulden, die recent werden verworven als deel van de Delta Maxi overname, te herfinancieren.”


De Delhaize Groep is actief is in 11 landen op drie continenten en telde eind juni 2.842 vestigingen en 143.000 medewerkers. In 2010 boekte Delhaize een omzet van 20,8 miljard euro en een nettowinst van 574 miljoen euro.

Delhaize Groep biedt vanaf morgenochtend 9 uur voor minimum 250 miljoen euro aan niet-achtergestelde obligaties aan met een looptijd van 7 jaar. Het is de eerste keer dat de Belgische internationale voedingsdistributeur, die genoteerd staat op de Brusselse beurs, geld ophaalt bij het grote publiek.

Primeur voor Delhaize

“De uitgifte van deze obligatie, gericht op particuliere beleggers, is de eerste in haar soort voor Delhaize Groep”, aldus Pierre-Olivier Beckers, voorzitter en gedelegeerd bestuurder van de distributiereus. “Ze biedt ons de unieke gelegenheid om onze investeerdersbasis te verbreden terwijl we eveneens aan het grote publiek de kans geven om mee te genieten van de succesvolle activiteiten van een bekend merk.”



De obligaties hebben een looptijd van 7 jaar en een vaste jaarlijkse bruto-intrest van 4,25%. Ze worden uitgegeven tegen 101,867% van de nominale waarde, wat het brutorendement drukt tot 3,94%. Uiteindelijk levert dat een nettorendement op van 3,35% na aftrek van 15% roerende voorheffing. De lening krijgt van het internationaal ratingbureau Standard & Poor’s de rating BBB- in de investeringscategorie (wat staat voor “aanvaardbare kwaliteit”).

New GamePlan en Delta Maxi

Beckers vertelde er ook meteen bij waarvoor de groep het geld nodig heeft: “De opbrengsten van deze uitgifte zullen worden gebruikt voor de verdere uitvoering van onze "New Game Plan"-strategie, die erop gericht is de omzet- en winstgroei te versnellen en ondertussen ook efficiënter en duurzamer te ondernemen. Daarnaast zullen de opbrengsten ook deels gebruikt worden om de bestaande schulden, die recent werden verworven als deel van de Delta Maxi overname, te herfinancieren.”


De Delhaize Groep is actief is in 11 landen op drie continenten en telde eind juni 2.842 vestigingen en 143.000 medewerkers. In 2010 boekte Delhaize een omzet van 20,8 miljard euro en een nettowinst van 574 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top