Delhaize zet jaarlijks duurzaamheidsverslag online | RetailDetail

Delhaize zet jaarlijks duurzaamheidsverslag online

Delhaize zet jaarlijks duurzaamheidsverslag online

Naar jaarlijkse gewoonte maakt Delhaize rond deze tijd de balans op van haar prestaties op het vlak van duurzaam ondernemen. En hoe doe je dat beter dan géén printversie meer te verspreiden maar het rapport enkel nog online beschikbaar te stellen via www.delhaizegroup.com? Een greep uit de belangrijkste prestaties.

Gezondheid is prioritair

Vorig jaar screende Delhaize 2.000 huismerkproducten op hun voedingswaarde. Op die manier werd hun zout-, vet- en suikergehalte drastisch verminderd. Zo maakte Delhaize haar huismerkproducten gezonder.

 

En daarbij verloor het de kinderen niet uit het oog: het nieuwe Delhaize Kids-gamma richt zich specifiek op vijf- tot tienjarigen en biedt hun niet alleen een aangepaste lijn van evenwichtige voedingsproducten, maar – via de website – ook een speelse manier om de wereld van de gezonde voeding te ontdekken.

Duurzaamheid troef

Delhaize spande zich ook in om de duurzaamheid van haar producten te garanderen. Zo werd voor het visassortiment een beleid uitgestippeld in samenwerking met het WWF. Het resultaat: een viswijzer die alle soorten rangschikt naar graad van beschikbaarheid en bedreiging en die geregeld een update krijgt. Daarnaast blijft Delhaize inzetten op een uitgebreid gamma van fair trade, bio- en ecoproducten.

Donatie van 152 ton voedsel

Dat Delhaize niet alleen oog heeft voor resultaten wil het onder meer bewijzen met voedseldonaties: 152 ton, goed voor liefst 200.000 maaltijden. De groep besteedt ook aandacht aan het welzijn van haar eigen medewerkers. Zo ontvingen de werknemers van Delhaize het afgelopen jaar een gratis vaccinatie tegen griep en tetanos. Via specifieke campagnes kon Delhaize naar eigen zeggen ook het aantal rokers terugdringen met 18%, terwijl steeds meer werknemers zich vrijwillig aanmelden voor een cholesterolscreening.

Green Light Award voor duurzame energie

In vergelijking met 2009 daalde de energieconsumptie vorig jaar met 8,7%. Het leverde Delhaize de Green Light Award voor energiezuinige en milieubewuste verlichting op, uitgereikt door de Europese Commissie. Naast energiebesparende maatregelen zet Delhaize ook volop in op groene energie: op steeds meer daken van Delhaize prijken zonnepanelen.

3,9 miljoen kilometers bespaard in 2010

Ten slotte bespaarde Delhaize vorig jaar ook nog 3,9 miljoen transportkilometers dankzij een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem. Tegen eind 2011 moet dat zelfs 5 miljoen kilometer zijn. De groep wil de uitstoot van CO2 met 20% terugdringen tegen 2020. De introductie van de dubbeldeks Ecotruck, samen met de eerste vrachtwagen op aardgas, moet daartoe bijdragen.

 

Naar jaarlijkse gewoonte maakt Delhaize rond deze tijd de balans op van haar prestaties op het vlak van duurzaam ondernemen. En hoe doe je dat beter dan géén printversie meer te verspreiden maar het rapport enkel nog online beschikbaar te stellen via www.delhaizegroup.com? Een greep uit de belangrijkste prestaties.

Gezondheid is prioritair

Vorig jaar screende Delhaize 2.000 huismerkproducten op hun voedingswaarde. Op die manier werd hun zout-, vet- en suikergehalte drastisch verminderd. Zo maakte Delhaize haar huismerkproducten gezonder.

 

En daarbij verloor het de kinderen niet uit het oog: het nieuwe Delhaize Kids-gamma richt zich specifiek op vijf- tot tienjarigen en biedt hun niet alleen een aangepaste lijn van evenwichtige voedingsproducten, maar – via de website – ook een speelse manier om de wereld van de gezonde voeding te ontdekken.

Duurzaamheid troef

Delhaize spande zich ook in om de duurzaamheid van haar producten te garanderen. Zo werd voor het visassortiment een beleid uitgestippeld in samenwerking met het WWF. Het resultaat: een viswijzer die alle soorten rangschikt naar graad van beschikbaarheid en bedreiging en die geregeld een update krijgt. Daarnaast blijft Delhaize inzetten op een uitgebreid gamma van fair trade, bio- en ecoproducten.

Donatie van 152 ton voedsel

Dat Delhaize niet alleen oog heeft voor resultaten wil het onder meer bewijzen met voedseldonaties: 152 ton, goed voor liefst 200.000 maaltijden. De groep besteedt ook aandacht aan het welzijn van haar eigen medewerkers. Zo ontvingen de werknemers van Delhaize het afgelopen jaar een gratis vaccinatie tegen griep en tetanos. Via specifieke campagnes kon Delhaize naar eigen zeggen ook het aantal rokers terugdringen met 18%, terwijl steeds meer werknemers zich vrijwillig aanmelden voor een cholesterolscreening.

Green Light Award voor duurzame energie

In vergelijking met 2009 daalde de energieconsumptie vorig jaar met 8,7%. Het leverde Delhaize de Green Light Award voor energiezuinige en milieubewuste verlichting op, uitgereikt door de Europese Commissie. Naast energiebesparende maatregelen zet Delhaize ook volop in op groene energie: op steeds meer daken van Delhaize prijken zonnepanelen.

3,9 miljoen kilometers bespaard in 2010

Ten slotte bespaarde Delhaize vorig jaar ook nog 3,9 miljoen transportkilometers dankzij een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem. Tegen eind 2011 moet dat zelfs 5 miljoen kilometer zijn. De groep wil de uitstoot van CO2 met 20% terugdringen tegen 2020. De introductie van de dubbeldeks Ecotruck, samen met de eerste vrachtwagen op aardgas, moet daartoe bijdragen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.