Delhaize zet jaarlijks duurzaamheidsverslag online | RetailDetail

Delhaize zet jaarlijks duurzaamheidsverslag online

Delhaize zet jaarlijks duurzaamheidsverslag online

Naar jaarlijkse gewoonte maakt Delhaize rond deze tijd de balans op van haar prestaties op het vlak van duurzaam ondernemen. En hoe doe je dat beter dan géén printversie meer te verspreiden maar het rapport enkel nog online beschikbaar te stellen via www.delhaizegroup.com? Een greep uit de belangrijkste prestaties.

Gezondheid is prioritair

Vorig jaar screende Delhaize 2.000 huismerkproducten op hun voedingswaarde. Op die manier werd hun zout-, vet- en suikergehalte drastisch verminderd. Zo maakte Delhaize haar huismerkproducten gezonder.

 

En daarbij verloor het de kinderen niet uit het oog: het nieuwe Delhaize Kids-gamma richt zich specifiek op vijf- tot tienjarigen en biedt hun niet alleen een aangepaste lijn van evenwichtige voedingsproducten, maar – via de website – ook een speelse manier om de wereld van de gezonde voeding te ontdekken.

Duurzaamheid troef

Delhaize spande zich ook in om de duurzaamheid van haar producten te garanderen. Zo werd voor het visassortiment een beleid uitgestippeld in samenwerking met het WWF. Het resultaat: een viswijzer die alle soorten rangschikt naar graad van beschikbaarheid en bedreiging en die geregeld een update krijgt. Daarnaast blijft Delhaize inzetten op een uitgebreid gamma van fair trade, bio- en ecoproducten.

Donatie van 152 ton voedsel

Dat Delhaize niet alleen oog heeft voor resultaten wil het onder meer bewijzen met voedseldonaties: 152 ton, goed voor liefst 200.000 maaltijden. De groep besteedt ook aandacht aan het welzijn van haar eigen medewerkers. Zo ontvingen de werknemers van Delhaize het afgelopen jaar een gratis vaccinatie tegen griep en tetanos. Via specifieke campagnes kon Delhaize naar eigen zeggen ook het aantal rokers terugdringen met 18%, terwijl steeds meer werknemers zich vrijwillig aanmelden voor een cholesterolscreening.

Green Light Award voor duurzame energie

In vergelijking met 2009 daalde de energieconsumptie vorig jaar met 8,7%. Het leverde Delhaize de Green Light Award voor energiezuinige en milieubewuste verlichting op, uitgereikt door de Europese Commissie. Naast energiebesparende maatregelen zet Delhaize ook volop in op groene energie: op steeds meer daken van Delhaize prijken zonnepanelen.

3,9 miljoen kilometers bespaard in 2010

Ten slotte bespaarde Delhaize vorig jaar ook nog 3,9 miljoen transportkilometers dankzij een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem. Tegen eind 2011 moet dat zelfs 5 miljoen kilometer zijn. De groep wil de uitstoot van CO2 met 20% terugdringen tegen 2020. De introductie van de dubbeldeks Ecotruck, samen met de eerste vrachtwagen op aardgas, moet daartoe bijdragen.

 

Naar jaarlijkse gewoonte maakt Delhaize rond deze tijd de balans op van haar prestaties op het vlak van duurzaam ondernemen. En hoe doe je dat beter dan géén printversie meer te verspreiden maar het rapport enkel nog online beschikbaar te stellen via www.delhaizegroup.com? Een greep uit de belangrijkste prestaties.

Gezondheid is prioritair

Vorig jaar screende Delhaize 2.000 huismerkproducten op hun voedingswaarde. Op die manier werd hun zout-, vet- en suikergehalte drastisch verminderd. Zo maakte Delhaize haar huismerkproducten gezonder.

 

En daarbij verloor het de kinderen niet uit het oog: het nieuwe Delhaize Kids-gamma richt zich specifiek op vijf- tot tienjarigen en biedt hun niet alleen een aangepaste lijn van evenwichtige voedingsproducten, maar – via de website – ook een speelse manier om de wereld van de gezonde voeding te ontdekken.

Duurzaamheid troef

Delhaize spande zich ook in om de duurzaamheid van haar producten te garanderen. Zo werd voor het visassortiment een beleid uitgestippeld in samenwerking met het WWF. Het resultaat: een viswijzer die alle soorten rangschikt naar graad van beschikbaarheid en bedreiging en die geregeld een update krijgt. Daarnaast blijft Delhaize inzetten op een uitgebreid gamma van fair trade, bio- en ecoproducten.

Donatie van 152 ton voedsel

Dat Delhaize niet alleen oog heeft voor resultaten wil het onder meer bewijzen met voedseldonaties: 152 ton, goed voor liefst 200.000 maaltijden. De groep besteedt ook aandacht aan het welzijn van haar eigen medewerkers. Zo ontvingen de werknemers van Delhaize het afgelopen jaar een gratis vaccinatie tegen griep en tetanos. Via specifieke campagnes kon Delhaize naar eigen zeggen ook het aantal rokers terugdringen met 18%, terwijl steeds meer werknemers zich vrijwillig aanmelden voor een cholesterolscreening.

Green Light Award voor duurzame energie

In vergelijking met 2009 daalde de energieconsumptie vorig jaar met 8,7%. Het leverde Delhaize de Green Light Award voor energiezuinige en milieubewuste verlichting op, uitgereikt door de Europese Commissie. Naast energiebesparende maatregelen zet Delhaize ook volop in op groene energie: op steeds meer daken van Delhaize prijken zonnepanelen.

3,9 miljoen kilometers bespaard in 2010

Ten slotte bespaarde Delhaize vorig jaar ook nog 3,9 miljoen transportkilometers dankzij een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem. Tegen eind 2011 moet dat zelfs 5 miljoen kilometer zijn. De groep wil de uitstoot van CO2 met 20% terugdringen tegen 2020. De introductie van de dubbeldeks Ecotruck, samen met de eerste vrachtwagen op aardgas, moet daartoe bijdragen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top