RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

10 opkomende foodtrends in België

icon
Food29 maart, 2017

Ons eetpatroon verandert ingrijpend. Belgen zijn op voedingsvlak dan wel geen ‘early adopters’ maar nemen steeds sneller trends over, als gevolg van de globalisering en de populariteit van sociale media. 

Opportuniteiten

Een nieuw rapport van Weber Shandwick brengt verslag uit over de opkomende voedingstrends in België, een markt waar 13,1% van het gemiddelde inkomen naar voeding gaat. Het gemiddelde Belgische gezin geeft jaarlijks ongeveer 4.700 euro uit aan voeding en niet-alcoholische dranken. Daarbij moet je weten dat er ongeveer 4,8 miljoen gezinnen zijn in België, goed voor een totale jaarlijkse uitgave van 22 miljard euro.

Het rapport schetst tien prominente foodtrends met hun impact op merken en bedrijven en de verschillende opportuniteiten en uitdagingen die daaraan verbonden zijn. Maar voor elke trend is er ook een tegentrend…
 

1. Verminder verspilling

Belgische consumenten gooien 15 tot 25 kilo voeding per jaar weg. Dat komt neer op ongeveer 200.000 ton verspilde voeding, genoeg om 100.000 Belgische gezinnen een jaar lang te voeden. De Vlaamse overheid heeft beslist om voedselverspilling met 15% te verminderen tegen 2020. De Waalse regering ambieert 30% minder voedselverspilling tegen 2025. 

Inspirerende concepten: Re-Fruit, een concept waarbij fruit niet volgens vorm of gewicht wordt gewaardeerd; ‘lelijke groenten’ bij o.a. Intermarché, Delhaize en Albert Heijn; Rekub, een app waarmee retailers producten kunnen promoten die hun houdbaarheidsdatum bereiken; de verpakkingloze winkels La Petite Constance in Henegouwen en Ohne in Gent. 

Tegentrend: voor een andere groep consumenten blijft ongebreidelde consumptie de norm en is prijs de belangrijkste factor. 
 

2. Koop lokaal

Een Belgisch gezin van vier personen stoot gemiddeld acht ton CO2 uit voor de productie en transport van zijn voedsel. Bovendien leggen we 2.500 kilometer per jaar af voor de aankoop van onze voeding. Maar het bewustzijn groeit. In 2016 kende de hoeveverkoop een stijging van 1,5% en het aantal korte ketenaanbieders in Vlaanderen staat momenteel op meer dan 3.000.

Inspirerende concepten: hoogtechnologische stadsboerderijen zoals de geautomatiseerde plantenfabrieken van Urban Crops; de dakmoestuin van supermarkt Delhaize Boondael; Belgomarkt, de 100% Belgische winkel.

Tegentrend: toenemende globalisering. Consumenten kunnen alles van over heel de wereld bestellen. Met een klik op de muis heb je zo 100 gram gedroogde champignons uit Azië besteld.
 

3. Flexi-Foodies

Op flexibele eters kan je geen etiket kleven. Op maandag eten ze vegetarisch, op dinsdag genieten ze van steak met frietjes, op woensdag kopen ze een veganistische taart bij de bakker. Het verschil met flexitariërs? Een Flexi-Foodie probeert wat van alles, een Flexitariër is een vegetariër die af en toe vlees eet.

Inspirerende concepten: de Vegetarische Slager verkoopt in zo’n 500 supermarkten vegetarische producten die er exact hetzelfde uitzien als vlees; het Brusselse Yumm’Eat, verkoopt plantaardige vleesalternatieven op pop-up locaties doorheen de stad.

Tegentrend: we zien een vlees-renaissance waarop artisanale slagerijen (Dierendonck) en restaurants inspelen, met aandacht voor gerijpt vlees en voor ondergewaardeerde stukken zoals orgaanvlees.
 

4. Gezondheid

Negen op de tien Belgen vinden gezond eten belangrijk, maar slechts de helft van hen weet wat gezond eten inhoudt. Vooral suiker wordt nu geviseerd. De suikertaks werd in stilte begraven, maar in 2016 sloten de Belgische overheid, FEVIA en Comeos wel een akkoord, het Convenant Evenwichtige Voeding, om de gemiddelde dagelijkse calorie-inname van de Belgen met 5% te verminderen tegen 2020.  

Inspirerende concepten: Tournée Minérale verhoogt het bewustzijn rond alcohol; de hashtag #healthyeating verzamelt meer dan 13 miljoen posts op Instagram, #healthyfood is goed voor zelfs 21 miljoen posts.

Tegentrend: ‘guilty pleasures’ zijn op voedingsvlak nooit weg. Een sappige hamburger, frietjes van de frituur of lekkere koffiekoeken op zondagmorgen…
 

5. Allergiekoorts

Meer dan 300.000 Belgen hebben hun dagelijkse eetpatroon aangepast door een voedselallergie of voedselintolerantie voor gluten, lactose, soja… Voor velen is een glutenvrij of lactosevrij bestaan een levensstijl geworden (wetenschappelijk onderzoek toont aan dat ‘slechts’ 50.000 Belgen lijden aan coeliakie). 

Inspirerende concepten: de MyFoodapp helpt consumenten met voedselallergieën door etiketten te scannen en schadelijke ingrediënten te vermelden; Gent Jazz en Jazz Middelheim waren de eerste festivals in België met allergeen-vrije gerechten op het menu.

Tegentrend: alleseters minimaliseren het probleem, eten waar ze zin in hebben en komen er openlijk voor uit.

6. We eten thuis

Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om eten thuis geleverd te krijgen, dankzij bedrijven zoals Deliveroo, Ubereats, Kamoon… Trendwatchers voorspellen dat de Belgen hun Nederlandse buren, in 2016 goed voor één aan huis geleverde maaltijd per week, snel zullen inhalen. Ook food sharing communities zijn een alledaags fenomeen geworden.

Inspirerende concepten: voedseldozen als HelloFresh, Marley Spoon en Smartmat krijgen navolging van de grote foodretailers; Delhaize bouwt zijn home delivery diensten uit. 

Tegentrend: Consumenten die wél de deur uitgaan, willen iets volledig nieuws ervaren; ze zijn op zoek naar ervaringen die alle vijf zintuigen prikkelen. 
 

7. 24/7 Foodies

Het traditionele ontbijt-middagmaal-avondmaal patroon ondervindt weerstand, vooral bij millennials en Generation X. Deze trend daagt merken, restaurants en retailers uit om aan consumenten tegemoet te komen met snackopties voor de hele dag, on-the-go verpakkingen, gezonde tussendoortjes, en duurzame producten. 

Inspirerende concepten: Amazon kondigde onlangs de lancering van Amazon Go aan, de ultieme supermarkt voor een snelle en gebruiksvriendelijke winkelervaring; in ons land kennen Carrefour express en Delhaize Shop & Go een snelle groei. 

Tegentrend: Slow Dining, waarbij consumenten de tijd nemen om aan tafel te genieten, even weg van alle drukte. 
 

8. Retailervaringen

90% van de Belgen koopt op dit moment hun voeding bij voorkeur in fysieke supermarkten en buurtwinkels. Onderzoek toont aan dat 80% van de millennials ervaringen wil opdoen en daar ook meer voor wil betalen. De vraag die voedingsretailers zich moeten stellen is: “Wat kan ik mijn klanten in-store aanbieden dat ze niet online of bij de concurrentie kunnen krijgen?”

Inspirerende concepten: CRU, de belevingsmarkt van Colruyt Group; de Sushi Daily stands bij Carrefour; Het Nederlandse Jumbo Foodmarkt, dat retail en horeca verbindt. 

Tegentrend: voor veel mensen is winkelen puur functioneel. Retailers als Colruyt boeken succes met lage prijzen en in-store efficiëntie. Online klanten zetten de winkelervaring opzij voor een sneller, efficiënter alternatief.
 

9. Wereldkeuken

2016 was in België het jaar van Japanse ramen noedels en Amerikaanse hamburgers. Van 2017 wordt gezegd dat Hawaïaanse poké en Joodse delicatessen de blikvangers zullen zijn. Consumenten houden van variatie en vinden “ethnic cuisine” gezonder en smaakvoller. Millennials en Generation Z zijn altijd op zoek naar nieuwe ervaringen. 

Inspirerende concepten: dankzij de populariteit van Instagram raken voedingstrends onmiddellijk over heel de wereld verspreid; merken krijgen de mogelijkheid om consumenten gebruiksvriendelijke oplossingen aan te reiken.

Tegentrend: Belgetariërs. Klassieke Belgische recepten waren nog nooit zo geliefd bij Belgische consumenten als nu. 1 maart staat sinds kort bij alle gezinnen in Vlaanderen ook bekend als “Stoofvlees-friet” dag.
 

10. De hypes voor 2017

Vorig jaar waren consumenten gek van boerenkool en avocado op toast. Welke ingrediënten en gerechten zullen het in 2017 goed doen? Weber Shandwick gokt onder andere op: water met een hint van watermeloen; Hawaïaanse poké bowls; groenteyoghurt; kurkuma; bloemkoolrijst; paarse voeding (wortelen, aardappelen…) en zeewier…

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN