Filet Pur keek die feelgoodfilm over 100 jaar Jumbo hélemaal uit en ziet ook hoe zich op de foodretailmarkt een spannende westernscène afspeelt. Wie schiet als eerste? Als dàt maar goed afloopt!
Drastische ingreep
Nu de economie helemaal dreigt stil te vallen wegens die piek in het aantal omikronbesmettingen en de bijhorende isolaties en quarantaines, dringen drastische ingrepen zich op. Ook in de foodretail. Lidl overweegt zelfs z’n bakkerijen te sluiten. Er zijn nochtans oplossingen. Enkele nijvere AD Delhaize-ondernemers geven het lichtende voorbeeld: ze vervangen het afwezige personeel door robots die klanten de weg wijzen en lege rekken signaleren aan de vakkenvullers.
Die dingen komen op tijd, nemen geen rookpauzes, hoeven geen vaccins, worden niet ziek en eisen geen opslag. Ze zijn een leuke attractie op de winkelvloer bovendien, wat van Veerle van de droge voeding en Serge van de slagerij niet altijd gezegd kan worden. Win-win, en al zeker voor leverancier DeDuCo die hiermee gewoonweg marktleider wil worden, met dank aan corona dus. Wààr, dat zeggen ze er niet bij. In Oost-Vlaanderen? Moet kunnen!
Zonder gordel
Waarom die notoire carnavalist Frits van Eerd opteerde voor het toch behoorlijk weemoedige Eleanor Rigby op de soundtrack van z’n ultieme 100 jaar Jumbo-documentaire? We hebben er het raden naar. Bij winkelopeningen van het Gele Gevaar weerklinkt steevast dat drammerige Hello van Martin Solveig en Dragonette. Maar ja, de meeste eeuwelingen jumpen niet meer op en neer op electrohouse, vandaar wellicht.
En of we gekeken hebben? De volle één uur, zevenenvijftig minuten en dertig seconden, reken maar. Sfeervolle film, hoor. Oké, het tempo is aan de gezapige kant en grote bedrijfsgeheimen worden er niet onthuld, maar verder geen klachten. Je leert nog eens iets bij. Dat topman van Eerd een mooie Smeg broodrooster in z’n keuken heeft staan, bijvoorbeeld, en dat hij geen autogordel draagt wanneer hij zich door z’n chauffeur van de ene winkelopening naar de volgende meeting laat vervoeren. Of dat Jumbo prat gaat op een hele mooie verzameling oldtimer trucks, die met veel liefde worden onderhouden.
De van Eerdjes
Kijkers beleven ook de winkelopening in Zonhoven achter de schermen, met een hoofdrol voor een piepjonge en overenthousiaste caissière die het de hele tijd over haar “klantjes” heeft. Er zijn grenzen, kind. Maar we onthouden toch vooral dat er een meer dan opmerkelijke, hechte familiecultuur heerst in het bedrijf. Jawel, een echte feelgoodfilm is dit: zelfs als het verhaal maar voor de hélft waar is, is het nog hartverwarmend.
En dat voor een grootwinkelbedrijf dat naar eigen zeggen al 100.000 medewerkers heeft – nu ja, enkel als je echt àlle scholieren meerekent die een uurtje per week komen vakkenvullen, wellicht. In elk geval, leveranciers en concullega’s die iets meer willen begrijpen van het unieke Jumbo-DNA, weten waarheen: de documentaire is geheel gratis te vinden op VTM Go. Ergens tussen Familie, De Planckaerts en De Pfaffs: de van Eerdjes. Doe er uw voordeel mee.
Mexicaanse impasse
Of ze bij Jumbo al begonnen zijn met het verhogen van de prijzen, hebben we nog niet uitgevlooid, eerlijk gezegd. Maar bij Albert Heijn geven ze voorlopig geen krimp: terwijl de verkoopprijzen met verschillende procenten de hoogte ingaan bij Carrefour en Delhaize, blijven ze bij Appie gewoon op hetzelfde lage peil staan. En daardoor dus ook bij Colruyt, dat immers geen kant uit kan vooraleer z’n uitdager een initiatief neemt. Dat moet pijn doen. Aan de marges, meer bepaald.
Weet u wat ik denk? Het zou best wel eens kunnen dat Albert Heijn die oncomfortabele situatie graag zo lang mogelijk wil rekken. Zo leep zijn ze wel. Ze hebben diepe zakken, daar in Zaandam. Hollandse prijzen, hé. En zeg nu zelf: Jef een beetje pesten, leuker wordt het niet. In de westernwereld noemen ze zoiets een Mexican standoff: de held en de antiheld kijken elkaar in het wit van de ogen, met de hand op de holster. Wie knippert als eerste? Topentertainment! We blijven kijken.
Van de camion gevallen
Qua truken van de foor hoef je die Hollanders niks bij te brengen, natuurlijk. De collega’s van Delhaize leren trouwens snel bij, op dat vlak. Ter illustratie, de stunt waar ze vorige week mee uitpakten: 2+2 gratis op Nespresso. Sterk. Een merk dat helemaal niet in de supermarkt hoort te liggen, maar hey, achterpoortjes dienen toch érgens voor? Er moeten een paar paletten van één of andere camion gevallen zijn. Kan gebeuren, al was het niet meteen naar de zin van Nestlé. En ook niet van de klanten die moesten vaststellen dat de voorraad in de winkels meteen uitverkocht was.
Onze gelukwensen tot slot aan de heer Frans Muller: de onvolprezen topman van Ahold Delhaize mocht deze week nog een mooie bekroning toevoegen aan de toch al indrukwekkende reeks awards op z’n keukenkast: hij is nu ook uitgeroepen tot ‘grootste coronaprofiteur van 2021’. Door vakbond FNV meer bepaald, die niet te spreken is over de weigering van de retailer om medewerkers loonsverhoging te gunnen terwijl de omzet nochtans ongekende hoogten verkent. De bond wil naar eigen zeggen ‘geen bedrijven bashen’, maar doet dat lekker toch. Een beetje zoals Filet Pur, dus. Volgende week meer van dat? Tot dan!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.