RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnAldiCarrefourColruytDelhaizeLidlMosa MeatSainsbury'sSparWalmart
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Van de kaart

icon
Food20 mei, 2022
Shutterstock.com

Voorgoed voorbij: het tijdperk van goedkope voeding. Maakt mogelijk een comeback: de voedselbon. Is actueler dan ooit: het magische woordje ‘gratis’. Laat u echter niet in de luren leggen. En al zeker niet door Filet Pur: onbetaalbaar, namelijk.

De terugkeer van de voedselbon

Filet Pur haalt niet elke week een kop in De Standaard, maar deze week dus wél: “Prijzige filet pur komt restaurants duur te staan”, stond er. Ja mensen, kwaliteit heeft z’n prijs hé. 40 euro de kilo. Groothandelsprijs, wel te verstaan. Dat wordt dus 40 euro per couvert in de gelagzaal. Wil je daar dan nog een Médoc uit een goed jaar bij, dan wordt het helemaal mooi. Gevolg: dat exquise stukje mals vlees verdwijnt van menig restaurantkaart, teneinde het cliënteel niet in shock te brengen, zo blijkt. Kijk, nu verdienen de boeren er eindelijk iets aan, is het wéér niet goed.

Tja, het gouden tijdperk van de goedkope voeding is helaas voorbij. Dat zeg ik niet, dat zegt Justin King, de baas van de Britse nummer twee Sainsbury’s. Er zal opnieuw een hoger aandeel van het gezinsbudget naar eten gaan. En supermarkten kunnen daar helemaal niks aan doen, voegde hij eraan toe: zelfs als ze hun schamele marge van pakweg 3% volledig laten vallen, zou dat geen verschil maken voor consumenten. Hij pleit voor gerichte staatsinterventie, om de mensen bij te staan die uit de boot dreigen te vallen. Noteer: de voedselbon gaat terugkeren van nooit helemààl weggeweest.

Zin voor understatement

En heeft die topman geen punt? We zijn verwend geweest de afgelopen decennia. Het gratis voedsel werd ons naar het hoofd gesmeten dat het een lieve lust was. Het kon niet op, met dank aan grootschalige – en milieuverwoestende – massaproductie. Ooit was kip een luxeproduct voor de zondag. Hetzelfde gold voor zalm. En vandaag? Banale basisproducten zijn het, waarop iedereen zogezegd recht heeft, elke dag. Maar niet lang meer, dus. Lekker eten wordt opnieuw iets voor de rijken, zoals in de goede oude tijd (die uiteraard enkel goed is omdat hij voorbij is).

Oh ja? Behalve dan bij Delhaize. Echt waar, de hele maand 5% korting in m’n pas verbouwde winkel, daar bovenop nog eens 700 SuperPluspunten (goed voor 7 euro netto), talloze 1+1, 2+2 en 3+3 acties, een hoop niet altijd even goed gepersonaliseerde e-deals en uiteraard die gezonde Nutri-Boost kortingen…  Het kan gewoon niet op. “We zetten sterker in op koopkracht”, bevestigt VP Fresh & Strategic Sourcing Jonathan Hertog, die komt spreken op het onvolprezen RetailDetail Food Congress op 9 juni. Welja, het is eraan te merken. Enige zin voor understatement is hem niet vreemd.

Per opbod

Dat moest ik dus toch even aftoetsen bij de concullega’s. De conclusie? Inderdaad, de strijd om mijn magere shoppingbudget verhevigt zienderogen. Ik ga mezelf als klant per opbod moeten verkopen denk ik. In de folder van Carrefour deze week: een ware lawine aan 1+1 gratis promoties. Bij de collega’s van Albert Heijn: méga kleine prijsjes, en 25 euro korting op m’n onlinebestelling. Zelfs bij Spar is het van gratis hier en gratis ginder. Perceptie-oorlog? Nou moe.

De échte prijsvechters laten zich niet zo gauw van de wijs brengen. Het is business as usual bij Aldi en Lidl. Ze worden slapend rijk, nu shoppers met de tranen in de ogen weer terugkeren naar de vertrouwde winkel die ze tijdens die hele coronapandemie schandelijk links hadden laten liggen. En wat stelt Colruyt daar tegenover? Niks, want ze zijn toch al de goedkoopste. Dat marktaandeel kruipt nu vanzelf weer omhoog, met dank aan gekke Vlad. Of toch: Een gratis fles wijn, als ik volgende week voldoende kom besteden. Een bescheiden Côte du Rhône Villages, maar toch. Wegens lang weekend is dat.

Magische grens

Bij Lidl hoor je ze trouwens niet klagen: de discounter doorbrak afgelopen boekjaar de magische grens van de 100 miljard euro. Van harte gefeliciteerd! De nieuwe grote baas had zich geen betere start kunnen dromen. Winkelopeningen en prijsverhogingen: een winnende combinatie. Over de marges communiceren ze niet. Dat deden de Amerikaanse collega’s Walmart en Target dan weer wél. En wat blijkt? Ja, die omzet, dat is geen probleem, maar geld verdienen? Ho, maar. Prijskopers zijn niet goed voor de marges. Foodretailers zitten in de hoek waar de klappen vallen, momenteel. Toch zeker op de beurs. Deal with it.

En de e-commercegroei valt stil. Toch voegen ze bij Albert Heijn opnieuw 50 postcodes of 250.000 gezinnen toe aan hun onlineomzetpotentieel. 60% van Vlaanderen kan zich nu de boodschappen aan de voordeur laten bezorgen door Appie. Of ze dat ook doèn, is een andere vraag. Online zijn klanten toch wat duurder uit: niet alleen wegens bezorgkosten maar ook omdat de kortingenstrijd daar minder hard gespeeld wordt. Wegens een marktleider die nog steeds volhoudt dat onlineprijzen en winkelprijzen niks met elkaar te maken hebben. Maar dan ook echt hélemaal niks.

Vlees zonder voetafdruk

En dan nog dit: wat zouden prijsbewuste foodshoppers dan vinden van diervriendelijk écht vlees waar toch geen beest voor naar het slachthuis werd gevoerd? 100% schoon, veilig en smakelijk rundvlees met een nauwelijks noemenswaardige ecologische voetafdruk? Mag dat iets kosten? U herinnert het zich misschien: die allereerste kweekvleesburger die aan het publiek werd voorgesteld, in 2013, kostte een slordige 250.000 euro.

Intussen is er veel veranderd: in Tel Aviv en Singapore serveren pop-up restaurants al proevertjes van kweekvlees, om het publiek te laten wennen aan het idee. Ook in Europa zal de goedkeuring volgen, waarna een doorbraak onvermijdelijk wordt. Althans, dat beweert Martijn Everts van kweekvleespionier Mosa Meat. Hij komt zijn bewering hard maken op het RetailDetail Food Congress, op 9 juni in Antwerpen: het zal geen vijf jaar meer duren, voorspelt hij zelfs. Hey, tegen dan is die hele crisis allang voorbij, toch?

Investeren in kennis is altijd een goed idee: bestel dus alvast uw tickets voor dat veelbelovende congres via de knop hieronder. En verder: tot over twee weken, want Filet Pur maakt de brug. U niet misschien?

Bestel hier tickets voor het RetailDetail Food Congress
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Voorgoed voorbij: het tijdperk van goedkope voeding. Maakt mogelijk een comeback: de voedselbon. Is actueler dan ooit: het magische woordje ‘gratis’. Laat u echter niet in de luren leggen. En al zeker niet door Filet Pur: onbetaalbaar, namelijk.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 oktober, 2023
    Topman Theo Albrecht verlaat management Aldi

    Voor het eerst is er geen lid van de eigenaarsfamilie meer actief in de directie bij Aldi Nord: Theo Albrecht, zoon van de oprichter, trekt zich terug uit het operationele management.

  • icon
    Food2 oktober, 2023
    Volgens Colruyt kunnen loonvoorwaarden bij franchisewinkels omhoog

    Zelfstandige ondernemers die verschillende supermarkten uitbaten, maken oneigenlijk gebruik van het goedkoopste paritaire comité in de retail. De wetgever moet daar iets aan doen, vindt Jef Colruyt, die ook de vakbonden op hun verantwoordelijkheid wijst.

  • icon
    Food2 oktober, 2023
    Deze 19 bijkomende supermarkten franchiseert Delhaize

    Delhaize heeft overnemers gevonden voor negentien bijkomende filialen. Ze zullen tussen december en maart worden verzelfstandigd. Daarmee komt de teller op 51 van de 128 over te dragen supermarkten.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN