RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnAldiCarrefourColruytDelhaizeLidlMosa MeatSainsbury'sSparWalmart
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Van de kaart

iconFood20 mei, 2022
Shutterstock.com

Voorgoed voorbij: het tijdperk van goedkope voeding. Maakt mogelijk een comeback: de voedselbon. Is actueler dan ooit: het magische woordje ‘gratis’. Laat u echter niet in de luren leggen. En al zeker niet door Filet Pur: onbetaalbaar, namelijk.

De terugkeer van de voedselbon

Filet Pur haalt niet elke week een kop in De Standaard, maar deze week dus wél: “Prijzige filet pur komt restaurants duur te staan”, stond er. Ja mensen, kwaliteit heeft z’n prijs hé. 40 euro de kilo. Groothandelsprijs, wel te verstaan. Dat wordt dus 40 euro per couvert in de gelagzaal. Wil je daar dan nog een Médoc uit een goed jaar bij, dan wordt het helemaal mooi. Gevolg: dat exquise stukje mals vlees verdwijnt van menig restaurantkaart, teneinde het cliënteel niet in shock te brengen, zo blijkt. Kijk, nu verdienen de boeren er eindelijk iets aan, is het wéér niet goed.

Tja, het gouden tijdperk van de goedkope voeding is helaas voorbij. Dat zeg ik niet, dat zegt Justin King, de baas van de Britse nummer twee Sainsbury’s. Er zal opnieuw een hoger aandeel van het gezinsbudget naar eten gaan. En supermarkten kunnen daar helemaal niks aan doen, voegde hij eraan toe: zelfs als ze hun schamele marge van pakweg 3% volledig laten vallen, zou dat geen verschil maken voor consumenten. Hij pleit voor gerichte staatsinterventie, om de mensen bij te staan die uit de boot dreigen te vallen. Noteer: de voedselbon gaat terugkeren van nooit helemààl weggeweest.

Zin voor understatement

En heeft die topman geen punt? We zijn verwend geweest de afgelopen decennia. Het gratis voedsel werd ons naar het hoofd gesmeten dat het een lieve lust was. Het kon niet op, met dank aan grootschalige – en milieuverwoestende – massaproductie. Ooit was kip een luxeproduct voor de zondag. Hetzelfde gold voor zalm. En vandaag? Banale basisproducten zijn het, waarop iedereen zogezegd recht heeft, elke dag. Maar niet lang meer, dus. Lekker eten wordt opnieuw iets voor de rijken, zoals in de goede oude tijd (die uiteraard enkel goed is omdat hij voorbij is).

Oh ja? Behalve dan bij Delhaize. Echt waar, de hele maand 5% korting in m’n pas verbouwde winkel, daar bovenop nog eens 700 SuperPluspunten (goed voor 7 euro netto), talloze 1+1, 2+2 en 3+3 acties, een hoop niet altijd even goed gepersonaliseerde e-deals en uiteraard die gezonde Nutri-Boost kortingen…  Het kan gewoon niet op. “We zetten sterker in op koopkracht”, bevestigt VP Fresh & Strategic Sourcing Jonathan Hertog, die komt spreken op het onvolprezen RetailDetail Food Congress op 9 juni. Welja, het is eraan te merken. Enige zin voor understatement is hem niet vreemd.

Per opbod

Dat moest ik dus toch even aftoetsen bij de concullega’s. De conclusie? Inderdaad, de strijd om mijn magere shoppingbudget verhevigt zienderogen. Ik ga mezelf als klant per opbod moeten verkopen denk ik. In de folder van Carrefour deze week: een ware lawine aan 1+1 gratis promoties. Bij de collega’s van Albert Heijn: méga kleine prijsjes, en 25 euro korting op m’n onlinebestelling. Zelfs bij Spar is het van gratis hier en gratis ginder. Perceptie-oorlog? Nou moe.

De échte prijsvechters laten zich niet zo gauw van de wijs brengen. Het is business as usual bij Aldi en Lidl. Ze worden slapend rijk, nu shoppers met de tranen in de ogen weer terugkeren naar de vertrouwde winkel die ze tijdens die hele coronapandemie schandelijk links hadden laten liggen. En wat stelt Colruyt daar tegenover? Niks, want ze zijn toch al de goedkoopste. Dat marktaandeel kruipt nu vanzelf weer omhoog, met dank aan gekke Vlad. Of toch: Een gratis fles wijn, als ik volgende week voldoende kom besteden. Een bescheiden Côte du Rhône Villages, maar toch. Wegens lang weekend is dat.

Magische grens

Bij Lidl hoor je ze trouwens niet klagen: de discounter doorbrak afgelopen boekjaar de magische grens van de 100 miljard euro. Van harte gefeliciteerd! De nieuwe grote baas had zich geen betere start kunnen dromen. Winkelopeningen en prijsverhogingen: een winnende combinatie. Over de marges communiceren ze niet. Dat deden de Amerikaanse collega’s Walmart en Target dan weer wél. En wat blijkt? Ja, die omzet, dat is geen probleem, maar geld verdienen? Ho, maar. Prijskopers zijn niet goed voor de marges. Foodretailers zitten in de hoek waar de klappen vallen, momenteel. Toch zeker op de beurs. Deal with it.

En de e-commercegroei valt stil. Toch voegen ze bij Albert Heijn opnieuw 50 postcodes of 250.000 gezinnen toe aan hun onlineomzetpotentieel. 60% van Vlaanderen kan zich nu de boodschappen aan de voordeur laten bezorgen door Appie. Of ze dat ook doèn, is een andere vraag. Online zijn klanten toch wat duurder uit: niet alleen wegens bezorgkosten maar ook omdat de kortingenstrijd daar minder hard gespeeld wordt. Wegens een marktleider die nog steeds volhoudt dat onlineprijzen en winkelprijzen niks met elkaar te maken hebben. Maar dan ook echt hélemaal niks.

Vlees zonder voetafdruk

En dan nog dit: wat zouden prijsbewuste foodshoppers dan vinden van diervriendelijk écht vlees waar toch geen beest voor naar het slachthuis werd gevoerd? 100% schoon, veilig en smakelijk rundvlees met een nauwelijks noemenswaardige ecologische voetafdruk? Mag dat iets kosten? U herinnert het zich misschien: die allereerste kweekvleesburger die aan het publiek werd voorgesteld, in 2013, kostte een slordige 250.000 euro.

Intussen is er veel veranderd: in Tel Aviv en Singapore serveren pop-up restaurants al proevertjes van kweekvlees, om het publiek te laten wennen aan het idee. Ook in Europa zal de goedkeuring volgen, waarna een doorbraak onvermijdelijk wordt. Althans, dat beweert Martijn Everts van kweekvleespionier Mosa Meat. Hij komt zijn bewering hard maken op het RetailDetail Food Congress, op 9 juni in Antwerpen: het zal geen vijf jaar meer duren, voorspelt hij zelfs. Hey, tegen dan is die hele crisis allang voorbij, toch?

Investeren in kennis is altijd een goed idee: bestel dus alvast uw tickets voor dat veelbelovende congres via de knop hieronder. En verder: tot over twee weken, want Filet Pur maakt de brug. U niet misschien?

Bestel hier tickets voor het RetailDetail Food Congress
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Voorgoed voorbij: het tijdperk van goedkope voeding. Maakt mogelijk een comeback: de voedselbon. Is actueler dan ooit: het magische woordje ‘gratis’. Laat u echter niet in de luren leggen. En al zeker niet door Filet Pur: onbetaalbaar, namelijk.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood12 augustus, 2022
    Nutriscore 2.0: herziene versie op komst

    Eind dit jaar moet een nieuwe versie van de nutriscore in voege gaan. Het voedingslabel wordt algemeen strenger, maar vooral voor suiker, zout en vlees. Italië verbiedt het label alvast.

  • iconAlgemeen12 augustus, 2022
    Cafés en kledingwinkels ruimen plaats voor herstellers en afhaalrestaurants

    In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.

  • iconFood12 augustus, 2022
    Consumenten slikken prijsstijgingen Lotus als zoete koek

    Speculoosbakker Lotus Bakeries verkocht flink meer koekjes in de eerste helft van het jaar. Alleen in Nederland lustten consumenten de hogere prijzen niet. Het bedrijf zet nu in op extra capaciteit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN