Greenyard lijdt onder druk supermarkten | RetailDetail

Greenyard lijdt onder druk supermarkten

Greenyard lijdt onder druk supermarkten
Foto: Shutterstock

Groenten- en fruitproducent Greenyard presteerde vorig boekjaar onder de verwachtingen. De prijsdruk vanuit de supermarkten weegt door, net als de mislukte overname van Dole.

 

Door onrustige wateren

In zijn gebroken boekjaar 2017-2018, dat op 31 maart eindigde, daalde zowel de omzet als de winst bij Greenyard. De omzet kwam op 4,17 miljard euro uit (-1,7%), terwijl de brutobedrijfswinst met 3,8% naar beneden dook. Het rebitda klokte af op 140 miljoen euro. Netto betekende dat een winst van 3,4 miljoen euro.

 

Oorzaken waren hoge eenmalige kosten, vooral door de afgesprongen overnamegesprekken met de Amerikaanse fruitverwerker Dole Food, maar ook door de overname van champignonpotgrondbedrijf Mykogen en het sluiten van twee magazijnen in Duitsland. De fruit- en groenteleverancier zag echter ook het versvolume zakken in een aantal kernmarkten – naar eigen zeggen de hoofdoorzaak van de gedaalde omzet en brutobedrijfswinst – en heeft het over prijsdruk in de voornaamste markten. “Het voorbije jaar navigeerde Greenyard door onrustige wateren”, geeft CEO Hein Deprez zelf toe.

 

Carrefour en Delhaize eisten prijsverlagingen

Duitsland en België behoren tot de geplaagde kernmarkten van de groep: de hevige concurrentie en scherpe prijzenoorlog drukte er stevig op de marges. In Duitsland trok Greenyards grootste klant rechtstreeks naar de boeren: de supermarktgroep dreef het aandeel direct ingekochte groenten en fruit op van 200 miljoen euro naar 1 miljard, legde Deprez in een analistenmeeting. Greenyard verloor zo 50 miljoen euro omzet, maar moest ook prijsconcessies doen.

 

In de Belgische thuismarkt werd de leverancier naar beneden getrokken in de strijd om de hand van Carrefour: Greenyard Fresh versterkte vorig boekjaar zijn samenwerking met de Franse retailer, door nog zo’n 1.500 verse producten extra te leveren aan de Carrefour-franchisewinkels, waaronder ook vlees, vis en bereide maaltijden. Concurrenten reageerden echter met prijsverlagingen, waardoor Greenyard zijn prijzen weer moest herzien. Ook Delhaize eiste prijsverlagingen.

 

Nog synergiewinsten te boeken

Toch gelooft topman Deprez dat hij de winstmarges weer op kan krikken: de brutowinst moet dit jaar 10% hoger geraken. Dat wil hij, volgens De Tijd, onder andere doen door meer synergiën te realiseren binnen het bedrijf. Op dit moment bestaat het fusiebedrijf nog uit tientallen verschillende vennootschappen, die een belastingdruk van 38% hebben. Door de vennootschappen te combineren, moet die druk dalen.

 

Ook de prijsdruk vanwege de supermarkten zal op termijn verminderen, gelooft Deprez: “We moeten samenwerken met de supermarkten, maar tegelijk moeten de boeren een faire prijs krijgen voor hun kwaliteit.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.