Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal | RetailDetail

Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal

Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal
Shutterstock

De Nederlandse brouwerijgroep Heineken heeft in het eerste kwartaal iets meer bier weten verkopen, dankzij een mooie groei in Azië. In enkele andere regio’s ging er wel minder bier over de toonbank.

Stijging nettowinst

In totaal steeg het volume bij Heineken met 1% naar 44 miljoen hectoliter, waarvan 0,6% op organische wijze. In de regio’s Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa daalde het volume met 0,4% en ook in Noord- en Zuid-Amerika was er sprake van een terugval van 0,5%. Die dalingen werden goedgemaakt met een groei van 0,5% in de rest van Europa en liefst 8,3% in Azië.

 

“De prestaties in het eerste kwartaal waren in lijn met onze verwachtingen, waarbij we volumegroei wisten te behalen ten opzichte van een sterk voorgaand jaar”, zei CEO Jean-François van Boxmeer. Het eerste kwartaal is traditioneel het zwakste kwartaal voor Heineken, maar toch wist het er vorig jaar een groei van 7% te halen. De gerapporteerde nettowinst voor het eerste kwartaal steeg van 265 miljoen euro naar 293 miljoen euro.

 

Bij het merk Heineken zelf steeg het volume met 2,5% ten opzichte van een jaar eerder. In Azië daalde het volume met 7,9%, maar dat was te wijten aan het Vietnamese Nieuwjaar, dat niet in het eerste kwartaal viel.

 

Distributie via netwerk Kirin in Brazilië

Heineken bevestigt ook dat het in de toekomst in Brazilië gebruik zal maken van het distributienetwerk van het Japanse Kirin om zijn bieren te verdelen. In februari maakte Heineken al bekend dat het de Braziliaanse activiteiten van Kirin zou overnemen. Tot nu toe werden de producten van de Nederlandse brouwer in Brazilië verdeeld door Coca-Cola's bottelaars. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.