Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal

Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal
Shutterstock

De Nederlandse brouwerijgroep Heineken heeft in het eerste kwartaal iets meer bier weten verkopen, dankzij een mooie groei in Azië. In enkele andere regio’s ging er wel minder bier over de toonbank.

Stijging nettowinst

In totaal steeg het volume bij Heineken met 1% naar 44 miljoen hectoliter, waarvan 0,6% op organische wijze. In de regio’s Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa daalde het volume met 0,4% en ook in Noord- en Zuid-Amerika was er sprake van een terugval van 0,5%. Die dalingen werden goedgemaakt met een groei van 0,5% in de rest van Europa en liefst 8,3% in Azië.

 

“De prestaties in het eerste kwartaal waren in lijn met onze verwachtingen, waarbij we volumegroei wisten te behalen ten opzichte van een sterk voorgaand jaar”, zei CEO Jean-François van Boxmeer. Het eerste kwartaal is traditioneel het zwakste kwartaal voor Heineken, maar toch wist het er vorig jaar een groei van 7% te halen. De gerapporteerde nettowinst voor het eerste kwartaal steeg van 265 miljoen euro naar 293 miljoen euro.

 

Bij het merk Heineken zelf steeg het volume met 2,5% ten opzichte van een jaar eerder. In Azië daalde het volume met 7,9%, maar dat was te wijten aan het Vietnamese Nieuwjaar, dat niet in het eerste kwartaal viel.

 

Distributie via netwerk Kirin in Brazilië

Heineken bevestigt ook dat het in de toekomst in Brazilië gebruik zal maken van het distributienetwerk van het Japanse Kirin om zijn bieren te verdelen. In februari maakte Heineken al bekend dat het de Braziliaanse activiteiten van Kirin zou overnemen. Tot nu toe werden de producten van de Nederlandse brouwer in Brazilië verdeeld door Coca-Cola's bottelaars. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top