Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal | RetailDetail

Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal

Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal
Shutterstock

De Nederlandse brouwerijgroep Heineken heeft in het eerste kwartaal iets meer bier weten verkopen, dankzij een mooie groei in Azië. In enkele andere regio’s ging er wel minder bier over de toonbank.

Stijging nettowinst

In totaal steeg het volume bij Heineken met 1% naar 44 miljoen hectoliter, waarvan 0,6% op organische wijze. In de regio’s Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa daalde het volume met 0,4% en ook in Noord- en Zuid-Amerika was er sprake van een terugval van 0,5%. Die dalingen werden goedgemaakt met een groei van 0,5% in de rest van Europa en liefst 8,3% in Azië.

 

“De prestaties in het eerste kwartaal waren in lijn met onze verwachtingen, waarbij we volumegroei wisten te behalen ten opzichte van een sterk voorgaand jaar”, zei CEO Jean-François van Boxmeer. Het eerste kwartaal is traditioneel het zwakste kwartaal voor Heineken, maar toch wist het er vorig jaar een groei van 7% te halen. De gerapporteerde nettowinst voor het eerste kwartaal steeg van 265 miljoen euro naar 293 miljoen euro.

 

Bij het merk Heineken zelf steeg het volume met 2,5% ten opzichte van een jaar eerder. In Azië daalde het volume met 7,9%, maar dat was te wijten aan het Vietnamese Nieuwjaar, dat niet in het eerste kwartaal viel.

 

Distributie via netwerk Kirin in Brazilië

Heineken bevestigt ook dat het in de toekomst in Brazilië gebruik zal maken van het distributienetwerk van het Japanse Kirin om zijn bieren te verdelen. In februari maakte Heineken al bekend dat het de Braziliaanse activiteiten van Kirin zou overnemen. Tot nu toe werden de producten van de Nederlandse brouwer in Brazilië verdeeld door Coca-Cola's bottelaars. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.