Het Franse supermarktlandschap doorgelicht

Het Franse supermarktlandschap doorgelicht

In een razend interessant dossier heeft het Franse financiële tijdschrift “Investir” de Franse supermarktgroepen onder de loep genomen. Ook bij onze buren is de business er niet eenvoudiger op geworden, aldus de analisten van “Investir”. Ze krijgen er onder meer te maken met hogere inkoopprijzen, slechte prijsimago's, een hang naar buurtsupers en aanlokkelijke groeilanden. Een interessant rondje gluren bij de buren dus.

Hogere inkoopprijzen

In één jaar tijd zijn de landbouwprijzen met liefst 20 procent gestegen. Daar kwam nog eens de opstoot van de petroleumprijzen bij. En alsof dat nog niet volstond, stortte de zogenoemde Arabische Lente de wereld ook nog in de onzekerheid.


En dus is er de voorbije weken, dit jaar nog meer dan anders al het geval is, op het scherp van de snee onderhandeld tussen leveranciers en supermarktgroepen. “De industrie kwam met tariefverhogingen van gemiddeld 4 tot 5 procent. Na zware discussies lijkt een stijging met 2 procent waarschijnlijk”, liet Jean-Charles Naouri, voorzitter van Casino, zich daags na het einde van de onderhandelingen ontvallen. Ook bij Carrefour heeft men het over “+2”, wat hoe dan ook de hypothese van prijsstijgingen bevestigt.

Minder kopen, méér betalen

Het is nu afwachten hoe de klant op die hogere prijzen zal reageren. Want, zo stelt directeur Jacques Dupré van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI Group: “In 2011 is de kans reëel dat we, net zoals in 2008, meer zullen uitgeven om minder te consumeren.” De voorbije twee jaar had de gemiddelde Fransman zijn supermarktkarretje weer wat voller geladen (de winkels zagen de verkoop in 2009 met 2,3% stijgen en in 2010 met nog eens 2%). Nu is het risico echter reëel dat de consument de broeksriem weer zal aanhalen, dat hij zich minder vaak een “pleziertje” zal gunnen en dat hij meer dan ooit zal afgaan op koopjes en buitenkansjes.


Antoine de Riedmatten, vennoot bij consultingfirma Deloitte, adviseert de distributeurs dan ook hun prijsimago bij te spijkeren. Volgens hem is dat prijsimago vandaag zelfs belangrijker geworden dan het reële prijsniveau (dat is precies waar het schoentje wringt voor Carrefour, dat er in Frankrijk alles aan doet om zijn imago van dure supermarkt af te gooien). De consument is “verslaafd” geraakt aan promoties. En de distributeurs beseffen dat. Als ze hun marktaandeel willen vergroten – wat dé topprioriteit is en blijft – zit er niets anders op dan die promotiehandschoen op te nemen.

Buurtwinkels boven

“Investir” merkt ook op dat de verschillende ketens op geen investering hebben gekeken om de consument, die trouwens almaar vaker van het ene warenhuis naar het andere “zapt” en van de ene website naar de andere surft, aan zich te binden. Zo zijn er niet alleen flink wat warenhuizen gerenoveerd (wat na de heropening de omzet met meer dan 10% de hoogte injoeg), er kwamen ook heel wat nieuwe vestigingen bij.

 

De trend bleef bovendien dezelfde als de voorbije jaren: de buurtwinkels blijven nog altijd de voorkeur van de consument wegdragen. Het pleit vooral voor de groep Casino, wiens zakenmodel hoofdzakelijk op buurtwinkels is gebaseerd. Al krijgen de Monoprix-vestigingen in de stadscentra (50% Casino, 50% Galeries Lafayette) steeds meer concurrentie van Carrefour Market en A2pas (van de Groep Auchan).

Groeien in de groeilanden…

Als het op buitenlandse expansie aankomt, wijzen alle neuzen alvast in dezelfde richting: iedereen wil zijn graantje meepikken van de opkomende middenklasse in de groeilanden. Terwijl Metro vooral lonkt naar Oost-Europa, hebben Carrefour en Casino hun zinnen gezet op Zuid-Amerika en Azië.


Volgens de financiële analisten van “Investir” blijft de beurs alle vertrouwen hebben in de grote spelers. De voorbije twee jaar scoorde de sector trouwens beter dan het marktgemiddelde. Al zijn het toch vooral de kleinere spelers die de beste prestaties hebben neergezet (Guyenne et Gascogne – dat in Zuidwest-Frankrijk opereert – deed er 40% bij op één jaar tijd). Niettemin steeg ook het Carrefour-aandeel op één jaar tijd met een mooie 10%, dat van Casino met 17%. En dat in moeilijke marktomstandigheden.

In een razend interessant dossier heeft het Franse financiële tijdschrift “Investir” de Franse supermarktgroepen onder de loep genomen. Ook bij onze buren is de business er niet eenvoudiger op geworden, aldus de analisten van “Investir”. Ze krijgen er onder meer te maken met hogere inkoopprijzen, slechte prijsimago's, een hang naar buurtsupers en aanlokkelijke groeilanden. Een interessant rondje gluren bij de buren dus.

Hogere inkoopprijzen

In één jaar tijd zijn de landbouwprijzen met liefst 20 procent gestegen. Daar kwam nog eens de opstoot van de petroleumprijzen bij. En alsof dat nog niet volstond, stortte de zogenoemde Arabische Lente de wereld ook nog in de onzekerheid.


En dus is er de voorbije weken, dit jaar nog meer dan anders al het geval is, op het scherp van de snee onderhandeld tussen leveranciers en supermarktgroepen. “De industrie kwam met tariefverhogingen van gemiddeld 4 tot 5 procent. Na zware discussies lijkt een stijging met 2 procent waarschijnlijk”, liet Jean-Charles Naouri, voorzitter van Casino, zich daags na het einde van de onderhandelingen ontvallen. Ook bij Carrefour heeft men het over “+2”, wat hoe dan ook de hypothese van prijsstijgingen bevestigt.

Minder kopen, méér betalen

Het is nu afwachten hoe de klant op die hogere prijzen zal reageren. Want, zo stelt directeur Jacques Dupré van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI Group: “In 2011 is de kans reëel dat we, net zoals in 2008, meer zullen uitgeven om minder te consumeren.” De voorbije twee jaar had de gemiddelde Fransman zijn supermarktkarretje weer wat voller geladen (de winkels zagen de verkoop in 2009 met 2,3% stijgen en in 2010 met nog eens 2%). Nu is het risico echter reëel dat de consument de broeksriem weer zal aanhalen, dat hij zich minder vaak een “pleziertje” zal gunnen en dat hij meer dan ooit zal afgaan op koopjes en buitenkansjes.


Antoine de Riedmatten, vennoot bij consultingfirma Deloitte, adviseert de distributeurs dan ook hun prijsimago bij te spijkeren. Volgens hem is dat prijsimago vandaag zelfs belangrijker geworden dan het reële prijsniveau (dat is precies waar het schoentje wringt voor Carrefour, dat er in Frankrijk alles aan doet om zijn imago van dure supermarkt af te gooien). De consument is “verslaafd” geraakt aan promoties. En de distributeurs beseffen dat. Als ze hun marktaandeel willen vergroten – wat dé topprioriteit is en blijft – zit er niets anders op dan die promotiehandschoen op te nemen.

Buurtwinkels boven

“Investir” merkt ook op dat de verschillende ketens op geen investering hebben gekeken om de consument, die trouwens almaar vaker van het ene warenhuis naar het andere “zapt” en van de ene website naar de andere surft, aan zich te binden. Zo zijn er niet alleen flink wat warenhuizen gerenoveerd (wat na de heropening de omzet met meer dan 10% de hoogte injoeg), er kwamen ook heel wat nieuwe vestigingen bij.

 

De trend bleef bovendien dezelfde als de voorbije jaren: de buurtwinkels blijven nog altijd de voorkeur van de consument wegdragen. Het pleit vooral voor de groep Casino, wiens zakenmodel hoofdzakelijk op buurtwinkels is gebaseerd. Al krijgen de Monoprix-vestigingen in de stadscentra (50% Casino, 50% Galeries Lafayette) steeds meer concurrentie van Carrefour Market en A2pas (van de Groep Auchan).

Groeien in de groeilanden…

Als het op buitenlandse expansie aankomt, wijzen alle neuzen alvast in dezelfde richting: iedereen wil zijn graantje meepikken van de opkomende middenklasse in de groeilanden. Terwijl Metro vooral lonkt naar Oost-Europa, hebben Carrefour en Casino hun zinnen gezet op Zuid-Amerika en Azië.


Volgens de financiële analisten van “Investir” blijft de beurs alle vertrouwen hebben in de grote spelers. De voorbije twee jaar scoorde de sector trouwens beter dan het marktgemiddelde. Al zijn het toch vooral de kleinere spelers die de beste prestaties hebben neergezet (Guyenne et Gascogne – dat in Zuidwest-Frankrijk opereert – deed er 40% bij op één jaar tijd). Niettemin steeg ook het Carrefour-aandeel op één jaar tijd met een mooie 10%, dat van Casino met 17%. En dat in moeilijke marktomstandigheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top