Het Franse supermarktlandschap doorgelicht

Het Franse supermarktlandschap doorgelicht

In een razend interessant dossier heeft het Franse financiële tijdschrift “Investir” de Franse supermarktgroepen onder de loep genomen. Ook bij onze buren is de business er niet eenvoudiger op geworden, aldus de analisten van “Investir”. Ze krijgen er onder meer te maken met hogere inkoopprijzen, slechte prijsimago's, een hang naar buurtsupers en aanlokkelijke groeilanden. Een interessant rondje gluren bij de buren dus.

Hogere inkoopprijzen

In één jaar tijd zijn de landbouwprijzen met liefst 20 procent gestegen. Daar kwam nog eens de opstoot van de petroleumprijzen bij. En alsof dat nog niet volstond, stortte de zogenoemde Arabische Lente de wereld ook nog in de onzekerheid.


En dus is er de voorbije weken, dit jaar nog meer dan anders al het geval is, op het scherp van de snee onderhandeld tussen leveranciers en supermarktgroepen. “De industrie kwam met tariefverhogingen van gemiddeld 4 tot 5 procent. Na zware discussies lijkt een stijging met 2 procent waarschijnlijk”, liet Jean-Charles Naouri, voorzitter van Casino, zich daags na het einde van de onderhandelingen ontvallen. Ook bij Carrefour heeft men het over “+2”, wat hoe dan ook de hypothese van prijsstijgingen bevestigt.

Minder kopen, méér betalen

Het is nu afwachten hoe de klant op die hogere prijzen zal reageren. Want, zo stelt directeur Jacques Dupré van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI Group: “In 2011 is de kans reëel dat we, net zoals in 2008, meer zullen uitgeven om minder te consumeren.” De voorbije twee jaar had de gemiddelde Fransman zijn supermarktkarretje weer wat voller geladen (de winkels zagen de verkoop in 2009 met 2,3% stijgen en in 2010 met nog eens 2%). Nu is het risico echter reëel dat de consument de broeksriem weer zal aanhalen, dat hij zich minder vaak een “pleziertje” zal gunnen en dat hij meer dan ooit zal afgaan op koopjes en buitenkansjes.


Antoine de Riedmatten, vennoot bij consultingfirma Deloitte, adviseert de distributeurs dan ook hun prijsimago bij te spijkeren. Volgens hem is dat prijsimago vandaag zelfs belangrijker geworden dan het reële prijsniveau (dat is precies waar het schoentje wringt voor Carrefour, dat er in Frankrijk alles aan doet om zijn imago van dure supermarkt af te gooien). De consument is “verslaafd” geraakt aan promoties. En de distributeurs beseffen dat. Als ze hun marktaandeel willen vergroten – wat dé topprioriteit is en blijft – zit er niets anders op dan die promotiehandschoen op te nemen.

Buurtwinkels boven

“Investir” merkt ook op dat de verschillende ketens op geen investering hebben gekeken om de consument, die trouwens almaar vaker van het ene warenhuis naar het andere “zapt” en van de ene website naar de andere surft, aan zich te binden. Zo zijn er niet alleen flink wat warenhuizen gerenoveerd (wat na de heropening de omzet met meer dan 10% de hoogte injoeg), er kwamen ook heel wat nieuwe vestigingen bij.

 

De trend bleef bovendien dezelfde als de voorbije jaren: de buurtwinkels blijven nog altijd de voorkeur van de consument wegdragen. Het pleit vooral voor de groep Casino, wiens zakenmodel hoofdzakelijk op buurtwinkels is gebaseerd. Al krijgen de Monoprix-vestigingen in de stadscentra (50% Casino, 50% Galeries Lafayette) steeds meer concurrentie van Carrefour Market en A2pas (van de Groep Auchan).

Groeien in de groeilanden…

Als het op buitenlandse expansie aankomt, wijzen alle neuzen alvast in dezelfde richting: iedereen wil zijn graantje meepikken van de opkomende middenklasse in de groeilanden. Terwijl Metro vooral lonkt naar Oost-Europa, hebben Carrefour en Casino hun zinnen gezet op Zuid-Amerika en Azië.


Volgens de financiële analisten van “Investir” blijft de beurs alle vertrouwen hebben in de grote spelers. De voorbije twee jaar scoorde de sector trouwens beter dan het marktgemiddelde. Al zijn het toch vooral de kleinere spelers die de beste prestaties hebben neergezet (Guyenne et Gascogne – dat in Zuidwest-Frankrijk opereert – deed er 40% bij op één jaar tijd). Niettemin steeg ook het Carrefour-aandeel op één jaar tijd met een mooie 10%, dat van Casino met 17%. En dat in moeilijke marktomstandigheden.

In een razend interessant dossier heeft het Franse financiële tijdschrift “Investir” de Franse supermarktgroepen onder de loep genomen. Ook bij onze buren is de business er niet eenvoudiger op geworden, aldus de analisten van “Investir”. Ze krijgen er onder meer te maken met hogere inkoopprijzen, slechte prijsimago's, een hang naar buurtsupers en aanlokkelijke groeilanden. Een interessant rondje gluren bij de buren dus.

Hogere inkoopprijzen

In één jaar tijd zijn de landbouwprijzen met liefst 20 procent gestegen. Daar kwam nog eens de opstoot van de petroleumprijzen bij. En alsof dat nog niet volstond, stortte de zogenoemde Arabische Lente de wereld ook nog in de onzekerheid.


En dus is er de voorbije weken, dit jaar nog meer dan anders al het geval is, op het scherp van de snee onderhandeld tussen leveranciers en supermarktgroepen. “De industrie kwam met tariefverhogingen van gemiddeld 4 tot 5 procent. Na zware discussies lijkt een stijging met 2 procent waarschijnlijk”, liet Jean-Charles Naouri, voorzitter van Casino, zich daags na het einde van de onderhandelingen ontvallen. Ook bij Carrefour heeft men het over “+2”, wat hoe dan ook de hypothese van prijsstijgingen bevestigt.

Minder kopen, méér betalen

Het is nu afwachten hoe de klant op die hogere prijzen zal reageren. Want, zo stelt directeur Jacques Dupré van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI Group: “In 2011 is de kans reëel dat we, net zoals in 2008, meer zullen uitgeven om minder te consumeren.” De voorbije twee jaar had de gemiddelde Fransman zijn supermarktkarretje weer wat voller geladen (de winkels zagen de verkoop in 2009 met 2,3% stijgen en in 2010 met nog eens 2%). Nu is het risico echter reëel dat de consument de broeksriem weer zal aanhalen, dat hij zich minder vaak een “pleziertje” zal gunnen en dat hij meer dan ooit zal afgaan op koopjes en buitenkansjes.


Antoine de Riedmatten, vennoot bij consultingfirma Deloitte, adviseert de distributeurs dan ook hun prijsimago bij te spijkeren. Volgens hem is dat prijsimago vandaag zelfs belangrijker geworden dan het reële prijsniveau (dat is precies waar het schoentje wringt voor Carrefour, dat er in Frankrijk alles aan doet om zijn imago van dure supermarkt af te gooien). De consument is “verslaafd” geraakt aan promoties. En de distributeurs beseffen dat. Als ze hun marktaandeel willen vergroten – wat dé topprioriteit is en blijft – zit er niets anders op dan die promotiehandschoen op te nemen.

Buurtwinkels boven

“Investir” merkt ook op dat de verschillende ketens op geen investering hebben gekeken om de consument, die trouwens almaar vaker van het ene warenhuis naar het andere “zapt” en van de ene website naar de andere surft, aan zich te binden. Zo zijn er niet alleen flink wat warenhuizen gerenoveerd (wat na de heropening de omzet met meer dan 10% de hoogte injoeg), er kwamen ook heel wat nieuwe vestigingen bij.

 

De trend bleef bovendien dezelfde als de voorbije jaren: de buurtwinkels blijven nog altijd de voorkeur van de consument wegdragen. Het pleit vooral voor de groep Casino, wiens zakenmodel hoofdzakelijk op buurtwinkels is gebaseerd. Al krijgen de Monoprix-vestigingen in de stadscentra (50% Casino, 50% Galeries Lafayette) steeds meer concurrentie van Carrefour Market en A2pas (van de Groep Auchan).

Groeien in de groeilanden…

Als het op buitenlandse expansie aankomt, wijzen alle neuzen alvast in dezelfde richting: iedereen wil zijn graantje meepikken van de opkomende middenklasse in de groeilanden. Terwijl Metro vooral lonkt naar Oost-Europa, hebben Carrefour en Casino hun zinnen gezet op Zuid-Amerika en Azië.


Volgens de financiële analisten van “Investir” blijft de beurs alle vertrouwen hebben in de grote spelers. De voorbije twee jaar scoorde de sector trouwens beter dan het marktgemiddelde. Al zijn het toch vooral de kleinere spelers die de beste prestaties hebben neergezet (Guyenne et Gascogne – dat in Zuidwest-Frankrijk opereert – deed er 40% bij op één jaar tijd). Niettemin steeg ook het Carrefour-aandeel op één jaar tijd met een mooie 10%, dat van Casino met 17%. En dat in moeilijke marktomstandigheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top