Het Franse supermarktlandschap doorgelicht

Het Franse supermarktlandschap doorgelicht

In een razend interessant dossier heeft het Franse financiële tijdschrift “Investir” de Franse supermarktgroepen onder de loep genomen. Ook bij onze buren is de business er niet eenvoudiger op geworden, aldus de analisten van “Investir”. Ze krijgen er onder meer te maken met hogere inkoopprijzen, slechte prijsimago's, een hang naar buurtsupers en aanlokkelijke groeilanden. Een interessant rondje gluren bij de buren dus.

Hogere inkoopprijzen

In één jaar tijd zijn de landbouwprijzen met liefst 20 procent gestegen. Daar kwam nog eens de opstoot van de petroleumprijzen bij. En alsof dat nog niet volstond, stortte de zogenoemde Arabische Lente de wereld ook nog in de onzekerheid.


En dus is er de voorbije weken, dit jaar nog meer dan anders al het geval is, op het scherp van de snee onderhandeld tussen leveranciers en supermarktgroepen. “De industrie kwam met tariefverhogingen van gemiddeld 4 tot 5 procent. Na zware discussies lijkt een stijging met 2 procent waarschijnlijk”, liet Jean-Charles Naouri, voorzitter van Casino, zich daags na het einde van de onderhandelingen ontvallen. Ook bij Carrefour heeft men het over “+2”, wat hoe dan ook de hypothese van prijsstijgingen bevestigt.

Minder kopen, méér betalen

Het is nu afwachten hoe de klant op die hogere prijzen zal reageren. Want, zo stelt directeur Jacques Dupré van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI Group: “In 2011 is de kans reëel dat we, net zoals in 2008, meer zullen uitgeven om minder te consumeren.” De voorbije twee jaar had de gemiddelde Fransman zijn supermarktkarretje weer wat voller geladen (de winkels zagen de verkoop in 2009 met 2,3% stijgen en in 2010 met nog eens 2%). Nu is het risico echter reëel dat de consument de broeksriem weer zal aanhalen, dat hij zich minder vaak een “pleziertje” zal gunnen en dat hij meer dan ooit zal afgaan op koopjes en buitenkansjes.


Antoine de Riedmatten, vennoot bij consultingfirma Deloitte, adviseert de distributeurs dan ook hun prijsimago bij te spijkeren. Volgens hem is dat prijsimago vandaag zelfs belangrijker geworden dan het reële prijsniveau (dat is precies waar het schoentje wringt voor Carrefour, dat er in Frankrijk alles aan doet om zijn imago van dure supermarkt af te gooien). De consument is “verslaafd” geraakt aan promoties. En de distributeurs beseffen dat. Als ze hun marktaandeel willen vergroten – wat dé topprioriteit is en blijft – zit er niets anders op dan die promotiehandschoen op te nemen.

Buurtwinkels boven

“Investir” merkt ook op dat de verschillende ketens op geen investering hebben gekeken om de consument, die trouwens almaar vaker van het ene warenhuis naar het andere “zapt” en van de ene website naar de andere surft, aan zich te binden. Zo zijn er niet alleen flink wat warenhuizen gerenoveerd (wat na de heropening de omzet met meer dan 10% de hoogte injoeg), er kwamen ook heel wat nieuwe vestigingen bij.

 

De trend bleef bovendien dezelfde als de voorbije jaren: de buurtwinkels blijven nog altijd de voorkeur van de consument wegdragen. Het pleit vooral voor de groep Casino, wiens zakenmodel hoofdzakelijk op buurtwinkels is gebaseerd. Al krijgen de Monoprix-vestigingen in de stadscentra (50% Casino, 50% Galeries Lafayette) steeds meer concurrentie van Carrefour Market en A2pas (van de Groep Auchan).

Groeien in de groeilanden…

Als het op buitenlandse expansie aankomt, wijzen alle neuzen alvast in dezelfde richting: iedereen wil zijn graantje meepikken van de opkomende middenklasse in de groeilanden. Terwijl Metro vooral lonkt naar Oost-Europa, hebben Carrefour en Casino hun zinnen gezet op Zuid-Amerika en Azië.


Volgens de financiële analisten van “Investir” blijft de beurs alle vertrouwen hebben in de grote spelers. De voorbije twee jaar scoorde de sector trouwens beter dan het marktgemiddelde. Al zijn het toch vooral de kleinere spelers die de beste prestaties hebben neergezet (Guyenne et Gascogne – dat in Zuidwest-Frankrijk opereert – deed er 40% bij op één jaar tijd). Niettemin steeg ook het Carrefour-aandeel op één jaar tijd met een mooie 10%, dat van Casino met 17%. En dat in moeilijke marktomstandigheden.

In een razend interessant dossier heeft het Franse financiële tijdschrift “Investir” de Franse supermarktgroepen onder de loep genomen. Ook bij onze buren is de business er niet eenvoudiger op geworden, aldus de analisten van “Investir”. Ze krijgen er onder meer te maken met hogere inkoopprijzen, slechte prijsimago's, een hang naar buurtsupers en aanlokkelijke groeilanden. Een interessant rondje gluren bij de buren dus.

Hogere inkoopprijzen

In één jaar tijd zijn de landbouwprijzen met liefst 20 procent gestegen. Daar kwam nog eens de opstoot van de petroleumprijzen bij. En alsof dat nog niet volstond, stortte de zogenoemde Arabische Lente de wereld ook nog in de onzekerheid.


En dus is er de voorbije weken, dit jaar nog meer dan anders al het geval is, op het scherp van de snee onderhandeld tussen leveranciers en supermarktgroepen. “De industrie kwam met tariefverhogingen van gemiddeld 4 tot 5 procent. Na zware discussies lijkt een stijging met 2 procent waarschijnlijk”, liet Jean-Charles Naouri, voorzitter van Casino, zich daags na het einde van de onderhandelingen ontvallen. Ook bij Carrefour heeft men het over “+2”, wat hoe dan ook de hypothese van prijsstijgingen bevestigt.

Minder kopen, méér betalen

Het is nu afwachten hoe de klant op die hogere prijzen zal reageren. Want, zo stelt directeur Jacques Dupré van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI Group: “In 2011 is de kans reëel dat we, net zoals in 2008, meer zullen uitgeven om minder te consumeren.” De voorbije twee jaar had de gemiddelde Fransman zijn supermarktkarretje weer wat voller geladen (de winkels zagen de verkoop in 2009 met 2,3% stijgen en in 2010 met nog eens 2%). Nu is het risico echter reëel dat de consument de broeksriem weer zal aanhalen, dat hij zich minder vaak een “pleziertje” zal gunnen en dat hij meer dan ooit zal afgaan op koopjes en buitenkansjes.


Antoine de Riedmatten, vennoot bij consultingfirma Deloitte, adviseert de distributeurs dan ook hun prijsimago bij te spijkeren. Volgens hem is dat prijsimago vandaag zelfs belangrijker geworden dan het reële prijsniveau (dat is precies waar het schoentje wringt voor Carrefour, dat er in Frankrijk alles aan doet om zijn imago van dure supermarkt af te gooien). De consument is “verslaafd” geraakt aan promoties. En de distributeurs beseffen dat. Als ze hun marktaandeel willen vergroten – wat dé topprioriteit is en blijft – zit er niets anders op dan die promotiehandschoen op te nemen.

Buurtwinkels boven

“Investir” merkt ook op dat de verschillende ketens op geen investering hebben gekeken om de consument, die trouwens almaar vaker van het ene warenhuis naar het andere “zapt” en van de ene website naar de andere surft, aan zich te binden. Zo zijn er niet alleen flink wat warenhuizen gerenoveerd (wat na de heropening de omzet met meer dan 10% de hoogte injoeg), er kwamen ook heel wat nieuwe vestigingen bij.

 

De trend bleef bovendien dezelfde als de voorbije jaren: de buurtwinkels blijven nog altijd de voorkeur van de consument wegdragen. Het pleit vooral voor de groep Casino, wiens zakenmodel hoofdzakelijk op buurtwinkels is gebaseerd. Al krijgen de Monoprix-vestigingen in de stadscentra (50% Casino, 50% Galeries Lafayette) steeds meer concurrentie van Carrefour Market en A2pas (van de Groep Auchan).

Groeien in de groeilanden…

Als het op buitenlandse expansie aankomt, wijzen alle neuzen alvast in dezelfde richting: iedereen wil zijn graantje meepikken van de opkomende middenklasse in de groeilanden. Terwijl Metro vooral lonkt naar Oost-Europa, hebben Carrefour en Casino hun zinnen gezet op Zuid-Amerika en Azië.


Volgens de financiële analisten van “Investir” blijft de beurs alle vertrouwen hebben in de grote spelers. De voorbije twee jaar scoorde de sector trouwens beter dan het marktgemiddelde. Al zijn het toch vooral de kleinere spelers die de beste prestaties hebben neergezet (Guyenne et Gascogne – dat in Zuidwest-Frankrijk opereert – deed er 40% bij op één jaar tijd). Niettemin steeg ook het Carrefour-aandeel op één jaar tijd met een mooie 10%, dat van Casino met 17%. En dat in moeilijke marktomstandigheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top