RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe sterke FMCG-merken groeien

icon
Food1 juni, 2017

Het recept voor groei in FMCG is niet geheim: verhoog je penetratie. Op wereldvlak zijn Colgate, Nivea, Dove en Vim daar het sterkst in: zij breiden hun actieterrein voortdurend uit naar nieuwe markten. 

Consumentenvoorkeur

Niet onlogisch: groei realiseren deze merken vooral in groeimarkten. Die vertegenwoordigden in 2016 voor het eerst meer dan de helft van de wereldwijde consumentenbestedingen aan merkproducten, zo berekende marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel in de vijfde editie van zijn Brand Footprint rapport, waarin het op zoek gaat naar de groeifactoren die het succes van merkproducten bepalen. 

 

Een indrukwekkend werkstuk, afgaande op de cijfers: de analisten bekeken 15.300 merken in 200 categorieën in 43 landen op vijf continenten, die samen 73% van de wereldbevolking vertegenwoordigen. Dat leidde opnieuw tot een top-50 van de grootste wereldmerken, waarin Coca-Cola stevig op de eerste plaats blijft staan, op enige afstand gevolgd door Colgate en Lifebuoy.

 

Penetratie is de sleutel

Zo’n rangschikking is leuk, maar veel interessanter zijn de inzichten achter de hitparade. Waar halen die wereldmerken hun sterke positie vandaan? Welnu, dat klinkt bedrieglijk eenvoudig: de grootste merken ter wereld zijn de merken die de meeste kopers aantrekken. En merken die het snelst groeien, weten de meeste nieuwe kopers aan te trekken. 

 

Het is dus niet zo dat ze per se meer weten te verkopen aan hun bestaande kopersgroep: dat doen ze ook wel, maar het bepaalt niet hun succes. Het gaat niet om frequentie, wel om penetratie. Een belangrijke nuance. En als je weet dat 40% van de merken minder dan 5% bereikt van de gezinnen in een land, dan begrijp je dat er nog veel groeimarge is voor alle merken. 

 

Zelfs Colgate, het merk met de hoogste penetratie ter wereld, bereikt ‘slechts’ 62% van de wereldpopulatie. Dat opent perspectieven: één percentpunt groei in wereldwijde penetratie betekent dat een merk 11 miljoen bijkomende kopende huishoudens bereikt. Dat is precies waar haarverzorgingsmerk Sunsilk in 2016 in slaagde: 11 miljoen nieuwe gezinnen bereiken, vooral in groeimarkten. Daardoor haalt het merk nu voor het eerst de top-10.

 

Strategische pistes

Welke strategieën hanteren wereldmerken om te groeien? Eén piste is het aanspreken van nieuwe consumentennoden. Zo ontwikkelde Nescafé in het Verenigd Koninkrijk een nieuw concept van koffie on-the-go: koffie die je thuis maakt en meeneemt voor onderweg (de Azera). Een andere is het aanboren van nieuwe consumptiemomenten: rijstmerk Gallo lanceerde in Argentinië een range van gezonde, zoete en hartige rijstsnacks. Merken kunnen zich in nieuwe categorieën begeven, zoals wasverzachter Downy van P&G dat ook luchtverfrissers en kaarsen op de markt bracht. 

Om bijkomende doelgroepen aan te spreken, ontwikkelen merken nieuwe varianten. Ben & Jerry’s bijvoorbeeld ontwikkelde ook veganistische recepten. En uiteraard groeien merken ook door hun geografische aanwezigheid uit te breiden, zoals Heinz dat zijn ketchup stap voor stap in nieuwe Chinese regio’s introduceert, of Dove dat met babyproducten de Indiase markt aanpakt.

 

Vier groeiende wereldmerken

Kantar vond vier wereldmerken die erin geslaagd zijn om vijf jaren op een rij significant te groeien. Dit zijn de lichtende voorbeelden.

* Colgate is het grootste verzorgingsmerk ter wereld en het is ook het enige merk dat gekocht wordt door meer dan de helft van de wereldbevolking. Het merk wist meer shoppers aan te trekken dan eender welk ander merk over de laatste vijf jaar. Eén van de succesfactoren daarbij is het feit dat Colgate zich aanpast aan lokale smaakvoorkeuren. 

* Nivea weet een sterke merkidentiteit te koppelen aan grote innovaties en voortdurende investeringen in merkbekendheid. Onder meer als gevolg van een bekroonde campagne rond zonbescherming voor kinderen wist het merk afgelopen jaar tien plaatsen te stijgen in de Braziliaanse rangschikking.

* Vim, het schoonmaakmerk van Unilever dat oudere jongeren ook bij ons gekend hebben, dankt zijn groei vandaag aan een voortdurende uitbreiding van activiteiten in groeimarkten, waarbij het sneller op nieuwe consumentennoden weet in te spelen dan concurrenten.

* Dove, ook van Unilever, verleidde wel 14 miljoen nieuwe huishoudens in 2016. Het merk blijft uitbreiden naar nieuwe categorieën en nieuwe markten, waardoor het wereldwijd nieuwe consumenten blijft aantrekken.

 

Lees ook: Dit zijn de populairste FMCG-merken

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN