Huismerken steeds populairder | RetailDetail

Huismerken steeds populairder

Huismerken steeds populairder

Huismerken hebben volop van de economische crisis geprofiteerd. Het groeiende succes van de producten is nochtans ook duurzaam. Reeds twee decennia winnen huismerken voortdurend aan populariteit en aanbod. Dat fabrikanten aan de alarmbel trekken en de huismerken in diskrediet proberen te brengen, haalt weinig uit.

92% wil meer huismerken

In Europa zouden huismerken reeds een marktaandeel van 35% hebben in retailsector. Daarmee is dit continent de grootste markt voor huismerken. In de Verenigde Staten halen de merken net geen 20%. Over de hele wereld hebben consumenten tijdens de crisis echter massaal hun toevlucht tot de goedkopere huismerken genomen. 61% van de ondervraagden in  een studie van Nielsen zou de voorbije jaren meer producten van een huismerk hebben gekocht.


Het succes van de huismerken is nochtans niet alleen te danken aan de economische crisis. In Europa (92%) en de Verenigde Staten (94%) verklaren zowat alle participerende consumenten in de toekomst meer huismerken te willen kopen, ongeacht economisch herstel.
Merkfabrikanten laten daarom meer en meer optekenen dat huismerken een reëel gevaar vormen, zowel voor de producent als voor de consument. “Niets van aan”, countert een studie van de Europese Comissie de aantijgingen echter.

Merkfabrikanten geen reden tot klagen

De Europese Commissie heeft naar aanleiding van de kritiek door fabrikanten een studie laten uitvoeren, waaruit blijkt dat huismerkartikelen van supermarkten noch een bedreiging vormen voor de levensvatbaarheid van de levensmiddelenindustrie, noch een negatieve impact hebben op het innovatievermogen van deze industrie. De concurrentie van de huismerken zou integendeel een stimulans tot innovatie vormen.


Bovendien onderstreept Nielsen op zijn beurt dat marktleiders nauwelijks hinder ondervinden van de huismerken. Wel dreigen er bij de kleinere merken slachtoffers te vallen als deze trend zich, net zoals de afgelopen twee decennia, blijft verder zetten.

 

Huismerken hebben volop van de economische crisis geprofiteerd. Het groeiende succes van de producten is nochtans ook duurzaam. Reeds twee decennia winnen huismerken voortdurend aan populariteit en aanbod. Dat fabrikanten aan de alarmbel trekken en de huismerken in diskrediet proberen te brengen, haalt weinig uit.

92% wil meer huismerken

In Europa zouden huismerken reeds een marktaandeel van 35% hebben in retailsector. Daarmee is dit continent de grootste markt voor huismerken. In de Verenigde Staten halen de merken net geen 20%. Over de hele wereld hebben consumenten tijdens de crisis echter massaal hun toevlucht tot de goedkopere huismerken genomen. 61% van de ondervraagden in  een studie van Nielsen zou de voorbije jaren meer producten van een huismerk hebben gekocht.


Het succes van de huismerken is nochtans niet alleen te danken aan de economische crisis. In Europa (92%) en de Verenigde Staten (94%) verklaren zowat alle participerende consumenten in de toekomst meer huismerken te willen kopen, ongeacht economisch herstel.
Merkfabrikanten laten daarom meer en meer optekenen dat huismerken een reëel gevaar vormen, zowel voor de producent als voor de consument. “Niets van aan”, countert een studie van de Europese Comissie de aantijgingen echter.

Merkfabrikanten geen reden tot klagen

De Europese Commissie heeft naar aanleiding van de kritiek door fabrikanten een studie laten uitvoeren, waaruit blijkt dat huismerkartikelen van supermarkten noch een bedreiging vormen voor de levensvatbaarheid van de levensmiddelenindustrie, noch een negatieve impact hebben op het innovatievermogen van deze industrie. De concurrentie van de huismerken zou integendeel een stimulans tot innovatie vormen.


Bovendien onderstreept Nielsen op zijn beurt dat marktleiders nauwelijks hinder ondervinden van de huismerken. Wel dreigen er bij de kleinere merken slachtoffers te vallen als deze trend zich, net zoals de afgelopen twee decennia, blijft verder zetten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.