Huismerken steeds populairder

Huismerken steeds populairder

Huismerken hebben volop van de economische crisis geprofiteerd. Het groeiende succes van de producten is nochtans ook duurzaam. Reeds twee decennia winnen huismerken voortdurend aan populariteit en aanbod. Dat fabrikanten aan de alarmbel trekken en de huismerken in diskrediet proberen te brengen, haalt weinig uit.

92% wil meer huismerken

In Europa zouden huismerken reeds een marktaandeel van 35% hebben in retailsector. Daarmee is dit continent de grootste markt voor huismerken. In de Verenigde Staten halen de merken net geen 20%. Over de hele wereld hebben consumenten tijdens de crisis echter massaal hun toevlucht tot de goedkopere huismerken genomen. 61% van de ondervraagden in  een studie van Nielsen zou de voorbije jaren meer producten van een huismerk hebben gekocht.


Het succes van de huismerken is nochtans niet alleen te danken aan de economische crisis. In Europa (92%) en de Verenigde Staten (94%) verklaren zowat alle participerende consumenten in de toekomst meer huismerken te willen kopen, ongeacht economisch herstel.
Merkfabrikanten laten daarom meer en meer optekenen dat huismerken een reëel gevaar vormen, zowel voor de producent als voor de consument. “Niets van aan”, countert een studie van de Europese Comissie de aantijgingen echter.

Merkfabrikanten geen reden tot klagen

De Europese Commissie heeft naar aanleiding van de kritiek door fabrikanten een studie laten uitvoeren, waaruit blijkt dat huismerkartikelen van supermarkten noch een bedreiging vormen voor de levensvatbaarheid van de levensmiddelenindustrie, noch een negatieve impact hebben op het innovatievermogen van deze industrie. De concurrentie van de huismerken zou integendeel een stimulans tot innovatie vormen.


Bovendien onderstreept Nielsen op zijn beurt dat marktleiders nauwelijks hinder ondervinden van de huismerken. Wel dreigen er bij de kleinere merken slachtoffers te vallen als deze trend zich, net zoals de afgelopen twee decennia, blijft verder zetten.

 

Huismerken hebben volop van de economische crisis geprofiteerd. Het groeiende succes van de producten is nochtans ook duurzaam. Reeds twee decennia winnen huismerken voortdurend aan populariteit en aanbod. Dat fabrikanten aan de alarmbel trekken en de huismerken in diskrediet proberen te brengen, haalt weinig uit.

92% wil meer huismerken

In Europa zouden huismerken reeds een marktaandeel van 35% hebben in retailsector. Daarmee is dit continent de grootste markt voor huismerken. In de Verenigde Staten halen de merken net geen 20%. Over de hele wereld hebben consumenten tijdens de crisis echter massaal hun toevlucht tot de goedkopere huismerken genomen. 61% van de ondervraagden in  een studie van Nielsen zou de voorbije jaren meer producten van een huismerk hebben gekocht.


Het succes van de huismerken is nochtans niet alleen te danken aan de economische crisis. In Europa (92%) en de Verenigde Staten (94%) verklaren zowat alle participerende consumenten in de toekomst meer huismerken te willen kopen, ongeacht economisch herstel.
Merkfabrikanten laten daarom meer en meer optekenen dat huismerken een reëel gevaar vormen, zowel voor de producent als voor de consument. “Niets van aan”, countert een studie van de Europese Comissie de aantijgingen echter.

Merkfabrikanten geen reden tot klagen

De Europese Commissie heeft naar aanleiding van de kritiek door fabrikanten een studie laten uitvoeren, waaruit blijkt dat huismerkartikelen van supermarkten noch een bedreiging vormen voor de levensvatbaarheid van de levensmiddelenindustrie, noch een negatieve impact hebben op het innovatievermogen van deze industrie. De concurrentie van de huismerken zou integendeel een stimulans tot innovatie vormen.


Bovendien onderstreept Nielsen op zijn beurt dat marktleiders nauwelijks hinder ondervinden van de huismerken. Wel dreigen er bij de kleinere merken slachtoffers te vallen als deze trend zich, net zoals de afgelopen twee decennia, blijft verder zetten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top