Huismerken steeds populairder

Huismerken steeds populairder

Huismerken hebben volop van de economische crisis geprofiteerd. Het groeiende succes van de producten is nochtans ook duurzaam. Reeds twee decennia winnen huismerken voortdurend aan populariteit en aanbod. Dat fabrikanten aan de alarmbel trekken en de huismerken in diskrediet proberen te brengen, haalt weinig uit.

92% wil meer huismerken

In Europa zouden huismerken reeds een marktaandeel van 35% hebben in retailsector. Daarmee is dit continent de grootste markt voor huismerken. In de Verenigde Staten halen de merken net geen 20%. Over de hele wereld hebben consumenten tijdens de crisis echter massaal hun toevlucht tot de goedkopere huismerken genomen. 61% van de ondervraagden in  een studie van Nielsen zou de voorbije jaren meer producten van een huismerk hebben gekocht.


Het succes van de huismerken is nochtans niet alleen te danken aan de economische crisis. In Europa (92%) en de Verenigde Staten (94%) verklaren zowat alle participerende consumenten in de toekomst meer huismerken te willen kopen, ongeacht economisch herstel.
Merkfabrikanten laten daarom meer en meer optekenen dat huismerken een reëel gevaar vormen, zowel voor de producent als voor de consument. “Niets van aan”, countert een studie van de Europese Comissie de aantijgingen echter.

Merkfabrikanten geen reden tot klagen

De Europese Commissie heeft naar aanleiding van de kritiek door fabrikanten een studie laten uitvoeren, waaruit blijkt dat huismerkartikelen van supermarkten noch een bedreiging vormen voor de levensvatbaarheid van de levensmiddelenindustrie, noch een negatieve impact hebben op het innovatievermogen van deze industrie. De concurrentie van de huismerken zou integendeel een stimulans tot innovatie vormen.


Bovendien onderstreept Nielsen op zijn beurt dat marktleiders nauwelijks hinder ondervinden van de huismerken. Wel dreigen er bij de kleinere merken slachtoffers te vallen als deze trend zich, net zoals de afgelopen twee decennia, blijft verder zetten.

 

Huismerken hebben volop van de economische crisis geprofiteerd. Het groeiende succes van de producten is nochtans ook duurzaam. Reeds twee decennia winnen huismerken voortdurend aan populariteit en aanbod. Dat fabrikanten aan de alarmbel trekken en de huismerken in diskrediet proberen te brengen, haalt weinig uit.

92% wil meer huismerken

In Europa zouden huismerken reeds een marktaandeel van 35% hebben in retailsector. Daarmee is dit continent de grootste markt voor huismerken. In de Verenigde Staten halen de merken net geen 20%. Over de hele wereld hebben consumenten tijdens de crisis echter massaal hun toevlucht tot de goedkopere huismerken genomen. 61% van de ondervraagden in  een studie van Nielsen zou de voorbije jaren meer producten van een huismerk hebben gekocht.


Het succes van de huismerken is nochtans niet alleen te danken aan de economische crisis. In Europa (92%) en de Verenigde Staten (94%) verklaren zowat alle participerende consumenten in de toekomst meer huismerken te willen kopen, ongeacht economisch herstel.
Merkfabrikanten laten daarom meer en meer optekenen dat huismerken een reëel gevaar vormen, zowel voor de producent als voor de consument. “Niets van aan”, countert een studie van de Europese Comissie de aantijgingen echter.

Merkfabrikanten geen reden tot klagen

De Europese Commissie heeft naar aanleiding van de kritiek door fabrikanten een studie laten uitvoeren, waaruit blijkt dat huismerkartikelen van supermarkten noch een bedreiging vormen voor de levensvatbaarheid van de levensmiddelenindustrie, noch een negatieve impact hebben op het innovatievermogen van deze industrie. De concurrentie van de huismerken zou integendeel een stimulans tot innovatie vormen.


Bovendien onderstreept Nielsen op zijn beurt dat marktleiders nauwelijks hinder ondervinden van de huismerken. Wel dreigen er bij de kleinere merken slachtoffers te vallen als deze trend zich, net zoals de afgelopen twee decennia, blijft verder zetten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs. Beleggers leken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet. Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Filet Pur: Een bende incompetente kwasten

23/06/2017

Sinds vorige vrijdag is het helder: slechts één retailer op aarde weet waar de klepel hangt. De anderen modderen maar wat aan. Of ze nu Jef, Dick of Alexandre heten. Hier is alweer een frisse kijk op de week, door RetailDetail Food

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

Back to top