Huyghebaert (Prima, Cashwell) failliet verklaard

Huyghebaert (Prima, Cashwell) failliet verklaard

De Mechelse voedingsgroothandel Huyghebaert heeft gisteren de boeken neergelegd. De groep boven Prima, Cashwell en Uw Buurtwinkel had een woelig jaar achter de rug, dat nu dus eindigt in een faillissement. 97 banen staan op de tocht.

Woelig jaar achter de rug

Vorig jaar al kondigde Huyghebaert een collectief ontslag aan, omdat de groep te maken kreeg met fors dalende omzetten. Ook de winst zakte in het boekjaar 2012 al met 80%. Volgens kenners had het bedrijf het moeilijk om stand te houden in de steeds competitievere markt in België.

 

Pogingen om de bakens te verzetten, zoals een overname door de Kempische groep Heylen, draaiden op niets uit en de stoelendans aan de top (met drie verschillende CEO's op één jaar tijd) bleek faliekant voor het vertrouwen van de banken. "Uit al die verschuivingen aan de top blijkt een weinig doordacht handelen door de eigenaarsfamilie, en daardoor heeft huisbank BNP Paribas Fortis waarschijnlijk versneld het vertrouwen opgezegd", aldus RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck.

 

97 jobs staan op de tocht, het grootste deel daarvan in het Mechelse depot. Er heerst nog grote onduidelijkheid over het lot van de Cashwell-winkels, die ook tot de Huyghebaert-groep behoren.

 

"Leemte na overlijden topman Appel"

Volgens Snoeck kwam het bedrijf in de problemen na het overlijden van topman Marc Appel in 2010. Hij was de stuwende kracht achter de wederopstanding van de Prima-winkels, maar overleed vier jaar geleden plots aan een hartstilstand.

 

Snoeck vermoedt dat het tactisch geen goede zet van de eigenaarsfamilie was om daarna de touwtjes weer in eigen handen te nemen, in plaats van een nieuwe gespecialiseerde topman aan te duiden die het bedrijf van dichterbij kon opvolgen: "In de huidige markt worden klanten steeds veeleisender, en je moet continu op je hoede zijn om je klanten te blijven volgen." Ook de situatie waarin twee derde van de omzet gegenereerd werd door 80 winkels (Prima), noemt retailkenner Snoeck "ongezond".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top