Kraft Foods ziet winst afkalven in derde kwartaal | RetailDetail

Kraft Foods ziet winst afkalven in derde kwartaal

Kraft Foods ziet winst afkalven in derde kwartaal

Het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Kraft Foods, bekend van onder meer Philadelphia-smeerkaas, heeft in het derde kwartaal zijn winst zien dalen bij een gelijk gebleven omzet.

Hogere prijzen, grotere kortingen

In vergelijking met een jaar eerder daalde de nettowinst bij Kraft Foods met bijna 11% tot 446 miljoen dollar, omgerekend 350 miljoen euro. De omzet bleef dan weer gelijk op 4,4 miljard dollar of bijna 3,5 miljard euro, iets lager dan de analisten hadden voorspeld.

 

Kraft is er naar eigen zeggen in geslaagd de prijs van meer dan de helft van zijn producten te verhogen om de hogere grondstofkosten op te vangen. Al heeft dat wel gewogen op de verkoop van sommige producten. Tegelijk moest de groep flinke kortingen toekennen om de verkoop van maaltijden en desserts te stimuleren, waardoor de omzet van dat segment met 6,7% daalde. Alles samen bedroeg Krafts brutomarge het voorbije kwartaal 29,3%, tegenover 33,8% een jaar eerder.

 

"Tot dusver is onze strategie van prijsbeleid op basis van grondstoffen succesvol geweest, maar op andere terreinen is onze uitvoering wisselvallig", zei topman Tony Vernon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".