Kraft Foods ziet winst afkalven in derde kwartaal | RetailDetail

Kraft Foods ziet winst afkalven in derde kwartaal

Kraft Foods ziet winst afkalven in derde kwartaal

Het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Kraft Foods, bekend van onder meer Philadelphia-smeerkaas, heeft in het derde kwartaal zijn winst zien dalen bij een gelijk gebleven omzet.

Hogere prijzen, grotere kortingen

In vergelijking met een jaar eerder daalde de nettowinst bij Kraft Foods met bijna 11% tot 446 miljoen dollar, omgerekend 350 miljoen euro. De omzet bleef dan weer gelijk op 4,4 miljard dollar of bijna 3,5 miljard euro, iets lager dan de analisten hadden voorspeld.

 

Kraft is er naar eigen zeggen in geslaagd de prijs van meer dan de helft van zijn producten te verhogen om de hogere grondstofkosten op te vangen. Al heeft dat wel gewogen op de verkoop van sommige producten. Tegelijk moest de groep flinke kortingen toekennen om de verkoop van maaltijden en desserts te stimuleren, waardoor de omzet van dat segment met 6,7% daalde. Alles samen bedroeg Krafts brutomarge het voorbije kwartaal 29,3%, tegenover 33,8% een jaar eerder.

 

"Tot dusver is onze strategie van prijsbeleid op basis van grondstoffen succesvol geweest, maar op andere terreinen is onze uitvoering wisselvallig", zei topman Tony Vernon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top