Kraft Foods ziet winst afkalven in derde kwartaal | RetailDetail

Kraft Foods ziet winst afkalven in derde kwartaal

Kraft Foods ziet winst afkalven in derde kwartaal

Het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Kraft Foods, bekend van onder meer Philadelphia-smeerkaas, heeft in het derde kwartaal zijn winst zien dalen bij een gelijk gebleven omzet.

Hogere prijzen, grotere kortingen

In vergelijking met een jaar eerder daalde de nettowinst bij Kraft Foods met bijna 11% tot 446 miljoen dollar, omgerekend 350 miljoen euro. De omzet bleef dan weer gelijk op 4,4 miljard dollar of bijna 3,5 miljard euro, iets lager dan de analisten hadden voorspeld.

 

Kraft is er naar eigen zeggen in geslaagd de prijs van meer dan de helft van zijn producten te verhogen om de hogere grondstofkosten op te vangen. Al heeft dat wel gewogen op de verkoop van sommige producten. Tegelijk moest de groep flinke kortingen toekennen om de verkoop van maaltijden en desserts te stimuleren, waardoor de omzet van dat segment met 6,7% daalde. Alles samen bedroeg Krafts brutomarge het voorbije kwartaal 29,3%, tegenover 33,8% een jaar eerder.

 

"Tot dusver is onze strategie van prijsbeleid op basis van grondstoffen succesvol geweest, maar op andere terreinen is onze uitvoering wisselvallig", zei topman Tony Vernon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.