RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo zien studenten de toekomst van de supermarkt

icon
Food27 april, 2017

Digitale diensten maken een bezoek aan de supermarkt efficiënter, gebruiksvriendelijker en inspirerender, als je het aan jongeren vraagt. Supermarkten laten ook veel kansen liggen op sociale media, vinden ze.

‘Digital natives’

Kunnen supermarkten de consumenten meer gebruiksgemak, een efficiëntere tijdsbesteding en een gezonde dosis inspiratie bieden? De laatstejaarsstudenten crossmediamanagement aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) onderzochten de mogelijkheden. In tegenstelling tot veel waarnemers zien zij wél een potentieel voor e-commerce in voeding. 

 

Immers, als Belgen traditionele shoppers blijven, dan is dat niet alleen uit gewoonte, maar ook omdat de gebruiksvriendelijkheid en de prijstransparantie van de onlineverkoopplatformen in het verleden soms te wensen overlieten, vertelt laatstejaarsstudent Marianne Michels. Zodra consumenten de digitale verkoopkanalen gevonden hebben, zijn ze wel vaak overtuigd. 

 

“Dit effect zien we vooral bij gebruikers die reeds aankopen deden bij bol.com of Zalando. Het zijn meestal digital natives met een drukke agenda, die toch gezond willen leven en willen kiezen uit een uitgebreid assortiment tegen de beste prijs. Kortom, het profiel van het nieuwe gezin. Logisch dus dat het aandeel digitale aankopen elk jaar een pertinente stijging kent. Supermarkten zoals Colruyt en Lidl maken er dan ook volop werk van om hun digitale verkoopkanalen nog gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken.” 

 

Gemeenschap opbouwen

Supermarktketens laten grote opportuniteiten liggen op sociale media, vinden de studenten. “Facebook en Twitter worden nu vaak gebruikt om klachten of vragen te beantwoorden. Deze kanalen bieden echter veel meer mogelijkheden. Ze zijn ideaal om een community op te bouwen. Zo bestaan er heel wat Facebook-topics rond gezonde, glutenvrije of biologische voeding. Waarom daar als retailer niet op inspelen?” vertelt Dieter Smets, die een strategisch plan voor 2017 uittekende voor een retailer gespecialiseerd in biologische voeding. 

 

“De kwaliteit van de content is cruciaal. Op platte promoties haken consumenten op lange termijn af. Maar als je kan inspelen op de leefwereld van je klant, worden ze vaak zelf ambassadeur van je merk. Ook het inzetten van bloggers is een effectieve manier om kwaliteitsvolle content te genereren en een gemeenschap van fans op te bouwen. Deze content verhoogt ook de kans dat je website wordt opgepikt in de zoekresultaten van Google.” 

 

Digitale assistent

De doorbraak van artificiële intelligentie, iBeacons, slimme sensoren en spraaktechnologie biedt heel wat nieuwe mogelijkheden. “Een digitale supermarktassistent op je smartphone of smartwatch is niet meer veraf”, vertelt Greg Janssens, die met zijn eindwerk volop inzette op innovatie. “Zo kan iemand die intensief sport, in de winkel berichten krijgen over voeding die je trainingsschema ondersteunen.” 

 

Zo’n assistent zou shoppers op basis van hun boodschappenlijstje het optimale wandelparcours in de winkel kunnen aanbieden, de totale prijs of ecologische voetafdruk van hun aankopen berekenen, of nieuwe recepten voorstellen op basis van hun levensstijl. Jazz Deketelaere bedacht samen met haar teamgenoten een gelijkaardig concept: “En je digitale assistent kan ook in contact staan met je slimme koelkast, zodat je weet wat je nog mist aan aankopen. Wat wil je nog meer?”

 

“Deze nieuwe diensten maken een bezoek aan de supermarkt heel wat inspirerender en tijdsefficiënter. Maar ook voor de retailer biedt het voordelen: zij kunnen interesses opvolgen, realtime aankopen meten en perfect inspelen op de wensen van elk klantsegment om zo de conversie en voorraadlogistiek te optimaliseren. Een win-winsituatie dus voor beide partijen.” 

 

Focus op klantbeleving

“Zodra de meeste consumenten het gewoon zijn om digitale aankopen te doen, breekt er voor de supermarkt een nieuwe tijd aan”, vertelt docent digitale strategie Jim Clijmans. “Waarom nog grote warenhuizen met dure stockruimte in steden bouwen als consumenten toch online aankopen? Tesla heeft ook nog showrooms om zijn prachtige producten te bekijken en uit te testen, maar de auto’s zijn wel enkel online aan te kopen. Dat biedt heel wat voordelen voor stockage en logistiek.” 

 

Op dezelfde manier kunnen supermarkten kleinere hubs in treinstations en stadscentra installeren, waar de prijs per vierkante meter vaak de pan uit swingt. In plaats van ruimte te voorzien voor stockage focus je beter op de customer experience zelf: je kan er bijvoorbeeld de producten proeven, eventueel zelfs een gerecht eten met nieuwe ingrediënten die je als retailer aanbiedt. Om daarna je onlinebestelling te maken en thuis te laten bezorgen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN