Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug

Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug

Broodjesketen Le Pain Quotidien koopt de franchiserechten terug op haar 29 vestigingen in ons land, die tot nog toe in handen waren van Nederlandse franchisers.

Na 25 jaar weer Belgisch

Ook al heeft de keten haar hoofdzetel in New York, toch is de in Brussel opgerichte keten nog altijd een bedrijf naar Belgisch recht, wordt ze geleid door een Belg én heeft ze Belgische aandeelhouders. Toch was de groep geen eigenaar van zijn Belgische verkooppunten: die waren namelijk in handen van Nederlandse franchisers, die op hun beurt met subfranchisers werkten.

 

Daar komt nu dus verandering in: "Na 25 jaar komen de 29 Belgische winkels - onder andere de allereerste vestiging in de Dansaertstraat in Brussel - weer in onze handen", zegt CEO Vincent Herbert in De Tijd. "Het zou een schande geweest zijn niet op ons eigen merk te springen. Stel dat pakweg Starbucks de rechten om de Belgische winkels uit te baten gekocht had..."

 

Voor de tien subfranchisers verandert er weinig: zij worden nu gewoon volwaardige franchisers en behouden de volledige leiding over hun winkel.

 

"Enkele miljoenen"

Hoeveel geld de aandeelhouders - bij wie CEO Vincent Herbert, oprichter Alain Coumont en Emiel Lathouwers (ex-A.S. Adventure) - betalen voor de 29 winkels wordt niet meegedeeld, maar de CEO bevestigt dat het om "enkele miljoenen" gaat, betaald met het eigen vermogen van de aandeelhouders.

 

Le Pain Quotidien telt momenteel 232 verkooppunten in 17 landen, goed voor een omzet van 375 miljoen euro. Er werken momenteel zo'n 7.000 mensen. In ons land wil de keten uitbreiden met één tot twee vestigingen per jaar en ook een flinke buitenlandse expansie staat op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top