Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug

Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug

Broodjesketen Le Pain Quotidien koopt de franchiserechten terug op haar 29 vestigingen in ons land, die tot nog toe in handen waren van Nederlandse franchisers.

Na 25 jaar weer Belgisch

Ook al heeft de keten haar hoofdzetel in New York, toch is de in Brussel opgerichte keten nog altijd een bedrijf naar Belgisch recht, wordt ze geleid door een Belg én heeft ze Belgische aandeelhouders. Toch was de groep geen eigenaar van zijn Belgische verkooppunten: die waren namelijk in handen van Nederlandse franchisers, die op hun beurt met subfranchisers werkten.

 

Daar komt nu dus verandering in: "Na 25 jaar komen de 29 Belgische winkels - onder andere de allereerste vestiging in de Dansaertstraat in Brussel - weer in onze handen", zegt CEO Vincent Herbert in De Tijd. "Het zou een schande geweest zijn niet op ons eigen merk te springen. Stel dat pakweg Starbucks de rechten om de Belgische winkels uit te baten gekocht had..."

 

Voor de tien subfranchisers verandert er weinig: zij worden nu gewoon volwaardige franchisers en behouden de volledige leiding over hun winkel.

 

"Enkele miljoenen"

Hoeveel geld de aandeelhouders - bij wie CEO Vincent Herbert, oprichter Alain Coumont en Emiel Lathouwers (ex-A.S. Adventure) - betalen voor de 29 winkels wordt niet meegedeeld, maar de CEO bevestigt dat het om "enkele miljoenen" gaat, betaald met het eigen vermogen van de aandeelhouders.

 

Le Pain Quotidien telt momenteel 232 verkooppunten in 17 landen, goed voor een omzet van 375 miljoen euro. Er werken momenteel zo'n 7.000 mensen. In ons land wil de keten uitbreiden met één tot twee vestigingen per jaar en ook een flinke buitenlandse expansie staat op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top