Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug | RetailDetail

Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug

Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug

Broodjesketen Le Pain Quotidien koopt de franchiserechten terug op haar 29 vestigingen in ons land, die tot nog toe in handen waren van Nederlandse franchisers.

Na 25 jaar weer Belgisch

Ook al heeft de keten haar hoofdzetel in New York, toch is de in Brussel opgerichte keten nog altijd een bedrijf naar Belgisch recht, wordt ze geleid door een Belg én heeft ze Belgische aandeelhouders. Toch was de groep geen eigenaar van zijn Belgische verkooppunten: die waren namelijk in handen van Nederlandse franchisers, die op hun beurt met subfranchisers werkten.

 

Daar komt nu dus verandering in: "Na 25 jaar komen de 29 Belgische winkels - onder andere de allereerste vestiging in de Dansaertstraat in Brussel - weer in onze handen", zegt CEO Vincent Herbert in De Tijd. "Het zou een schande geweest zijn niet op ons eigen merk te springen. Stel dat pakweg Starbucks de rechten om de Belgische winkels uit te baten gekocht had..."

 

Voor de tien subfranchisers verandert er weinig: zij worden nu gewoon volwaardige franchisers en behouden de volledige leiding over hun winkel.

 

"Enkele miljoenen"

Hoeveel geld de aandeelhouders - bij wie CEO Vincent Herbert, oprichter Alain Coumont en Emiel Lathouwers (ex-A.S. Adventure) - betalen voor de 29 winkels wordt niet meegedeeld, maar de CEO bevestigt dat het om "enkele miljoenen" gaat, betaald met het eigen vermogen van de aandeelhouders.

 

Le Pain Quotidien telt momenteel 232 verkooppunten in 17 landen, goed voor een omzet van 375 miljoen euro. Er werken momenteel zo'n 7.000 mensen. In ons land wil de keten uitbreiden met één tot twee vestigingen per jaar en ook een flinke buitenlandse expansie staat op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.