RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

icon
Food18 september, 2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Terugverdieneffect? 

“In onze sector ken ik nog geen model met een terugverdieneffect, maar we moeten opletten dat we de boot niet missen,” waarschuwt Christophe De Laet van Alvo Superpost. “Veel zal afhangen van hoe de centrales er in de toekomst mee zullen omgaan. Welke marges zullen we nog kunnen genereren, als de centrales de logistiek van het verhaal gaan verzorgen? Zelf orderpickings organiseren in de supermarkt, die we zelf hebben aangevuld, zie ik namelijk niet als een efficiënte manier van werken.”

 

Luc Bormans van de AD Delhaize in het Naamse Salzinnes weet dat de centrales ermee bezig zijn en dingen uittesten. “Dat is zeker zinvol,” zegt hij, “al lijkt e-commerce toekomstgericht een moeilijk businessmodel. Alle verkoop verloopt nu via de winkelvloer. Zal e-commerce daarnaast aanslaan? Wordt het misschien simpelweg een ander beroep? Er is ook de link met de mobiliteitsproblematiek: centrumstad, periferie of platteland zullen heel verschillende antwoorden geven op het aanbod van e-commerce. Afwachten dus tot er meer duidelijkheid komt over wat e-commerce voor voeding kan en zal inhouden.”

 

“We werken volop aan een concept,” verklapt Kris Borloo. “We willen zeker geen copy-paste en niet elke collega zit te springen om erin mee te gaan. Alles hangt af van ligging, publiek, grootte van de zaak… Wij hàdden ooit een vorm van e-commerce – bestelling doorbellen en levering thuis – maar zijn er uit noodzaak mee gestopt, omdat we het bovenop het dagelijkse werk niet meer konden bolwerken. Bij een moderne e-commerce zal het net zo gaan. Iedereen moet afwegen of het extra werk in zijn organisatie mogelijk is. Wil de e-klant de meerkost die ertegenover staat, ook betalen?”

 

Steentje bijdragen

Carrefour Express test volop het platform Bringr van Bpost, dat via vraag en aanbod werkt, vernemen we bij Marieke Vermeire van de vestiging Luikersteenweg in Hasselt. “De winkel plaatst een vraag om levering online en particulieren kunnen zich opgeven als chauffeur die de levering voor ons wil uitvoeren, waarvoor zij vergoed worden. Voorlopig beperkt de test zich tot Antwerpen, Gent en Brussel; wij kunnen er dus nog geen gebruik van maken. Vooral stadswinkels zonder parking kunnen er baat bij hebben.”

 

Een Express-winkel kan wel zijn steentje bijdragen met de Simply You Box, denkt Vermeire. “De klant kan online een maaltijdbox samenstellen. Hij krijgt de keuze uit negen recepten, samengesteld uit verse en kwalitatieve ingrediënten; per box kan hij drie recepten uitkiezen. De klant kiest een leverdag, uur en plaats, en kan de box afhalen in de winkel van zijn keuze, dus ook bij een deel van de Express-winkels, zoals de onze.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN