Lidl verkoopt enkel nog ‘groene’ bananen

Lidl verkoopt enkel nog ‘groene’ bananen

Supermarktketen Lidl schakelt volledig over naar de verkoop van bananen die op een duurzame wijze worden gekweekt. Er zullen enkel nog klassieke bananen verkocht worden, als er een tekort is aan gecertificeerde bananen.

Rainforest Alliance

Lidl zal alleen nog bananen aanbieden als die het Rainforest Alliance-label dragen: dat garandeert dat de bananen afkomstig zijn van plantages waar boeren volgens een aantal sociale en economische normen telen, met aandacht voor het milieu. Er worden ook opleidingen voorzien voor de boeren, die allemaal minstens een minimumloon worden betaald.

 

"Onze klanten zullen de omschakeling zelfs niet voelen: de bananen zijn nog steeds even lekker en worden niet duurder. Maar samen met onze klanten geven we onze partners in Zuid-Amerika wél een duw in de rug", vertelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. "Een mooi voorbeeld van het huwelijk tussen discount en duurzaam. Door bewust het assortiment niet onnodig uit breiden, waken we er immers over dat we zéér grote aantallen per product kunnen verkopen. En dat leidt op zijn beurt tot lagere prijzen. Die kunnen we aan onze klanten, of zoals nu aan de telers, teruggeven."

 

Lidl is al langer bezig met het verduurzamen van het aanbod. Zo kiest de keten zoveel mogelijk voor lokale groenten, fruit en vlees en wordt er duurzame cacao gebruikt in de chocolade. Onlangs werd de keten ook nog verkozen tot diervriendelijkste supermarkt van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top