Lidl verkoopt enkel nog ‘groene’ bananen | RetailDetail

Lidl verkoopt enkel nog ‘groene’ bananen

Lidl verkoopt enkel nog ‘groene’ bananen

Supermarktketen Lidl schakelt volledig over naar de verkoop van bananen die op een duurzame wijze worden gekweekt. Er zullen enkel nog klassieke bananen verkocht worden, als er een tekort is aan gecertificeerde bananen.

Rainforest Alliance

Lidl zal alleen nog bananen aanbieden als die het Rainforest Alliance-label dragen: dat garandeert dat de bananen afkomstig zijn van plantages waar boeren volgens een aantal sociale en economische normen telen, met aandacht voor het milieu. Er worden ook opleidingen voorzien voor de boeren, die allemaal minstens een minimumloon worden betaald.

 

"Onze klanten zullen de omschakeling zelfs niet voelen: de bananen zijn nog steeds even lekker en worden niet duurder. Maar samen met onze klanten geven we onze partners in Zuid-Amerika wél een duw in de rug", vertelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. "Een mooi voorbeeld van het huwelijk tussen discount en duurzaam. Door bewust het assortiment niet onnodig uit breiden, waken we er immers over dat we zéér grote aantallen per product kunnen verkopen. En dat leidt op zijn beurt tot lagere prijzen. Die kunnen we aan onze klanten, of zoals nu aan de telers, teruggeven."

 

Lidl is al langer bezig met het verduurzamen van het aanbod. Zo kiest de keten zoveel mogelijk voor lokale groenten, fruit en vlees en wordt er duurzame cacao gebruikt in de chocolade. Onlangs werd de keten ook nog verkozen tot diervriendelijkste supermarkt van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.