RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags inkoopalliantie
  • Bedrijven AgeCoreAIMCoopernicEdekaEpic PartnersEurelec
  • Onderwerpen FMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Merkfabrikanten nemen Europese retailallianties onder vuur

icon
Food10 november, 2022
Shutterstock.com

Merkfabrikanten en foodretailers staan lijnrecht tegenover elkaar in een welles-nietes-debat rond de vraag of supermarktallianties tot lagere consumentenprijzen leiden. “AgeCore, Epic Partners en Coopernic zijn geen inkoopgroeperingen”, zegt merkenorganisatie AIM. Maar retailers zijn niet onder de indruk.

In de tegenaanval

Even ter herinnering: in juni van dit jaar verscheen een studie, getiteld International Retail Buying Groups: A Force for the Good? The case of AgeCore/EDEKA, die aantoonde hoe inkoopgroeperingen wel degelijk leiden tot lagere prijzen voor consumenten. Het rapport concludeerde dat de gemiddelde maandelijkse consumentenprijzen voor SKU’s in een specifieke productcategorie die door retailalliantie AgeCore werden onderhandeld, gemiddeld 12% lager waren dan die van vergelijkbare SKU’s die buiten de AgeCore-negotiaties vallen. De resultaten bleken in lijn met enkele eerdere studies over het effect van inkoopcombinaties en werden enthousiast gedeeld door EuroCommerce, de Europese belangenverdediger van de retailers.

Dat was – niet verwonderlijk – tegen het zere been van de merkfabrikanten, die nu in de tegenaanval gaan. De merkenvereniging AIM (voluit Association des Industries de Marque) liet de studie van professor Marcel Corstjens van businesschool INSEAD kritisch doorlichten door economisch adviesbureau Compass Lexecon. Dat tegenonderzoek fileert in een tien pagina’s tellende review de methodologie en de conclusies van de INSEAD-studie. Slotsom: het rapport deugt niet.

Inkooporganisatie of poortwachter?

Het belangrijkste bezwaar betreft het fundamentele uitgangspunt van de prijsvergelijking: het rapport gaat er volgens Compass Lexecon verkeerdelijk van uit dat AgeCore een inkooporganisatie is die kortingen onderhandelt. In werkelijkheid echter is AgeCore (net als andere retailallianties, zoals Epic Partners en Coopernic) een organisatie die zich opstelt als dienstverlener naar internationale merkfabrikanten, en die voor deze diensten voorwaarden onderhandelt bovenop de nationale inkoopafspraken en -tarieven. Een directe impact op de verkoopprijzen zou er dus niet zijn.

AIM noemt zulke retailallianties daarom consequent ‘gatekeeper’- of poortwachterallianties: het zijn geen echte inkooporganisaties, ze eisen slechts een soort ‘toegangsbijdrage’ die recht geeft om te onderhandelen met hun leden. Pas nadat de merkeigenaar die bijdrage betaalt en op nationaal niveau begint te onderhandelen met de verschillende leden van de alliantie, is er sprake van inkoop, maar dan niet gezamenlijk, wel apart. En wanneer merkeigenaars weigeren om die bijdragen te betalen, dan volgen er collectieve represailles door de leden, in de vorm van delistings en boycots.

Volgens directeur Michelle Gibbons van AIM zijn deze allianties dan ook “rookgordijnen die de eindverbruikers schaden doordat ze de keuze beperken en de eerlijke concurrentie verstikken door de bevoorradingskosten kunstmatig te verhogen.”

Mededingingsregels

Op de achtergrond speelt lobbywerk op Europees niveau, met betrekking tot de regelgeving op het vlak van oneerlijke handelspraktijken. De Europese Commissie werkt namelijk aan een herziening van de zogenaamde “Richtsnoeren horizontale samenwerkingsovereenkomsten” die bepalen wanneer mededingingsregels van toepassing zijn op samenwerkingsovereenkomsten tussen bedrijven – zoals inkoopallianties, bijvoorbeeld. Die herziening loopt nu aanzienlijke vertraging op, en van die gelegenheid maakt AIM gebruik om aan te dringen op een nauwkeuriger definitie van wat ‘gezamenlijke inkoop’ precies is.

De bedoeling is duidelijk: met een striktere definitie zouden allianties als AgeCore of Epic Partners makkelijker kunnen beschuldigd worden van kartelvorming. Of de Europese Commissie oren zal hebben naar de eisen van de merkfabrikanten is maar de vraag. Twee jaar geleden concludeerde Europa al dat allianties tussen grote foodretailers geen nefaste impact hebben op de landbouwprijzen of op hogere verkoopprijzen aan de consument.

Onderhandelingsmacht

Maar het probleem is nu net, dat de commissieleden onvoldoende kennis hebben over de werking van retailallianties, aldus AIM. Ze zien de bijdragen die deze allianties eisen als kortingen, die dan gecrediteerd worden tegen promoties of marketingdiensten op nationaal niveau – en die dus uiteindelijk zouden moeten leiden tot lagere consumentenprijzen. Maar zo werkt het niet, stellen de merkfabrikanten: kortingen worden bilateraal onderhandeld met individuele retailers. En terwijl poortwachter-allianties zoals AgeCore, Coopernic en Epic niet transparant zijn over wat er met de vergoedingen voor markttoegang gebeurt, zegt AIM dat dit geld niet langer kan worden geïnvesteerd in innovatie, in het efficiënter maken van de toeleveringsketen, in promoties of in marketing.

Retailers vinden dat ze het recht moeten hebben om de krachten te bundelen, om zo een gelijker speelveld te creëren in de onderhandelingen met de veel grotere multinationals, die vaak wereldwijd actief zijn terwijl supermarktketens slechts in één of enkele landen aanwezig zijn. Volgens AIM moeten we niet kijken naar de absolute omvang, maar naar de relatieve onderhandelingspositie op de lokale markten.

Edeka heeft bijvoorbeeld een marktaandeel van ongeveer 27% in Duitsland. Geconfronteerd met een delisting door Edeka en andere retailers in de Epic-alliantie, moeten merkeigenaren zorgvuldig afwegen of ze het zich kunnen permitteren de bijdragen niet te betalen en de toegang tot een aanzienlijk deel van de Europese schappen te verliezen. “Wie heeft het meest te verliezen als ze geen overeenkomst sluiten? De chocoladefabrikant die geen toegang heeft tot de consumenten via de schappen van een toonaangevende retailer? Of de supermarkt die nog steeds chocoladerepen van concurrenten of huismerken kan verkopen?”

Verschillende zakenmodellen

Ook het argument dat merkeigenaars veel grotere marges genereren dan foodretailers, en dus duidelijk de bovenhand hebben in de onderlinge handelsrelaties, veegt AIM van tafel. “Je kan niet zomaar verschillende bedrijfsmodellen met elkaar vergelijken. Fabrikanten hebben fabrieken in heel Europa, beheren productielocaties, R&D-faciliteiten en investeren veel meer in innovatie; ze nemen andere risico’s, hebben een totaal ander niveau van kapitaalinvesteringen, en dat leidt ook tot andere marges”, aldus Gibbons.

“Retailallianties die echt namens hun leden inkopen en onderhandelen, kunnen voordelen bieden voor kleinere retailers en uiteindelijk voor de consument”, vervolgt Gibbons. “Maar je moet een onderscheid maken tussen allianties die daadwerkelijk gezamenlijk inkopen en allianties die dat niet doen. AgeCore, Epic Partners en Coopernic zijn geen inkooporganisaties.”

Territoriale beperkingen

Het onderscheid dat AIM maakt tussen ‘echte’ inkoopcentrales zoals Eurelec (van E.Leclerc en Rewe) en ‘on top’ centrales zoals Epic en Coopernic, is kunstmatig, reageert retailorganisatie EuroCommerce. Ze worden beide behandeld door dezelfde EU-regelgeving. “Wat de on top allianties doen, is fabrikanten bepaalde volumes garanderen, en in ruil voor diensten als promoties en marketinginspanningen een bijdrage vragen. Het gaat om een percentage van de tariefprijs voor elk van de markten”, zegt woordvoerder Neil McMillan.

Dat de zogenaamde on top allianties zelf niet inkopen, is te verklaren door het fenomeen van de territoriale beperkingen: internationale merkfabrikanten eisen dat retailers nationaal inkopen en maken het onmogelijk centraal in te kopen, ook al worden de betrokken producten doorgaans maar in één of enkele fabrieken geproduceerd. “Colgate Palmolive commercialiseert in Europa producten die bijna allemaal uit een gecentraliseerde productie in Polen komen. Toch betaal je voor een tube tandpasta in België een heel andere prijs dan in Duitsland, bijvoorbeeld.”

Driemaal in de knel

De retailorganisatie kadert de discussie ook in de huidige discussies over prijsverhogingen: “Over de voorbije negen maanden zien we dat de marges van fabrikanten – die met 10 tot 15% al erg hoog waren – nog gestegen zijn, terwijl de retailermarges (in food doorgaans tussen 1% en 3%) gedaald zijn, soms onder de 1%. Dat komt doordat consumenten minder te besteden hebben als gevolg van de stijgende energieprijzen: ze gaan vaker naar discounters, kopen vaker goedkope huismerken en besteden algemeen minder, omdat ze het gewoon niet meer kunnen betalen. Dat maakt dat retailers de gevraagde prijsverhogingen van 10 tot 15% onmogelijk kunnen doorrekenen aan consumenten.”

Retailers zitten driemaal in de knel, zegt McMillan. Eén: fabrikanten vragen meer geld dan nodig – en retailers weten of die vraag de kostenstijgingen reflecteert, doordat fabrikanten van huismerken hen laten weten hoeveel duurder de productie wordt. Twee: stijgende energie- en andere kosten treffen retailers bijzonder hard. En drie: consumenten kunnen de voedingsinflatie niet meer betalen als gevolg van de stijgende energiefacturen.

Tot slot gelooft EuroCommerce niet dat het feit dat de Europese Commissie haar herziening van de horizontale mededingingsregels nog niet heeft afgerond, betekent dat de regels inzake gezamenlijke inkoop ingrijpend zullen worden gewijzigd.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • inkoopalliantie

Merkfabrikanten en foodretailers staan lijnrecht tegenover elkaar in een welles-nietes-debat rond de vraag of supermarktallianties tot lagere consumentenprijzen leiden. “AgeCore, Epic Partners en Coopernic zijn geen inkoopgroeperingen”, zegt merkenorganisatie AIM. Maar retailers zijn niet onder de indruk.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 oktober, 2023
    Topman Theo Albrecht verlaat management Aldi

    Voor het eerst is er geen lid van de eigenaarsfamilie meer actief in de directie bij Aldi Nord: Theo Albrecht, zoon van de oprichter, trekt zich terug uit het operationele management.

  • icon
    Food2 oktober, 2023
    Volgens Colruyt kunnen loonvoorwaarden bij franchisewinkels omhoog

    Zelfstandige ondernemers die verschillende supermarkten uitbaten, maken oneigenlijk gebruik van het goedkoopste paritaire comité in de retail. De wetgever moet daar iets aan doen, vindt Jef Colruyt, die ook de vakbonden op hun verantwoordelijkheid wijst.

  • icon
    Food2 oktober, 2023
    Deze 19 bijkomende supermarkten franchiseert Delhaize

    Delhaize heeft overnemers gevonden voor negentien bijkomende filialen. Ze zullen tussen december en maart worden verzelfstandigd. Daarmee komt de teller op 51 van de 128 over te dragen supermarkten.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN