Nieuw ultimatum Delhaize-vakbonden vlak voor Kerst

Nieuw ultimatum Delhaize-vakbonden vlak voor Kerst

De bediendevakbonden bij Delhaize hebben de directie woensdag een ultimatum gesteld: wordt er geen rekening gehouden met hun bekommernissen, dreigen er acties vanaf 13 december.

"Oorlogsverklaring"

In juni kondigde Delhaize de intentie aan om 2.500 banen te schrappen en 14 winkels in eigen beheer te sluiten. Daar bovenop wil Delhaize ook nog eens besparen op de lonen van het personeel. Sindsdien zitten vakbonden en directie op ramkoers.

 

Gisteren zaten beide partijen opnieuw samen, onder meer om de toekomstige loon- en arbeidsvoorwaarden en de voorwaarden voor wie moet vertrekken te bespreken.

 

Volgens Veerle Verleyen van de christelijke bediendebond LBC blijven de standpunten tussen beide partijen ver uit elkaar liggen. Vooral het feit dat de directie een onderscheid wil maken tussen oude werknemers en nieuwe zit de bonden hoog, zo vertelde ze aan persbureau Belga.

 

Dat Delhaize hierbij het sectorbarema wil toepassen, is volgens haar "een oorlogsverklaring": "Warenhuizen in België hanteren nu nog bedrijfsbarema's", en die bij Delhaize zijn vooralsnog gunstiger dan die van de sector.

 

Daarnaast willen de vakbonden dat er geen gedwongen vertrekken komen: ook personeel dat in aanmerking komt voor brugpensioen, moet daar vrijwillig voor kunnen kiezen, klinkt het. "De kloof met de directie blijft heel groot. We geloven niet in hun plaatje voor de toekomst", zegt Veerle Verleyen namens het gemeenschappelijk vakbondsfront.

 

Directie vraagt "verzoening" aan

De vergaderingen van 10 en 12 december zijn in principe de laatste vóór de drukke én lucratieve eindejaarsperiode, die erg belangrijk is voor de warenhuisketen. Acties zouden dan ook zeer ongelegen komen. De directie noemt het ultimatum dan ook "onverantwoord en onaanvaardbaar".

 

Volgens Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver doet de directie "fundamentele en verregaande inspanningen om tegemoet te komen aan de vragen van haar syndicale partners". De directie zegt "er alles aan te zullen doen om dergelijk scenario te vermijden, inclusief een verzoeningsvergadering met de syndicale delegatie van de bedienden op de Federale Overheidsdienst Werk, Arbeid en Sociaal Overleg".

 

Delhaize België blijft er naar eigen zeggen tegelijk naar streven om de onzekerheid die leeft bij de medewerkers zo snel mogelijk te kunnen wegnemen, al lijkt het er voorlopig niet op dat die laatste daar heel erg van onder de indruk zijn. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top