Komt Picnic als 'Sprinter' naar Duitsland?

Online supermarkt Picnic naar Duitsland?

Online supermarkt Picnic naar Duitsland?

Het lijkt erop dat de Nederlandse websupermarkt Picnic nu ook in het Duitse Noordrijn-Westfalen de markt verkent. Het bedrijf, dat mogelijk kansen ziet in de voorlopig weinig bevochten Duitse regio, wil nog niet reageren op de geruchten.

 

Picnic alias Sprinter?

Het Nederlandse onlinesupermarktconcept Picnic is de Duitse wateren aan het testen met marktonderzoek in de regio Noordrijn-Westfalen, zo meldt de Duitse website Supermarktblog. Inwoners van een paar kleinere steden rond Düsseldorf zouden er deelnemen aan een experiment waarbij voedingsmiddelen online besteld kunnen worden via een smartphone-app.

 

Picnic zou die steekproeven overigens niet onder de eigen naam uitvoeren, maar als 'Sprinter Supermarkt' potentiële deelnemers aan het onderzoek benaderen. Het bedrijf zelf wil voorlopig niet reageren op de geruchten, al liet Picnic-oprichter Michiel Muller vorige maand nog weten dat een uitbreiding naar markten buiten Nederland niet uitgesloten is. 

 

Geruchten niet bevestigd

Picnic ging in september 2015 van start in Amersfoort, waar klanten hun via app bestelde boodschappen (tot 25 euro) gratis thuisbezorgd kregen door gekoelde elektrische busjes. Het onlinesupermarktconcept van Picnic is opmerkelijk: anders dan de meeste supermarktketens biedt Picnic geen afhaalconcept aan, rekent het geen servicekosten aan en geldt er steeds een laagsteprijsgarantie.

 

De start-up maakt ook slim gebruik van de mogelijkheden die bestellen via app biedt: zo kunnen klanten een leveringsslot vastleggen dat tot op de minuut vastligt, zien ze de autootjes rijden op het scherm van hun smartphone en krijgen ze een profiel van de bezorger te zien.

 

In het Duitse Noordrijn-Westfalen zou Picnic (mogelijk onder de alias Sprinter) terechtkomen in een onderbediende markt als het gaat over thuislevering van voedingsmiddelen. Concurrent Rewe heeft zijn bezorgdienstnetwerk in Dortmund de voorbije jaren niet noemenswaardig uitgebreid en ook Amazon Fresh - lang aanzien als de te vrezen nieuwkomer in de regio - laat zich voorlopig nog niet gelden.

 

De websupermarkt bevestigt noch ontkent de geruchten, en geeft aan zich vooral te willen richten op de uitbreiding van het Nederlandse marktaandeel. Picnic haalde vorig jaar nog 100 miljoen euro op bij Nederlandse beleggers om verder te groeien. Momenteel probeert het bedrijf ook samenwerkingen uit met andere retailers zoals Wehkamp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.