Pernod Ricard knoopt stilaan weer aan met groei

Pernod Ricard knoopt stilaan weer aan met groei

Na een mistroostig 2013-2014 heeft de Franse producent van sterke drank Pernod Ricard weer groei gerealiseerd in het eerste trimester van het fiscale jaar, ondanks een zwakke Chinese verkoop.

Nog steeds zwakke Chinese markt

In het eerste trimester van zijn nieuwe boekjaar heeft Pernod Ricard zijn totale omzet met 1 % kunnen verhogen, tot 2,04 miljard euro. Voor het volledige fiscale jaar 2014-2015 rekent men op een omzetgroei van 1 tot 3 %.

 

Nochtans doet de Chinese market het nog steeds belabberd: tussen eind juni en eind september is de verkoop hier met 9 % in elkaar gezakt, wat op zich nog altijd best goed is in vergelijking met de daling van 23 % die men exact een jaar geleden moest incasseren. Net zoals de concurrentie wacht Pernod Ricard op het Chinese Nieuwjaar, op 19 februari 2015. Men hoopt dan ook een keerpunt te bereiken en vervolgens een stelselmatige vooruitgang binnen de Chinese markt te kunnen bewerkstelligen.

 

"Er zijn tekenen van verbetering, maar de markt krimpt nog steeds, wat aantoont dat de markt nog niet stabiel is", bevestigt Gilles Bogaert, financieel directeur van Pernod Ricard, de groep die wereldwijd nummer 2 is qua sterke dranken.

 

De groep kan echter tevreden zijn met cognacverbruik in China, want die nam wederom toe in het afgelopen trimester, met name met 11 %. Ondanks toegenomen verkoopsvolumes zakte de omzet wel met 4 %. De verkoop van whisky blijft zakken, zowel qua omzet als qua volume.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de Hypermarkt van Bierges aanvaardt Carrefour nu bij alle Hypermarkten en bij alle eigen Carrefour Markets herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen, om zo minder afval te hebben.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top