Pernod Ricard knoopt stilaan weer aan met groei | RetailDetail

Pernod Ricard knoopt stilaan weer aan met groei

Pernod Ricard knoopt stilaan weer aan met groei

Na een mistroostig 2013-2014 heeft de Franse producent van sterke drank Pernod Ricard weer groei gerealiseerd in het eerste trimester van het fiscale jaar, ondanks een zwakke Chinese verkoop.

Nog steeds zwakke Chinese markt

In het eerste trimester van zijn nieuwe boekjaar heeft Pernod Ricard zijn totale omzet met 1 % kunnen verhogen, tot 2,04 miljard euro. Voor het volledige fiscale jaar 2014-2015 rekent men op een omzetgroei van 1 tot 3 %.

 

Nochtans doet de Chinese market het nog steeds belabberd: tussen eind juni en eind september is de verkoop hier met 9 % in elkaar gezakt, wat op zich nog altijd best goed is in vergelijking met de daling van 23 % die men exact een jaar geleden moest incasseren. Net zoals de concurrentie wacht Pernod Ricard op het Chinese Nieuwjaar, op 19 februari 2015. Men hoopt dan ook een keerpunt te bereiken en vervolgens een stelselmatige vooruitgang binnen de Chinese markt te kunnen bewerkstelligen.

 

"Er zijn tekenen van verbetering, maar de markt krimpt nog steeds, wat aantoont dat de markt nog niet stabiel is", bevestigt Gilles Bogaert, financieel directeur van Pernod Ricard, de groep die wereldwijd nummer 2 is qua sterke dranken.

 

De groep kan echter tevreden zijn met cognacverbruik in China, want die nam wederom toe in het afgelopen trimester, met name met 11 %. Ondanks toegenomen verkoopsvolumes zakte de omzet wel met 4 %. De verkoop van whisky blijft zakken, zowel qua omzet als qua volume.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.