Pladijs en tong zorgen voor mooie cijfers Vlaamse Visveiling | RetailDetail

Pladijs en tong zorgen voor mooie cijfers Vlaamse Visveiling

Pladijs en tong zorgen voor mooie cijfers Vlaamse Visveiling

2015 was voor de visserijsector in ons land een goed jaar. Het volume daalde dan wel, de omzet steeg. De Vlaamse Visveiling maakte vandaag niet alleen mooie jaarcijfers bekend, in de marge werd ook Piet Vanthemsche voorgesteld als kersvers voorzitter.

19.500 ton vis

De omzet van de Vlaamse Visveiling steeg dit jaar tot bijna 75 miljoen euro. De stijging valt op, te meer omdat het volume aan vis is gedaald met 3,3 procent, tot 19.500 ton. Een derde van de vis kwam in Oostende aan land, twee derde in Zeebrugge.

 

Een blik op de cijfers leert dat vooral de sterke prijs voor pladijs meegespeeld heeft in de mooie resultaten. Het aanbod aan pladijs was ook iets groter. De Vlaamse vissers visten daarnaast meer dan voordien op tong, zodanig dat het volledige quotum werd opgevist in 2015. De tong zorgde daardoor mee voor de goede cijfers, maar ook de bijvangst heeft een positieve invloed op de jaaromzet van de sector. Het stijgend belang ervan is commercieel gezien steeds interessanter, onder meer dankzij campagnes als 'vis van het jaar'.

 

Wat 2016 zal bieden? Voorlopig is het een open vraag. Terwijl het quotum voor tong in de westelijke wateren met een tiende is gedaald, is er wel een stijging voor tong, pladijs en kabeljauw in de Noordzee. De Vlaamse Visveiling blijft ook verder investeren, onder meer in de uitbouw van de nieuwe vismijn in Oostende en een sorteermachine voor pladijs in Zeebrugge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.