Pladijs en tong zorgen voor mooie cijfers Vlaamse Visveiling

Pladijs en tong zorgen voor mooie cijfers Vlaamse Visveiling

2015 was voor de visserijsector in ons land een goed jaar. Het volume daalde dan wel, de omzet steeg. De Vlaamse Visveiling maakte vandaag niet alleen mooie jaarcijfers bekend, in de marge werd ook Piet Vanthemsche voorgesteld als kersvers voorzitter.

19.500 ton vis

De omzet van de Vlaamse Visveiling steeg dit jaar tot bijna 75 miljoen euro. De stijging valt op, te meer omdat het volume aan vis is gedaald met 3,3 procent, tot 19.500 ton. Een derde van de vis kwam in Oostende aan land, twee derde in Zeebrugge.

 

Een blik op de cijfers leert dat vooral de sterke prijs voor pladijs meegespeeld heeft in de mooie resultaten. Het aanbod aan pladijs was ook iets groter. De Vlaamse vissers visten daarnaast meer dan voordien op tong, zodanig dat het volledige quotum werd opgevist in 2015. De tong zorgde daardoor mee voor de goede cijfers, maar ook de bijvangst heeft een positieve invloed op de jaaromzet van de sector. Het stijgend belang ervan is commercieel gezien steeds interessanter, onder meer dankzij campagnes als 'vis van het jaar'.

 

Wat 2016 zal bieden? Voorlopig is het een open vraag. Terwijl het quotum voor tong in de westelijke wateren met een tiende is gedaald, is er wel een stijging voor tong, pladijs en kabeljauw in de Noordzee. De Vlaamse Visveiling blijft ook verder investeren, onder meer in de uitbouw van de nieuwe vismijn in Oostende en een sorteermachine voor pladijs in Zeebrugge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van z’n laagsteprijsgarantie. Om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer z’n heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Back to top