Pladijs en tong zorgen voor mooie cijfers Vlaamse Visveiling | RetailDetail

Pladijs en tong zorgen voor mooie cijfers Vlaamse Visveiling

Pladijs en tong zorgen voor mooie cijfers Vlaamse Visveiling

2015 was voor de visserijsector in ons land een goed jaar. Het volume daalde dan wel, de omzet steeg. De Vlaamse Visveiling maakte vandaag niet alleen mooie jaarcijfers bekend, in de marge werd ook Piet Vanthemsche voorgesteld als kersvers voorzitter.

19.500 ton vis

De omzet van de Vlaamse Visveiling steeg dit jaar tot bijna 75 miljoen euro. De stijging valt op, te meer omdat het volume aan vis is gedaald met 3,3 procent, tot 19.500 ton. Een derde van de vis kwam in Oostende aan land, twee derde in Zeebrugge.

 

Een blik op de cijfers leert dat vooral de sterke prijs voor pladijs meegespeeld heeft in de mooie resultaten. Het aanbod aan pladijs was ook iets groter. De Vlaamse vissers visten daarnaast meer dan voordien op tong, zodanig dat het volledige quotum werd opgevist in 2015. De tong zorgde daardoor mee voor de goede cijfers, maar ook de bijvangst heeft een positieve invloed op de jaaromzet van de sector. Het stijgend belang ervan is commercieel gezien steeds interessanter, onder meer dankzij campagnes als 'vis van het jaar'.

 

Wat 2016 zal bieden? Voorlopig is het een open vraag. Terwijl het quotum voor tong in de westelijke wateren met een tiende is gedaald, is er wel een stijging voor tong, pladijs en kabeljauw in de Noordzee. De Vlaamse Visveiling blijft ook verder investeren, onder meer in de uitbouw van de nieuwe vismijn in Oostende en een sorteermachine voor pladijs in Zeebrugge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.