Rendabiliteit eigen winkels Delhaize ruim 70 procent gezakt | RetailDetail

Rendabiliteit eigen winkels Delhaize ruim 70 procent gezakt

Rendabiliteit eigen winkels Delhaize ruim 70 procent gezakt
Collectief ontslag dreigt voor 2.500 medewerkers bij supermarktgroep Delhaize. Ook wil de keten 14 winkels in eigen beheer sluiten, zo maakte Delhaize vandaag bekend. De maatregelen zijn nodig om de dalende rendabiliteit van Delhaize, die de afgelopen drie jaar met liefst 30% zakte, te verbeteren.

Winstgevendheid dramatisch gezakt

De winstgevendheid van Delhaize België is tussen 2010 en 2013 met 30% gedaald, zo gaf kersvers Belgisch topman Denis Knoops aan in een persconferentie naar aanleiding van het reorganisatieplan dat Delhaize vandaag heeft aangekondigd. In winkels die de groep in eigen beheer heeft, is dat bedrijfsresultaat zelfs met 70% ineengezakt.

 

Als redenen voor die achteruitgang ziet de groep het zwakke economische klimaat, het veranderende consumentengedrag, de loonhandicap van de retailer ten opzichte van concurrenten en de sterke concurrentie op de Belgische markt. "De crisis heeft het gedrag van de consument grondig veranderd. De Belgische markt is in de voorbije jaren één  van de meest concurrentiele van Europa geworden", geeft Knoops aan.

 

"Prijs is een bepalende factor geworden", aldus nog Denis Knoops."En daar kwam dan ook nog eens de komst van nieuwe spelers bij: tegenwoordig zijn er acht grootdistribiteurs actief in ons kleine land, waar dat er enkele jaren geleden nog maar zes waren." Daarenboven is de Belgische consument veel meer prijsbewust geworden, met een stijging van de omzet van huismerken tot gevolg, maar ook een blijvend stijgend effect op de marktaandelen van de harddiscounters.

 

Middensegment verdwijnt

Het marktaandeel van de harddiscount gaat in België ondertussen immers richting 20%, zo berekende Nielsen al vorig jaar. Het is overigens één van de signalen dat de consument inderdaad ingrijpend verandert, ziet ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck: "Het middensegment verdwijnt; die voorheen dominante groep consumenten valt tegenwoordig ontzettend terug. We zien een volledig nieuwe en andere consument opduiken. Alleen als je kijkt naar de schoolverlaters vandaag tegenover tien jaar geleden, is het duidelijk dat de retailsector zich moet aanpassen aan nieuwe consumentenverwachtingen en -patronen."

 

"De impact van de crisis is bovendien dat men vroeger kocht wat men wilde, nu wat men nodig heeft. En je ziet vandaag ook de 'smart shopper' opduiken", vervolgt Snoeck. "Het is geen rariteit meer om met een Porsche inkopen te gaan doen in de Aldi. Iedereen wil de beste prijs, en het staat zelfs 'hip' als je daarvoor uitkomt."

 

Dat vertaalt zich weliswaar ook in de marktaandelen, ten nadele van 'klassieke middenspelers' als Carrefour en Delhaize. In 2005 haalde Halse 'softdiscounter' Delhaize in op het vlak van marktaandeel, en tussen 2001 en 2012 daalde het marktaandeel van Delhaize-supermarkten (inclusief franchisevestigingen) van 19,2% naar 18,5%. De daling onder de eigen vestigingen, dus zonder zelfstandige ondernemers, daalde in die periode zelfs van 13,2% naar 10,7%. En dat terwijl bijvoorbeeld rivaal Colruyt het marktaandeel van 13,6% naar 22,2% zag stijgen, zo blijkt uit schattingen van Marketing Map.

 

Historische loonhandicap tot 33%

Door dit alles samen zijn de marges van de eigen supermarktfilialen volgens Knoops "onhoudbaar geworden". Wel voegt de topman er meteen aan toe dat de geaffilieerde vestigingen, de franchisewinkels dus, veel minder getroffen zijn. Hoe dat komt? Door de hoge loonkost van het eigen personeel, menen ze bij Delhaize. Zo zou de kostenhandicap wat betreft loon- en arbeidsvoorwaarden tussen de 16 en de 33% bedragen ten opzichte van concurrenten.

 

personeelskostbisDelhaize heeft er - bij wijze van onderscheidend middel - voor gekozen om een breder assortiment te voeren en ook meer service te bieden aan de klant, wat er toe heeft geleid dat de supermarktgroep meer medewerkers nodig heeft dan veel van zijn concurrenten. Denk daarbij aan medewerkers aan het onthaal en 'in-store' slagers en bakkers. Ook Marketing Map, die jaarlijks een sectorale analyse maakt van de Belgische grootdistributie, bevestigt overigens dat de loonkost bij Delhaize relatief het meest doorweegt (zie grafiek).

 

Bovendien zegt de retailgroep historisch veel "extra's" te hebben gegeven aan medewerkers, waar dat bij concurrerende retailspelers niet gebeurde. Knoops haalt daarbij het voorbeeld van betaalde pauzes voor de winkelmedewerkers aan. Die alleen al zouden goed zijn voor 7% van de loonhandicap van Delhaize ten opzichte van concurrenten.

 

"Reageren nu we nog kunnen"

Volgens de retailgroep zit er daarom niets anders op dan drastisch te gaan snijden in die kosten. In een eerste fase wil Delhaize België daarbij 2.500 banen schrappen en 14 verlieslatende winkels sluiten, maar daar houdt het nog niet op. Terwijl de ontslagenronde alleen winkelmedewerkers en personeel in de centrale diensten (geen arbeiders en geen kaderleden) zal treffen, is Delhaize alvast van plan in de loon- en arbeidsvoorwaarden van iedereen te gaan snoeien.

 

Zo laat Knoops zich al ontvallen dat de efficiëntie sterk omhoog moet, onder meer in de distributiecentra. De topman spreekt daarbij van technologische verbeteringen en het optimaliseren van processen. “Vandaag kunnen we nog reageren, dus moeten we het nu doen. Iedereen zal geraakt worden door ons transformatieplan.”

 

In eerste instantie gaat het Delhaize er dan ook om 475 miljoen euro bijeen te sprokkelen, met als doel die te herinvesteren in een versnelde uitrol van de ingeslagen commerciele strategie van de groep. De noodzakelijke besparingen die groepsvoorzitter Frans Muller eerder al had vermeld, komen daar wellicht nog bovenop en zijn vandaag dus nog niet bekend.

 

De powerpointpresentatie met alle cijferdata die de directie van Delhaize vandaag op de persconferentie heeft gebruikt, vindt u overigens hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.