Sector neemt maatregelen tegen voedselverspilling

Sector neemt maatregelen tegen voedselverspilling

Samenwerken met sociale organisaties om onverkochte voeding weg te schenken aan mensen in armoede, in plaats van dat eten weg te gooien of te vernietigen, is eenvoudiger dan vele supermarkten en handelaars wel denken. Dat stellen handelsfederatie Comeos en de federatie van de voedingsindustrie Fevia in een nieuwe brochure voor de sector.  

"Sector neemt zijn verantwoordelijkheid"

"Er bestaan al verschillende lokale initiatieven van bedrijven en handelaars om voedseloverschotten aan minderbedeelden te bezorgen, maar met deze brochure wordt een nieuwe stap gezet”, zegt Comeos-topman Dominique Michel.

 

"De supermarkten willen hun verantwoordelijkheid opnemen, hoewel ze slechts schuldig zijn aan 2,5% van de totale voedselverspilling", vervolgt de gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Ze stellen alles in het werk om overschotten te vermijden, onder andere via een uitgekiende logistiek. Wanneer er toch overschotten dreigen, proberen ze die weg te werken door een snelverkoop te organiseren of voedsel te schenken aan de Voedselbanken. Jaarlijks ontvangen zij zo het equivalent van twee miljoen maaltijden."

 

Ook Chris Moris, directeur-generaal van Fevia, wijst erop dat het uiteraard nooit de bedoeling is van producenten om voedsel te verspillen: "Alles wat niet verkocht wordt, betekent immers puur verlies. Uit onderzoek blijkt dan ook dat minder dan één procent van de producten uit de voedingsindustrie niet verkocht wordt. Om dat ene procent toch een nuttige bestemming te geven, gaat onze voorkeur uit naar liefdadigheidsorganisaties."

 

Administratieve vereenvoudiging

Om ook kleinere voedingswinkels mee te krijgen, nodigden de initiatiefnemers het FAVV, het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid, en de regionale ministers van armoedebestrijding uit om zich achter het initiatief te scharen en tegelijk een aantal obstakels weg te werken.

 

Dat bleef niet zonder gevolg: zo belooft het FAVV een serieuze administratieve vereenvoudiging rond de traceerbaarheid van voedsel, zonder daarbij de voedselveiligheid van de armen in het gedrang te brengen. Zo zullen bedrijven die voeding leveren aan liefdadigheidsinstellingen nog enkel een lijst van afnemers moeten bijhouden en de sociale instellingen zelf alleen een lijst van leveranciers.

 

“Voedselhulp is tot op heden een noodzakelijk kwaad. Zolang we er niet in slagen om armoede uit de wereld te bannen, is het nodig om deze vorm van hulp zo waardig mogelijk te laten verlopen. We gaan dus voor een optimale samenwerking met voedselbedelingsverenigingen, maar ook met sociale kruideniers, sociale restaurants en heel de kringloopeconomie waarbij ook extra sociale tewerkstelling kan worden gecreëerd. Deze brochure is een warme oproep aan de warenhuizen om mee te schrijven aan dit verhaal", aldus Vlaams minister van Armoedebestrijding Ingrid Lieten.

 

De komende weken en maanden zullen Comeos en Fevia de brochure aan hun leden bezorgen. Toch is hiermee voor de sector de kous nog niet af. "Wij willen ook gaan aankloppen bij de federale minister van Financiën, om iets te doen aan de btw. Wij vinden het niet logisch dat wij btw moeten betalen op voeding die we in eigen land wegschenken aan sociale organisaties. Als we diezelfde voedselhulp aan pakweg Afrika schenken, moeten we die btw niet ophoesten", aldus nog Dominique Michel.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top